Aktiv 600

Buktarn

Välkänd medlem
21 mar 2008
168
0
16
Arjeplog
Hej allesammans :)

Jag fick min morfars gammla aktiv 600 førra sommaren. Den har stått ute senaste 10-15 åren och rostat ihop ganska ordentligt. Intresse har væckts och jag funderar om jag ska renovera den. Den gick nær den stælldes dær men de var ju inte igår... Ær det någon ide att børja renovera motorn??
 
Last edited:

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
ja visst, ärdu beredd att lägga ut typ 4000 på den så visst, bara att sätta igång.. jag har själv renoverat en rajd3000 som hade rstat ihop, det är ganska roligt när den börja bli klar:)
 

Buktarn

Välkänd medlem
21 mar 2008
168
0
16
Arjeplog
Okej. Det ær kul nær de børjar puttra. Hade igång farmors gammla Ockelbo i helgen. Tror aldrig jag har haft så stort leende :p de blir væll att ta in den i boden till helgen då och se øver høgen. Enda felet jag vet om ær mattan som ær av... Det kanske inte ær de lættaste att få tag på.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Bara att renovera tycker jag, minns själv känslan när jag fick ta fram min ockelbo efter renoveringen och köra en sväng, underbart.
Sen har man tur och man kan göra mycket själv och inte behöver köpa så mycket så behöver det inte bli så dyrt
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tog upp gamla trampmoppen som har stått i typ 10år, motorn var igenrostad. Tog upp toppen och cylindern, fast det gick lite tungt men det gick :D Sen smorde jag upp allt med 2takts olja och duttade även ner i vevhuset.. Men har inte rengjort förgasaren ännu så jag kan testa den.. Tror den har en ***** massa avlagringar, så lägg den i ren bensin och låt det lösas upp.. Borde nog gå bra, gamla motorer är ganska hållbara ;)
 

Buktarn

Välkänd medlem
21 mar 2008
168
0
16
Arjeplog
Ska sætta igång så fort jag kommer hem :) Har fått en sådan lust att børja med det nu :p Tycker ni jag ska dockumentera projectet? Som du har gjort Bennet. De var førjævla trevligt att læsa tycker jag :)
 
B

Biosteel

dokumentera med bilder och text och tanka upp i den här tråden :)
 

Buktarn

Välkänd medlem
21 mar 2008
168
0
16
Arjeplog
Var och kikade lite på skotern igår. Tog med mig kameran den här gången :p
Ska nog dit imorgon och prova få igång den :) Men hä ä ju int tvär gjord...





 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag har en likadan fast med sachs 290 motorn, *****r vilken dröm den är i skogen, man kommer fan överallt! Fast den har börjat gå som skit nu, måste ta och kolla igenom packboxarna på den. Den har endast gått 280mil =)
 

Buktarn

Välkänd medlem
21 mar 2008
168
0
16
Arjeplog
Upptäckte något som inte är så trevligt :S Tror att vevhuset har rostat ihop... Ska ta hem skotern nu så jag kan vara i garaget. Aldeles för mycke mygg där den står nu.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Upptäckte något som inte är så trevligt :S Tror att vevhuset har rostat ihop... Ska ta hem skotern nu så jag kan vara i garaget. Aldeles för mycke mygg där den står nu.
Det var ju trist, sen att hålla på när det finns mygg är aldrig roligt. Vad är det för en motor i den? tycker det står sachs på luftfiltret.
 

Buktarn

Välkänd medlem
21 mar 2008
168
0
16
Arjeplog
Det var ju trist, sen att hålla på när det finns mygg är aldrig roligt. Vad är det för en motor i den? tycker det står sachs på luftfiltret.
Det sitter en Sachs sa441 i den tror jag :)

Max_K skrev:
Har du haft isär och kollat? Du skulle ta lös allt rostigt och blästrat det eller något sånt..
Inte än. Ska ta hem skotern först och ställa den i garaget.
 
B

Biosteel

har det rostat så tanka upp ngr bilder så ska vi se om vi kan lösa det :)
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
En riktig stålhäst, pappa har en likadan med 2cylindriga motorn. Arbetat i skogen i över 28år med den och går som den vore ny än idag. Någon tändspolle har ju bruninit och 2 mattor har bytts och variator remmar, boggi hjul annars helt orörd.