AC Jag AFS LT 91

jodanski

Medlem
11 feb 2016
25
0
1
Norrbotten
Hej på er,


Fick ärva en JAG AFS LT -91 av svärfar som bytte upp sig till en fungerande skoter.
Skotern har gått bra i alla år, men förra vintern började den strula.
Den tappade kraft, "böade" och tillslut stannade skotern när den var varm.


Kall gick den som en klocka.

Har gjort följande åtgärder:
Honat om cylindrarna, nya kolvar, rengjort förgasare, bytt tank, nya tändhattar, tändkablar och ny tändspole.


Motorn går som en klocka i 10 minuter (bättre än den någonsin gått enligt svärfar) men sen börjar problemen igen, Dvs börjar hacka å rycka å "böar".
Sen när man stannar med skotern skjuter den iväg en avgassmäll och stannar.
Går dock lätt att starta igen.

Kompet ligger på 7bar både kall och varm (lite variation mellan höger och vänster men väldigt lite).


Nästa steg är att kolla upp TSSen, då jag förstått att den kan strula och ge dessa symptom.


Men om inte det fungerar, vad är nästa steg då?
Statorn möjligvist?


Har någon ett bra tips får ni gärna hojta till, annars fortsätter jag och felsöker så gott jag kan :)
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Vad menar du med TSS?
Är det möjligen TPS, throttle position sensor, så har du ingen sådan. Endast EFI maskiner har denna.
 

jodanski

Medlem
11 feb 2016
25
0
1
Norrbotten
Vad menar du med TSS?
Är det möjligen TPS, throttle position sensor, så har du ingen sådan. Endast EFI maskiner har denna.

TSS (Throttle safety switch) finns nog på min skoter. I alla fall om man ska tro amerikanska forum, men de kanske är annorlunda med maskinerna sålda i Sverige?

Jag är okunnig själv så all min kunskap är teoretisk och kommer via google, samt hjälpsamma vänner och grannar :)
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Japp, TSS finns såklart. Sök hur du ska koppla bort dessa saker. I original verktygssats ska det finnas en bygel med kontaktstycke för att förbikoppla dödare, tss m.m. på styret. Man delar helt enkelt i kabelhärvan vid styrstången.

Tror dock på något annat problem i ditt fall...
Bytte du packboxar och tätningar på vevaxel i samband motorrenoveringen? Man brukar felsöka yttre packboxar genom att spreja startgas bakom motorvariatorn (primär) och övrigt där man kommer åt. Är en packbox dålig bör motorn suga i sig startgasen och öka i varv.

Statorproblem är ju typiskt att man märker när den blir varm annars. Finns dock firmor som lindar om den till en bråkdel av priset mot att köpa en ny. Timrå elbyggnad t.ex.
 

jodanski

Medlem
11 feb 2016
25
0
1
Norrbotten
Japp, TSS finns såklart. Sök hur du ska koppla bort dessa saker. I original verktygssats ska det finnas en bygel med kontaktstycke för att förbikoppla dödare, tss m.m. på styret. Man delar helt enkelt i kabelhärvan vid styrstången.

Tror dock på något annat problem i ditt fall...
Bytte du packboxar och tätningar på vevaxel i samband motorrenoveringen? Man brukar felsöka yttre packboxar genom att spreja startgas bakom motorvariatorn (primär) och övrigt där man kommer åt. Är en packbox dålig bör motorn suga i sig startgasen och öka i varv.

Statorproblem är ju typiskt att man märker när den blir varm annars. Finns dock firmor som lindar om den till en bråkdel av priset mot att köpa en ny. Timrå elbyggnad t.ex.

Tack för ditt engagemang! :)

Jag tror väl egentligen inte heller på att det är TSS som strular, men jag tänkte hålla tummarna och testa den innan jag skickar Statorn på omlindning. Har kontakt med Timrå och de hjälper gärna till. Dock är väl priset inte direkt en bråkdel av en ny, men om jag förstått det rätt så blir det bättre kvalite på att linda om en gammal än att köpa en ny.

Vad gäller packboxar och tätningar "ska" det vara i bra skick eftersom det kollades när vi bytte kolvar å hade oss. Fick hjälp av en vän med som är mer än kunnig.

Sen finns det egentligen massor att göra på skotern, gå igenom boggien, ny dyna osv men känns som att steg 1 är att få den att gå bra :)