adventure 550 -08 går dåligt.

Jonato

Prospect sledder
14 mar 2018
4
0
0
Örnsköldsvik
den startar bra.
jag har bytt stift
Fyllt på ny bensin med bränslerengöring.
Reeds
insugsgummin
och batteri
samt rengjort båda förgasrana och ställt in trottlarna så det går jämt och fint.

jag har 9-9 blinkande på displayen när jag startar den men slocknar snabbt.

den går stundtals på en cylinder. bluddrar och håller på.
stannar när skotern blivit varm.

ena stiftet är blötare än det andra.

vad bör jag kolla härnäst?
den har gått 280 mil.
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Hur noga rengjorde du förgasarna?
Kolla tändkablar och hattar så allt sitter fast och om det finns skav eller annan åverkan på det elektriska.

Vart är den förvarad under sommaren?

För jag antar den gått dåligt hela vintern?
 

Jonato

Prospect sledder
14 mar 2018
4
0
0
Örnsköldsvik
Den är förvarad inomhus under sommaren.
Den gick dåligt direkt vid första turen.
Jag rengjorde och blåste alla munstycken.
Jag börjar misstänka att jag ställt luftskruven lite fel efter dagens demontering och testande.
Men grundproblemet lär väl vara bränslepumpen, tändkablar eller spole.
Vi har haft den sen ny och det är första gången den inte vill funka som en dröm så man ska väl inte klaga.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.801
849
113
Kramfors
De kan vara en hel del som ger detta fenomen.
Om den flödar över kan de vara skit bakom flotörnålens säte skruva lös hela flotörsätet så du kan rengöra bakom sätet. Kolla även noga på oringen som tätar runt nålmunstycket/sätet de brukar bli för platt med årens lopp så de börjar läcka. Testa oringens täthet genom att stänga nålventilen manuellt och sug i soppaslangen fäst i förgasaren ,,du ska kunna suga fast tungan då är de ok.
De kan även vara läckage i bränslepumpens membran så bränsle sugs in i vevhuset via vacumslangen som driver pumpen. Du kan ju kolla om vacumslangen är mont på den cylinder som går surt, då är de ett troligt fel.
De går även att kolla membranen genom att rycka lös vacumslangen från vevhuset och suga i den mot pumpen sett,,de ska vara tvärtätt/stumt du ska kunna suga fast tungan i slangen.
Om den sura cylindern är den mot variator (vänster) så kolla att packboxen bakom variator ser hel ut dvs inga gummislimsor och oljeklägg där bakom. Gör även ett startgastest genom att ha motorn på tomg och spruta dit startgas,,om den är om så ska motorn inte reagera på detta.
Ett mer långsökt fel är att choken hängt sig ,,kolla att mekaniken för choken går tillbaka helt i botten när du stänger av choken.
 

Jonato

Prospect sledder
14 mar 2018
4
0
0
Örnsköldsvik
Skotern är nu fixad. Det var bränslefiltret nere i tanken som hade korkat igen samt fört med sig smuts till bränslepumpen.
Som vanligt så startar man felsökningen i fel ände. Den lättaste och den med minst rivning.
 

sanoj62

Ny medlem
4 jan 2025
4
0
1
62
Skellefteå
Hej,
Ny på detta forum.
Blev så inspirerad av denna tråd då jag har troligtvis ett liknade problem.
Skotern har varit inne ett par gånger på verkstad och rengjort förgasare…
Skotergår bra med plötsligt stannar.
Så fina svar i tråden av någon engagerad och duktig person.
Nu till min fråga? Hur gör jag för att rensa kolla filtret i tanken?

jag har en Lynx 550 -09
Tacksam för råd
//jonas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.801
849
113
Kramfors
Hej,
Ny på detta forum.
Blev så inspirerad av denna tråd då jag har troligtvis ett liknade problem.
Skotern har varit inne ett par gånger på verkstad och rengjort förgasare…
Skotergår bra med plötsligt stannar.
Så fina svar i tråden av någon engagerad och duktig person.
Nu till min fråga? Hur gör jag för att rensa kolla filtret i tanken?

jag har en Lynx 550 -09
Tacksam för råd
//jonas
De är nog elfel endera cdi/ecu som är kombinerad med tändspole viket är vanligt att de går på dem. Men de kan även va statorn så mät upp den. Och sist men inte minst kan de va triggerspolen som sitter utvändigt svänghjul mät även den. Ohm värden finns nog på RMstators usa sök på din modell så hittar du nog stator trigger och skrolla då ner på den sidan till spec så visar de rätt värden. ECu/cdi går inte mäta upp.
Men kolla även om gnistan försvinner helt då den stannar genom att sätta fast en stroposkoplampa på tändkablarna eller köp en blinklamap man trulare in i mellan tändhatt och stift. DE kan visserligen missvisa gnista eller ej för spänningen kan sjunka lagomt mycket så gnistan förvinner men lampan blinkar. Men blir de nattsvar så vet du att de är elfel. De kan även va fel på dödarfunktioner och tom kortis i elvärmehandtag så slå av dem och provkör.
 

sanoj62

Ny medlem
4 jan 2025
4
0
1
62
Skellefteå
De är nog elfel endera cdi/ecu som är kombinerad med tändspole viket är vanligt att de går på dem. Men de kan även va statorn så mät upp den. Och sist men inte minst kan de va triggerspolen som sitter utvändigt svänghjul mät även den. Ohm värden finns nog på RMstators usa sök på din modell så hittar du nog stator trigger och skrolla då ner på den sidan till spec så visar de rätt värden. ECu/cdi går inte mäta upp.
Men kolla även om gnistan försvinner helt då den stannar genom att sätta fast en stroposkoplampa på tändkablarna eller köp en blinklamap man trulare in i mellan tändhatt och stift. DE kan visserligen missvisa gnista eller ej för spänningen kan sjunka lagomt mycket så gnistan förvinner men lampan blinkar. Men blir de nattsvar så vet du att de är elfel. De kan även va fel på dödarfunktioner och tom kortis i elvärmehandtag så slå av dem och provkör.
 

sanoj62

Ny medlem
4 jan 2025
4
0
1
62
Skellefteå
Hej Boost 3
Tack för ett uttömmande svar.
Tacksam och tar kontakt med skoterverkstad.
Vilket bra forum detta är.
God fortsättning på nya skoteråret😀
//jonas
 

sanoj62

Ny medlem
4 jan 2025
4
0
1
62
Skellefteå
Hur noga rengjorde du förgasarna?
Kolla tändkablar och hattar så allt sitter fast och om det finns skav eller annan åverkan på det elektriska.

Vart är den förvarad under sommaren?

För jag antar den gått dåligt hela vintern?
Hej.
Skotern var förvarad utomhus under täcke i 2 år under pandemin.
Efter detta har jag lämnat in den 3 gånger med rengöring av förgasare.
Själv tömde jag tanken så gott jag kunde.
Är ingen duktig mekaniker, nyfiken om jag skulle kolla filtret i tanken men vet ej hur man börjar med det äventyret.
Tack för ditt inlägg.
Skotern startar och går men helt plötsligt stannar den och hostar…störande.
//jonas