Aktiv Panther Lång -85 startar/tänder inte, insugning/förgasarefel? se bild

vict0r

Medlem
18 aug 2013
24
0
1
Strömsund
Hej!

Har kort och gott inskaffat mig en hederlig Panther Lång -85 och skulle ut på första turen nu. Men den startar inte denna gång.
Den gav mig en svag tändning på första rycket, sedan inget alls. 100+ drag. Ingen respons. Har inbyggt prime + choke,inget hjälper. Ny bensin med 2 % olja. Krånglade inte för ett par veckor sedan.
Har fin gnista på tändstift med.

Dock så såg jag detta idag, det ser ut som att detta skulle kunna vara anledningen men jag låter någon kunnig svara, vad är det som hänt där & hur åtgärdar jag det? Insugsgummi/förgasrflens? 29322

Får han för mycket luft eller ska det vara såhär? Det ser inte ut normalt ut någonstansi mina ögon men har gummit gått sönder eller?
Det är alldeles för långt bort för att den ska hålla sig på insidan av luftburken. Saknas det en bit? Har luftburen åkt bakåt? Förstår inget alls.


Amatör här, hjälp mottages tacksamt!
2932429323
Bilder
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ja så där ska det inte se ut iaf, skruva lös förgasargummit och undersök om allt ser rätt ut, det ska som sagt sluta tätt mot luftburen samt mot förgasaren så klart
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Luftburken har farit på sniskan. Men de har inget att göra med att den inte går igång. Du har förmodligen surat ner den. Kolla om stiften är sjöblöt av soppa och är dem det så värm stiften med eld eller varmluftspistol rätt rejält. Lufta ur motorn med stiften ur och dra minst 20ggr med full gas utan tändningen på. Prova starta igen men använd inte choke eller primer de första 5 dragen. Om den inte tänder så choka. Om de ändå inte tänder och stiften ser torra ut så prova hälla i tre matskedar bensin rakt ner i tändstiftshålen.
Ang otäta gummin mot luftburk så är de inte så farligt att köra med kortare tur, men täta det så fort som möjligt för motorn kan gå lite snålt om de är glipor där.