Adventure 550, vad ska man kolla?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ska hämta en till helgen och vore toppen om man kan få några bra tips på vad man bör kolla innan affär.

Har haft lite andra 2-t lynxar tidigare (Rave 500F 06a och en RE600) och dessa var det ju inga större problem med. Har det varit nån återkallning på 08orna?

Tacksam för svar och tips...
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Vissa har problem med dödarknappen. Kan visa sig som att skotern inte går att stänga av...eller att den tjyvstannar under färd. Finns en tråd om det på forumet i nuläget. Kolla också efter fettutkast från ramlager på variatorsidan...men det är du väl van efter du haft Rotax 2T tidigare ;-)
Annars är Adventure en skottsäker maskin mekaniskt...byggda som stridsvagnar...så med den blygsamma motoreffekten håller de i en evighet chassimässigt :)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Två vanligta fel:
-Sprickor i insugningsgummina.
-Spänningsregulatorn (du märker det på att lampor går sönder samt att instrumenteringen börjar leva ett eget liv).
 

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Kolla låsningen på justeringen av ryggstödet. Plastdrev så tvivelaktig hållbarhet! rucka åt båda hållen å kolla..
Vet att några skurit pga att oljeslangen legat för nära pipan..
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Två vanligta fel:
-Sprickor i insugningsgummina.
-Spänningsregulatorn (du märker det på att lampor går sönder samt att instrumenteringen börjar leva ett eget liv).
Just det ja! Insugsgummin fick jag byta på en som gått 80 mil...samt fetta om ramlagret och byta packbox på variatorsidan :-(
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Mm vad ska kompet ligga på? Jo packningarna och insugs gummina är ju känt... men är ju rätt mycke skoter för pengen.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jo...det är ett mkt trevligt chassi. Men det vet du ju efter dina tidigare skotrar. Adventure 550 känns ganska 'lätt på fötterna' och smidig i framvagnen pga den lättare spisen = trevlig känsla. Går att tyna på bra efter led och tar sig fram skapligt på sidan om. Fördel om du byter skidor om du ska köra mycket på sidan om...orginal CTRL-skidorna är inga höjdare. Jag hade BRP orginal lappbeslag på min...funkade fint. En styrhöjare är inte heller dumt om du vill köra lite mer aktivt...jag klämde dit en 2" på min.