A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
En fråga ang Lambda sensorn. har sett att det finns någon 2-takts adapter. Någon som vet hur den ser ut eller om den behövs?
2-takt och lamda sensorer är ingen bra kombination för livslängden av sensorn. Den klarar av oförbrända oljan/brännslet dåligt i längden. Så sensorn går sönder en ren tidsfråga.

Så om en "2-takts adapter" är en filtering / avlednings pryl för att göra en lite bättre miljö för lamdasensorn. Ungefär som olika typer av luftrenare för att bli av med det värsta. Då rekommenderas den, speciellt om du kommer att åka med lamdan permanent monterad. Då har sensorn en bättre chans att bli långlivad.

Annars som vanligt underbar klass på byggnationerna hos både dig och bamse!
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
men man mappar väll bara in motorn men bredbandslambdan sen lägger man den på hyllan?? så gjorde jag för min mätare var inte riktigt kompis me snö och vatten
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Ja lambdamätaren kommer bara vara på plats under intuningstiden (den lär väll vara så länge sensorn håller).

Gjort nipplarna för soppapumen.

En helt vanlig M10x1


Klart:
 

freerider_se

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Visit site
Gör en egen adapter till O2 sensorn, dvs en spacer så att du inte får så mycket instick i pipan.
Då får den inte lika mycket olja på sig och lever lite längre!
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Frågade ed på s**wri*er om lambda å 2t han hade kört en hel del mil utan några bekymmer så nog håller dom en stund.
sen finns de ju sämre å bättre wideband controller oxå innovate har många problem med att sensorer går sönder i tid å otid å tex AEM håller..
Men som sagt längre än nödvändigt är ju dumt :)

edit: På TurboD8 med racesoppa och fet blandning ca:100mil...
å fortfarande inte trasig om jag fattade det rätt
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Pixbox verkar ha varit lite seg och konstig sen igår. Men fick upp bilderna idag.

Fixat fäste för lambda sensorn.


Tryckmätarna har jag satt fast.


Och svetsat fäste för bränsle regulatorn.


Gjorde även en lista på grejor som är kvar att göra, det är "bara" 30 saker kvar innan provstart :) (några är rätt snabba att fixa andra lite mer kluriga..)

Att det redan är 50cm snö i Stora Blåsjön gör att man får ett helt annat tempo nu :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Två funderingar...

Jag tror du har köpt fel malpasi regulator. Den jag ser på bilden ser ut som den vanliga bränsletryckregulator med endast soppa in o ut? Du måste ha en turbotryckstyrd regulator för att få det funka.Denna. http://www.mc-xpress.com/eshop/product.asp?intProdID=7 Den tryckstyrda har soppa in i regulator och vidare till förgasare (2uttag för soppa till fuggarna du kan plugga ena eller utnyttja bägge) Och även då returledning till tank har den. Den har även turbotryck inkommande från plenium som är viktigast av allt.

Och är det vettigt att placera en lamdasond så långt från utblåset på en 2 taktare? Dom behöver ju hög värme för att ge rätt värden så på 4takt bör man sätta dom rätt nära utblåset tror jag ivf,, Eller är det varmast där bakom turbon?. ca 80cm högst från utblås på 4 takt börm dom sitta. Detta speciellt viktigtb på sonder som inte har förvärmning. Jag har satt min sond strax utanför där soppan vänder i pipan typ ca 30 cm ut från kolv. Där tror jag det är varmast och ingen risk frör oförbränd soppa som vänder.

Det är möjligt att det funkar att ha sonden där bakom turbon (fler som har) men jag tycker det är mystiskt då man böhöver flera hundra grader för att mäta rätt.
 
Last edited:

Rosacykel

Aktiv medlem
1 nov 2008
86
0
6
Riktigt grymt bygge återigen, riktigt brutalt och jävligt välgjort!
Vad uppskattar du att bygget kommer kosta när allt är "klart" samt hur många timmar du lagt ner?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Två funderingar...

Jag tror du har köpt fel malpasi regulator. Den jag ser på bilden ser ut som den vanliga bränsletryckregulator med endast soppa in o ut? Du måste ha en turbotryckstyrd regulator för att få det funka.Denna. http://www.mc-xpress.com/eshop/product.asp?intProdID=7

och är det verkligen vettigt att placera en lamdasond så långt från utblåset på en 2 taktare? Dom behöver ju hög värme för att ge rätt värden så på 4takt bör man sätta dom rätt nära utblåset. ca 80cm högst från utblås på 4 takt. Detta speciellt viktigtb på sonder som inte har förvärmning. Jag har satt min sond strax utanför där soppan vänder i pipan typ ca 30 cm ut från kolv. Där tror jag det är varmast och ingen risk frör oförbränd soppa som vänder.

Det är möjligt att det funkar att ha sonden där bakom turbon (fler som har) men jag tycker det är mystiskt då man böhöver flera hundra grader för att mäta rätt.
Regulatorn är rätt. Syns kanske kast på bilden men regulatorn är faktisk inkopplad till turbotrycket på bilden. Exakt lika som den du länkade till fast med 1st utgång för soppan istället.

Ang sonden så verkat det inte spela så stor roll vart den sitter har blivit rekommenderad att ha den efter turbon på detta bygge. Som jag fattat det så har denna sond förvärmning. Men jag kan ha fel men de flesta verkar placera den efter turbon så jag antar att det har sin fördel på något sätt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Ok man ser inte´returledningen heller så man blir förvirrad.. Har du en returledning till tanken från tryckregulatorn också så är allt rätt o riktigt.

Ang sonden där bak ser man ju ofta i tvåtaksturbokitt av någon anledning? Det är möjligt att det är varmast där ändå, eller så har det med bättre hållbarhet av sonden att göra. Kan tänkas att man är dörädd för att få oförbrännt bränsle på sonden? Annars bör bra placering vara samma ställe som insprutartvåtaktare har sina sonder placerade i pipan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Den enda slangen som är inkopplad till regulatorn just nu är bara den för turbotrycket. Ja den har retur till tanken.

Rosacykel: Vad detta har kostat vet jag inte, inte så svårt att räkna ihop egentligen (men jag vill inte...). Men det är framför allt väldigt många timmar nerlagt och det är svårt att sätta ett vettigt värde på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Lånade en blid på bra placerad sond i tvåtakt.. Smart av Arcitcat att sätta den i innerböjen på pipan för det kan säkerty bespara lite stänk av gushlan. Där tror jag det är bästa att få rätt värden. Samma skoter som bilden visar har även den sin lambdasond för separat mätning bakom turbon. Kan det vara så att tillverkaran tror det är lättare sälja turbokitten om folk slipper svetsa i piporna? Mer komplett klart att montera? Nu har ju dessa förvärmning visserligen så det bör funka skapligt bra ivf ,,,,men,,,men ,,men jag är som vanligt skepptisk då det känns fel att placera dom där.
http://www.pushturbo.com/pictures/Arctic_Cat_M8_HP_RG/Arctic_Cat_M8_HP_RG3.jpg
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
De där är ju en EGT på bilden.. jo sonden har förvärmning.
Wideband har inte samma problem med att värmen ska vara rätt, däremot vanliga smalbandan visar olika vid olika tempraturer..
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Tänkte lägga upp fler bilder men pixboxskiten strular fortfarande. Någon fler som har problem, att bläddra bland bilderna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har två mätare den ena mäter laddtryck och den andra bränsletryck (inget bränsletryck = ingen motor...)

Började på en ny detalj igår.



Tyckte jag löste fräsnings delen rätt smidigt :)








En början på en ny vattenbehållare. Två anledningar dels är original för stor för att få plats där jag vill ha den sen håller den för dålig kvalité.. själva spåren för locket slits ut.
 
Last edited: