Aktiv Grizzly -80 problem

Wiqtor

Medlem
3 dec 2014
16
0
1
Malå
Tjäna!

Köpte mig en Grizzly för några veckor sen (vilken maskin!) och jag har lite bekymmer. Första lössnösvängen jag tog gick det skitbra typ 100 meter, sen böade den ner sig tills det var dyngpall. Tog mig inte en centimeter till, den bara böade. Slevade i backen och backade utan bekymmer 4 meter bak. Man kunde tro jag backade på lalandsvägen, så lätt gick det. Körde fram igen och tog mig kanske 2 dm längre än tidigare. Provade några gånger till med samma resultat. Stannade av och kollade bla oljan i växellådan. Slet igång stridsvagnen och kunde utan problem köra fram igen. Stod still i kanske 5 min. Kan detta bero på variatorn? En teori jag har fått höra är att när det börjar gå tungt och det blir varmt så går inte skivorna isär när varvtalet sänks. Tydligen någons bekant bekant som hade Exakt samma bekymmer som jag och det berodde på det. När skotern är nystartad så vägrar den växla upp. Halvgas och den gör snigelfart.

Den verkar även lite orkeslös. Hämtade hem en sladd igår och fick stanna flera gånger och lyfta upp den och dra fram den några decimeter. Nu har ju den där sladden ett framåtvinklat skrapstål som Hin Håle själv blir rädd för så på leden kan jag förstå att det går tungt nu då de är så mjuka. Men på gatan? Där gick det också tungt.

När jag kört på halvgas ett tag och vill gasa på lite händer det nada i flera sekunder innan den börjar varva. Ibland böar den bara. Men jag antar att en grundlig rengöring av förgasaren botar den åkomman?
 

Wiqtor

Medlem
3 dec 2014
16
0
1
Malå
Verkar inte vara variatorn. Nog för att den behöver en ordentlig genomgång. Tog en sväng nu ikväll och nu böar den ner sig tills det tar stopp fast man bara kör efter leden. Provade hålla gas och öppna huven och primären var helt "öppen" med remmen liggandes mot axeln. Kan allt sitta i att den inte får nog mycket soppa? Eller kan för mycke värme från motorn ta sig till förgasaren så det blir en spärr för luft/bränsleblandningen? Eller kan det sitta i växellådan eftersom det går bra att backa? Tycker den växlar så fint utan skorrning och inget skrammel/missljud öht. Finns det nån plugg under växellådan så man kan tappa den på oljan och hälla i ny?
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Tjena.

Förgasarrengöring är aldrig fel.
Kolla över bränslepumpen också.
Även vakuumslangen till den.

Tändkablar också.

Om det ALLTID funkar bra när du backar, så kan du ju kolla så du inte fått nått snöre eller dyl i boggin eller nåt drivhjulsom bromsar framåt.

Om växellådan skulle må så dåligt att den går tungt framåt, så skulle den låta 3,5 djävul, samt gå lika tungt bakåt.

En trasig kedjespännare skulle bara få den att kugga över, och eller ge ett stort glapp.

Micke.
 

Wiqtor

Medlem
3 dec 2014
16
0
1
Malå
Rengjort förgasaren, såg riktigt fin ut. Nytt insugsgummi och kollat alla bränsleslangar. Går skitbra då den är kall men när den blir varm böar den direkt man kommer upp i hastighet. Stannar man då av och gasar på igen går den bra i tills man kommer upp i hastighet. Repetera. Om den tar tjuvluft någonstans borde den väll gå dåligt hela tiden då den blir varm, eller?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Angående växellådan finns det en bottenplug för oljebyte.

Kan nog hålla med om variator idéen som en rimligt fel. Har du fart och det börjar gå tungt så måste den ju växla ner till viss del för att hjälpa motorn. Växlar den inte rätt så orkar ju inte motorn. Backväxel är ju lite lägre utväxlad än fram så kanske räcker för att den ska orka. När du "gått i väggen" och den inte orkar. Om du lägger växeln i friläge är det bra respons i motorn då ?
Men helt rätt att kolla lite kring motorn också.