A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Är i blåsjön nu, riktigt fint väder idag :)
Otroligt nog så klarnade vädret när vi kom upp ovanför trådgränsen och det blev otroligt fint, efter allt slit och dragning av skotrar uppför...

2st bilder på hur det ser ut exakt nu.




Snöar rätt fint.
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Endel har de bra :D Hos mig töar det mer och mer och termometern visar allt för ofta + . Inge vidare å köra i sånt där blåsväder heller emn det är iallafall minus.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har kikat lite mer på turbon nu och hittat felet. Lärde mig något nytt iallafall :) Det enda som håller "lagerhylsan" på plats är en pigg som sticker ner från den inbyggda "oilrestriktorn" och den är tänkt att tryckas ner av skruven för olja in. Men skruven jag har trycker inte ner den något så den har kunnat hoppa fritt där nere så efter några timmar med vibrationer så skramlade den upp och lagerhylsan kan röra sig fritt.

Nu till det roliga är att hitta ett nytt kompressorhjul. Det som är trixigt är att det är en gt30 avgasturbin och den axeln är 6mm, men dom kompressorhjul med rätt mått jag hittills har hittat verkar ha ett axelhål på 6.35mm.
 
Last edited:

Ånäset_Racing

Aktiv medlem
30 jan 2010
68
0
6
Mellanbygden, Sweden
Jaha, då vare till å skriva för första gången i denna tråd ;)
Kollar typ varje dag(ibland flera ggr/dag) om det hänt ngt med ditt monster till skoter! :D

Så till saken, vad härstammar turbon från, nån bil eller så? Anledningen till frågan, är att jag har nåra agg som ligger på hyllan, från typ saab 9000. & skulle det kunna vara av intresse, så är det bara att säga till. så löser vi det på ngt sätt!

Hälsningar Fredrik/ett stort Bigblockstory-fan!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Välkommen :)
Ang turboagget så är den i storleken upp till ca 600hk så den härstammar nog från någon lastbil eller så. Just detta agg är en liten konstig mix av 2st olika storlekar på kompressor och turbin, just för att passa små motorer med mycket effekt, så just detta konfig av agget sitter nog inte original monterat i något fordon.
Man får räkna med ca dubbelt så stor turbo när man bygger 2-taktsturbo mot vad det skulle vara på en 4-taktare.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Skönt att du hittade felet :) ska söka lite å se om jag finner nåt ställe de går handla ifrån hade en fin sida i torsdags men hittar inte åt den nu :(
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Jag måste uppdat mig på en sak som jag tyckte var otrolig .

Har Asker 208 graders utblås durr,,? Kan det vara möjligt eller minns jag fel? Vet du ungefär vilken insugsdurr du då har på överströmmarna/boostport?
Om du har så höga durr är det otroligt att det funkar med turbo och dessutom hissade vessportar jag tycker det ska blåsa både igenom och tillbaka om det nu var så höga durr?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
japp har 207 - 208 graders durr på avgasporten men det funkade ju somsagt inte så bra. Så cylindrarna sänktes så durret hamnade på ca 202-203 graders. Överströmmarna/boostports fraderna har jag dock inte i huvet får kolla när jag är hemma.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
mk1 is hardcore: den är säkert lämplig men kanske lite stor avgasturbin, dock behöver jag inte köpa någon ny turbo utan jag kan rädda den jag har med ett nytt kompressorhjul.

Freddson: Kan fixa en bild på dom ikväll.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
En liten film som "Bent" klippte ihop efter helgen.
[video=youtube;F26w8cMMwjA]http://www.youtube.com/watch?v=F26w8cMMwjA&feature=player_profilepage[/video]
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
japp har 207 - 208 graders durr på avgasporten men det funkade ju somsagt inte så bra. Så cylindrarna sänktes så durret hamnade på ca 202-203 graders. Överströmmarna/boostports fraderna har jag dock inte i huvet får kolla när jag är hemma.
Ja jäklar vilken vild portning du hade! Jag vill hemskt gärna veta överströmmarnas höjder också fast jag vet att jag inte kan överföra dessa höjder rakt av till mina cylindrar men man får en hint. Jag är själv lite lur på om jag ska tordas höja portarna så mycket men jag har ju inte avgasportar så jag blir ytterst tveksam. Jag är rädd att den blir toksvag på lägre varv och får besvärlig tomg o låghfart då och startar dricka soppa som en häst. Har man överströmmarna på lilla minsta fel höjd (för hög) mot så hög utblåsare kan man få stökig tom och lågvarvs reg = svårbetyckade variatorer,,och för låg höjd ja då tappar man ju effekt på högre varven så det gäller för mig att samla på mig all info jag kan innan jag sätter överströmmshöjden. Provade du någonsin köra den med uppspjälkade avgasventiler i fullt öppet läge utan turbo och hur svag tyckte du den blev då? Nu vet jag att du har 200cc mer men internsant ändå att höra. Och visst provade du även hissa dom i taket när du körde turbo även på den vassa porttiden? Vill gärna veta hur du upplevde försämring även då på lägre varven då också ,,,., Tack på förhand
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Ja jäklar vilken vild portning du hade! Jag vill hemskt gärna veta överströmmarnas höjder också fast jag vet att jag inte kan överföra dessa höjder rakt av till mina cylindrar men man får en hint. Jag är själv lite lur på om jag ska tordas höja portarna så mycket men jag har ju inte avgasportar så jag blir ytterst tveksam. Jag är rädd att den blir toksvag på lägre varv och får besvärlig tomg o låghfart då och startar dricka soppa som en häst. Har man överströmmarna på lilla minsta fel höjd (för hög) mot så hög utblåsare kan man få stökig tom och lågvarvs reg = svårbetyckade variatorer,,och för låg höjd ja då tappar man ju effekt på högre varven så det gäller för mig att samla på mig all info jag kan innan jag sätter överströmmshöjden. Provade du någonsin köra den med uppspjälkade avgasventiler i fullt öppet läge utan turbo och hur svag tyckte du den blev då? Nu vet jag att du har 200cc mer men internsant ändå att höra. Och visst provade du även hissa dom i taket när du körde turbo även på den vassa porttiden? Vill gärna veta hur du upplevde försämring även då på lägre varven då också ,,,., Tack på förhand
Fan, glömde mäta överströömarna nu när jag håller på att bygger om motorn för turbo igen. Men jag tror jag har skrivit detta några sidor bak.
För att göra det tydligare.
207-208= Utan turbo
202-203 = Med turbo

Har provat kört med vesarna hissade i taket utan turbo också. Och jag tycker den bara går bättre. Enda anledningen att jag har vesfunktionen kvar när jag kör utan turbo är att den låter mindre på lägre varv, typ tomgången, kanske något rappare iväg från tomgång. Fjädrarna är kapade nästan på mitten så de öppnar väldigt tidigt.
Med turbo upplevde jag bara fördelar med upphissade ventiler.