Skulle vilja säga strängt nej till de där asker! Bränsledimman slås sönder och klumpar eller lägger sig i cellpaketet. Särskilt på den cell som kommer vara längst ner. Den kommer med tid fyllas med bränsle och sedan då ta med sig bränsle som ej är atomiserat in i förbränningen = dålig förbränning.
Men du kan ju prova själv genom att göra ett spridartest i ett provrör(pet flaska) och sedan genom ic'n så får du se skillnaden. Beror ju lite också på dimension på cellpaket förvisso.
Alternativt prova bara med högtryckstvätten på lågt flöde bara för dimmans skull, och kör genom cellpaketet. Är det vattendroppar eller vattendimma som kommer ut då?
Tänkte just i ditt fall när du kör turbosmörjningen tillbaka till turbons inlopp är ju inte heller bra för en intercooler. Du smörjer ju ner cellerna så kyleffekten på den avtar. Så jag förstår hur du resonerar med att få lite bränsle genom den för att "rensa" upp.
Har du verkligen problem med hög insugstemp? Tror nästan man ska hålla sig ifrån en intercooler överhuvudtaget faktiskt. Alternativt köra metanolinsprut istället. Finns otroligt små å smidiga lösningar som säkert går att tillämpa på en skoter.
Och i ditt fall är nog de inte dumt med lite extra oktan som är ute efter bästa responsen.
Nackdelarna är ju att du har en sak till som måste fyllas upp(även om dom nu tar extremt lite) samt då att de finns mer saker som kan gå sönder!