A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800



Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Det där limmet blir mjukt å kletigt när det blir varmt så ligger det nära piporna så lär det nog släppa
Kvack är det den konsistensen på rutlimmet? Blev osäker nu.. Bäst att INTE köpa denna då! Måste kolla vidare,,Vill ju ha tag på rätt själv,,,

Har kollat och hittar inget annat . Klarar ju 90 + det duger för då smälter ju huven. Jag hittar ingen annan wurt lim??

Denna har starkaste draghåll i http://www.wurth.se/kunder/Wurth/wurthprodkat.nsf/p/04300830-1.pdf/$file/04300830-1.pdf.

Annars håller det hur bra som helst med vilket silikon som helst (barums silicone)
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Det är en limpistol som värmer limmet lite innan dom för på det på bilen,när det torkar/kallnar så blir det lite hårdare men borde bli mjukare igen när det värms ännu en gång-kolla temperaturen som det är godkänt för+40-90grader och max 120grader en kort stund,dubbel eller trippelpipor alstrar nog bra mkt mer värme än 120grader även om gallret och huven är ett gäng centimetrar bort

Kvack är det den konsistensen på rutlimmet? Blev osäker nu.. Bäst att INTE köpa denna då! Måste kolla vidare,,Vill ju ha tag på rätt själv,,,
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Hehe, tenk så mange innlegg pga........ LIM !!:laugh:
Har du 1200 motor,n klar? Hvilken tenning velger du å gå for?
Gjort noe arbeid på cylindrene?
Hvilken komp har du lagt motorn på? osv....osv...la oss få litt "two stroke power" prat her:)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Hehe, tenk så mange innlegg pga........ LIM !!:laugh:
Har du 1200 motor,n klar? Hvilken tenning velger du å gå for?
Gjort noe arbeid på cylindrene?
Hvilken komp har du lagt motorn på? osv....osv...la oss få litt "two stroke power" prat her:)
Haha lim är viktiga saker ;)
Nämen jag uppskattar iaf tipsen, asker får ta o uppdatera lite om sin maskin med så det det blir lite mer motor :laugh:

PS
Och du svarar inte på vilket silkaflex du använder :p

Och till Boost o Mats så ja man kanske ska skippa "vindrute" lim alltså, fick annars det förslaget idag från annat håll men vi får se då...
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Sikaflex 11FC.
Trenger noe herdetid, fint å ta det om kvelden så er det herdet til dagen etter.
Jeg limer først på prefiltret slik att det er helt stramt, når limet er herdet limes så nettingen på (svart "sportsnetting" type biltema) denne limes på uten bøy/form, når limet på dette har tørket kan nettingen trykkes ut/formes med fingrene for å få ett "utbulende" look sett fra utsiden samtidig blir prefiltret stramt å fint.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Sikaflex 11FC.
Trenger noe herdetid, fint å ta det om kvelden så er det herdet til dagen etter.
Jeg limer først på prefiltret slik att det er helt stramt, når limet er herdet limes så nettingen på (svart "sportsnetting" type biltema) denne limes på uten bøy/form, når limet på dette har tørket kan nettingen trykkes ut/formes med fingrene for å få ett "utbulende" look sett fra utsiden samtidig blir prefiltret stramt å fint.
Tackar, får se om de blir något pill på huven i helgen :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Hehe, tenk så mange innlegg pga........ LIM !!:laugh:
Har du 1200 motor,n klar? Hvilken tenning velger du å gå for?
Gjort noe arbeid på cylindrene?
Hvilken komp har du lagt motorn på? osv....osv...la oss få litt "two stroke power" prat her:)

Nu ska jag inte prata lim mera :D Men kör rutlim den klarar ju 100grader och då bränns det på sin höjd och blir hårdare , behöver inte vara wurt,,,, gå till närmsta bilrutefirma...

Nu till motor igen

Vilket kompförhållande törs man lägga dom på..? OBS 98 oktan försvinner när som hällst så man bör nog bygga för 95oktan!!

Skitsvårt att vet 100% då man aldrig byggt för 95oktan:hmmmm:.. Man måste ju fega rätt skapligt på big bore typ iq och 800 twinnen....Jag har ju bara 82mm i borr så jag kan säkert ha så mycket som 12-1 eller 12,5-1 hoppas jag??????????????
på 98 okt kan jag köra 13-1 ivf,,vi kör bdrygt 13-1 på 900an utan spik

Men vilket borr har en iq 1200 och en twinn 800???????

Dynomite eller någon hur hårt kan man pressa 95 oktan på 82mm resp större borr?

Är det n¨ågon som vet när 98 okt försvinner mer exakt????????????????
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Japp det stämmer att 800an och 1200an har 85mm borr och 70mm i slag
Har skrivt detta tidigare i tråden men det jag gjort med cylindrarna är att porta mina ikke ves cylindrar precis som ves cylindern. Detta genom att höja cylindrarna 1.5mm och slipa ner portarna neråt så det blir samma höjd som på ves cylindern. Sen är det en del jobb i vevhus och underdel på cylindrarna.
Sen har jag kört på ren säkerhet på mina toppar så jag har helt enkelt kopierat original ves toppen.
Tog precis och räknade på kompen och den hamnar på 11.6-1 men vilket squish är rekommenderat? Räknade på 1.4mm när jag fick fram 11.6-1.
Ska ta och kolla vad topparna jag körde med ifjol hade, har det uppskrivet någonstans men det låg på 12 nånting har jag för mig.
Tändningen jag kör med är från polaris ultra 680.

Sen är det bara ett måste för min del att maskinen ska funka med 95 oktan för med tanken på 32liter så måste man bara tanka när man ser en mack.

Som ni kanske märker så är tanken att försöka köra mer och skruva mindre denna vinter :) hur det blir återstår väll att se...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Japp det stämmer att 800an och 1200an har 85mm borr och 70mm i slag
Har skrivt detta tidigare i tråden men det jag gjort med cylindrarna är att porta mina ikke ves cylindrar precis som ves cylindern. Detta genom att höja cylindrarna 1.5mm och slipa ner portarna neråt så det blir samma höjd som på ves cylindern. Sen är det en del jobb i vevhus och underdel på cylindrarna.
Sen har jag kört på ren säkerhet på mina toppar så jag har helt enkelt kopierat original ves toppen.
Tog precis och räknade på kompen och den hamnar på 11.6-1 men vilket squish är rekommenderat? Räknade på 1.4mm när jag fick fram 11.6-1.
Ska ta och kolla vad topparna jag körde med ifjol hade, har det uppskrivet någonstans men det låg på 12 nånting har jag för mig.
Tändningen jag kör med är från polaris ultra 680.

Sen är det bara ett måste för min del att maskinen ska funka med 95 oktan för med tanken på 32liter så måste man bara tanka när man ser en mack.

Som ni kanske märker så är tanken att försöka köra mer och skruva mindre denna vinter :) hur det blir återstår väll att se...

Kolla klämspalten/squishmåttet med toppen monterad och lödtänn genom tänstiftshål..vrid lödtännet mot höger eller vänster sida ! Klar mest exakta kollet. 1,4mm är ju tokmycket.. Olika bud vad gäller liten vs stoooor klämspalt bland bredhängselportare ,,Flamfronter och massa skit att hålla reda på.. Jag tror på så trångt det går enlig mina tester funkat effektivast ,,på 900an kör vi 1,1mm och jag ska nog lägga mig på 1-1,1mm och ett komp på 12,5-1 eller strax mer. Ska ju gå bra att åka 95okt ändå..

Sååå nog kan du blåsa av ca 0,8-1mm till utan probbs..(räkna mer exakt) Boost uppskattar,!!,brukar ju bli 1mm per enhet ungefär.... Mycket pullver där och mindre soppaförbruk att hämta gratis!! 12,5 borde du ha...och kläm på 1,3 -1,4 är ju dösäkert

För säkerhets skull så kolla även kompförhållet detta med cylinder/kolv/toppen på plats och kospruta eller annat ml mått med typ styrservoolja eller annan lättflytande olja. Fyll även tändstiftshålet och räkna sedan bort gängans vol (2cl)

Kör inte med kospruta,,gummit sväller i sprutan..skaffa hästspruta :D

Samma förhållande gäller ju även 800an tack vare samm borr
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
ser bra ut som vanligt !:D
Men nu tycker jag de är lite för mycket siffror... :laugh:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Och mer siffror ska det bli :)
Räknade på 1mm squish och då blev kompen 12.4-1 alltså rätt optimalt?

ÄÄuumm 1mm squishband? Du menar nog 1mm klämspalt ? Det är i minsta laget på din borrning kan det ta i kolven med lite otur!! Du bör nog ha minst 1,3mm för att vara säker. Men helt ny motor kan man komma undan med otroliga mått uinder 1mm men några timmar senare börjar skiten ta i......

När du väl planat toppen till rätt höjd för 12,5-1 så justerar du klämspalten sist till 1,3-1,4mm som Dynomite säger . Ändra inte vinkeln bara på squishbandet när du justerar höjden bara!!

Squishband vs klämspalt kan vara förvirrande :D

vi uppdaterar hjärnona lite..

Squishbandsmått = bredden ut från cylindervägg i toppen (plana ytan). Är den Åt bredare hållet ca 60% av borr = bandtraktorvrid,,,,Smalare ca 30 eller mindre% avf borr = varvmaskin högre toppeffekt kan uppbnås passar bäst i roadracing...

Klämspalt = mått mellan kol o topp längst ut mot cylindervägg eller där det först tar i,,,,,I detta fall längst ut cylidervägg hoppas jag...

Hur bred squishband har en ves topp,,Jag antar att dun kopierade en sådan?

Jag ska prova göra en toksmal senare i vinter sedan man redan har en siffra att gå på från bänken och ett visst register. Med toksmalt kan man få en hel del mer farbröder till viss förlust på lägre varv visserligen...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Lägger upp en bild på hur toppen ser ut med mått, har även lagt med kolvens topp för att få korrekt volym



Har just nu ingen möjlighet att mäta squishmåttet i verkligheten då jag fortfarande saknar kolvar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nu har man iallafall gjort klart pyramiden och lackat den.





Som man kanske ser så har jag flyttat fästet för starthantaget på utsidan av pyramiden då hela konsolen ska bli ett insug för luften till motorn.

Sen har jag även fått tag på kolfiber rör till rätt pris så det kommer att bli 3st separata ljuddämpare i kolfiber nu.