A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Asker: Vad kör du med för variator setup?.
Har inte nån riktigt koll vars jag ska börja på min egna maskin så de vore mat nyttig info och veta. :)

Flaeskbulle

Aktiv medlem
15 mar 2007
84
0
6
Träffades av en slump på fjället idag och det var kul att få se maskinerna i verkligheten, riktigt brutala och välbyggda. Måste även be om ursäkt för att jag råkade skotta asker full i snö, det var inte alls meningen :/.

Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Träffades av en slump på fjället idag och det var kul att få se maskinerna i verkligheten, riktigt brutala och välbyggda. Måste även be om ursäkt för att jag råkade skotta asker full i snö, det var inte alls meningen :/.
Hehe det är helt lungt :)
Hittade felet på varför den misstände.. det var en kabel som hade kommit i kläm vid statorn. Så nu ska den gå som den ska igen!

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
bamse, varför finns det inge videoklipp på din skoter nu på senare tid.. ? :) vill ju lixom se lite av din också!
Har faktiskt filmat lite, men väldigt lite på min maskin :sad2: Vi har iaf fixat laddare till videokameran så den var med upp sist, men askers maskin behagade tråkigt nog att jävlas föregående helg så det blev inte så mycket effektiv körning och tillfällen där vi faktiskt kunde filma. Var faktiskt och hämtade råmaterialet hos asker i förrgår för att kolla om jag kunde fixa nått klipp på min maskin men när jag kom hem kunde inte datorn läsa usbminnet :(
Får se om jag hinner fixa nått idag eller om det blir till veckan, drar till fjälls ikväll igen för att säsongsspurta :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Upptäckte detta idag när jag kollade igenom maskinen. Det hände förra helgen och det måste ha varit på slutet av sista dagen för den tappade lite effekt nu när jag tänker efter. Men det var rätt varmt och mycket snö så det var inget man reagerade direkt över. Hade heller ingen avgastemp då den är full med vatten och fungerar inte längre.
Det är på PTO-sidan och jag misstänker att den dragit tjuvluft från packboxen vid variatorn. Ska bort med den imorgon och kolla.
Cylindern har iallfall klarat sig utan några skador alls.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Nu har jag skruvat isär lite mer och kolven är lös.

Som man varit på med plasma skäraren.... och lite lösa bitar, tur att dom inte fastnat i någon port!

Vad tror ni kan ha hänt, det verkar inte vara packboxen vid variatorn för den såg ut som ny.
Blir nog att riva isär allt ändå nu för det blir inget mer kört denna vinter...

Blir nog en ny liten atv-motor tråd nu. Ska ta och bygga ihop en lite roligare rm250 motor :)

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
om man ser från ljusa sidan, bra att den gick sönder nu och inte i vintern:dizzy:
kul att man få se lite nytt liv i sommar :smile1:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Spikat har de gjort men varför har du hittat något?
Har inte hittat något direkt. Har ställt undan skotern ett tag nu så jag tar väll nya tag om någon månad på den.
Ska dock kolla igenom förgasarna på den nu innan bensinen goggarihop och se om det ser ok ut nu.
Det var mycket långasrepor med den innan detta hände då det var grymt med snö i alla drivor man lekte i, men man borde se tecken på dom andra kolvarna också då tycker man. För dom andra ser bra ut. Inte änns nuggade i kanten på avgasssidan.