_Problem?_ på edge 600 -02.

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
När man just drar iväg på skotern och den är kall så brukar det smattra på höger sida av kyllartunneln, man känner att det är en stång som sitter lös och skrapar mot väggen på sidan. stången kan flyttas 90grader framåt och bakåt och sitter löst, hittar inte ens den där stången när den är varm :hmmmm2:
Hoppas ni förstår vad jag menar. (bild från google)



En annan grej är att jag körde lite grann nu när det har varit 28grader minus ute, efter cirka 500m började temp mätaren att lysa så jag stängde av den. när jag startade den igen så körde jag hem och den började lysa innan jag var hemma man jag sket i det och körde jävligt sakta hem.
Har den frusit ihop, är det därför temp mätarn börja lysa? den står alltid ute förövrigt.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
staget där kan ja inte svara på tyvär...

men de andra..
hur ser erat före ut? är de hårt före..alltså de har vart varmt och sen snorkallt? så de blivit hårt? eller är de puder?

om de är puder så ska de inte vara nå problem med kylning..med tanke på att skotern verkar hög i bakändan så kan de vara att den inte orkar skotta upp snö när de är hårt..

annars kan du ha en luftficka..ställ skotern i uppförsbacke på tomgång..då orkar den trycka bak oxå.. fyll på glykol samtidigt oxå..

är de inte de så..vad har du för glykol?.vet att neråt finns de en glykol som inte klarar mer än -20grader (vilket jag tkr är idioti att sätta i..).. den ska vara lite skonsammare mot grejerna.men vet inte om de är så skonsamt att de fryser precis..
testa sätt i glykol som klarar upp till -50 så borde de försvinna...

men främst tror ja att de är luftficka.
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Säkert nån ispropp i systemet, är det inte det så kan jag nästan garantera att du behöver byta topplockspackningarna, det är ett VÄLDIGT vanligt fel på edgarna. Nån av toppackningarna går och dom går varm!
 

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
nä det har legat på minus sedan mitten på december kanske, lössnö överallt förutom på leden (där jag körde när detta hände). förövrigt så bytte förra ägaren vev och vevlager + packningar till cylindern. ska göra ett glykol prov på den och se om det är den som har frusit.


"annars kan du ha en luftficka..ställ skotern i uppförsbacke på tomgång..då orkar den trycka bak oxå.. fyll på glykol samtidigt oxå.." jag förstår inte riktigt, ska jag ställa skotern i uppförsbacke med tomgång och sen? förstår inte det där i mitten.
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
"annars kan du ha en luftficka..ställ skotern i uppförsbacke på tomgång..då orkar den trycka bak oxå.. fyll på glykol samtidigt oxå.." jag förstår inte riktigt, ska jag ställa skotern i uppförsbacke med tomgång och sen? förstår inte det där i mitten.
ställ skotern i uppförsbacke. lätta på locket till kylaren så att eventuell luft kan fara ut. sedan häller du i glykolen . om jag fattaade de rätt:)
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
jag har en edge 600 01'a och den brukar också smattra från tunneln när man kör iväg och den är kall, det brukar försvinna efter ett par hundra meters körning.

Lite irriterande dock =/
 

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
okej, ska prova höjja upp den fram, man vill ju inte att den ska vara varm när man pillar på kylarnbehållaren :p

man blir ju lite orolig när man hör smattrandet!
 

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
om du menar med kylning så är det fritt nästan hela mitten av tunneln men på sidorna så är det lite is så det där staget tar i där och i plåten.
 

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
kylningsproblemet är löst, det var bara 1cm kylarvätska kvar + att det var fruset. jag fyllde bara på nytt sen var det bara att köra.

det som skrapade i boggien ska jag ta kort på när det förekommer igen!