aktiv panther

Arctic530

Medlem
16 okt 2007
36
0
1
Vilhelmina
En grym snöskoter för att vara en 70 talare!! !

Kanske litetung, men annars rätt bra. kammarna skulle kunna vara lite längre.!!!

Man kan ju göra om utblåset för att få lite mer effekt! Ett tips från en gammal AKTIV ägare.
Fanns aktiv panther på 70-talet!?
 

peugeot605

Ny medlem
21 nov 2007
4
0
1
Blåviksjön
Panter fanns redan på 60-talet

Om det är stålribbor på mattan är det en kort panter utan backväxel. Jag har haft en sådan av årsmodell -77.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Panter fanns redan på 60-talet

Om det är stålribbor på mattan är det en kort panter utan backväxel. Jag har haft en sådan av årsmodell -77.
Panther av Arctic Cat har "alltid" funnits...men Aktiv Panther tror jag dök upp först på 80-talet...
 

elias-00

Ny medlem
3 jan 2008
2
0
1
Boden
Har en aktiv panther sport 1985a rotax 503a.
Är det nån som vet Vart man hittar billiga delar till den ?
Behöver kylfläkten.
å är det nån som kan lite om denna skoter . Själv vet jag inget, har köpt den av en kille för 1000:-
 
Last edited:

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Har en aktiv panther sport 1985a rotax 503a.
Är det nån som vet Vart man hittar billiga delar till den ?
Behöver kylfläkten.
å är det nån som kan lite om denna skoter . Själv vet jag inget, har köpt den av en kille för 1000:-

Kylfläkt till Rotax 503 finns väl i princip överallt där dom säljer lynx/ski-doo. Motorn är ju väldigt vanlig, annars så är mitt tips en skoterskrot i första hand.
 

JBG

Medlem
26 jan 2008
10
0
1
Mora
Aktiv var general agent för Arctic cat i sverige på -70 till början av -80 talet. Panthern var fram till -82 en Arctic cat. Men Aktiv gjorde en förlängning som monterades i Sverige och då hadde man en Panther lång. Så den långa var delvis gjord i Sverige.
1982 gick Arctic cat i konkurs. Aktiv köpte då rätten att tillverka Panthern (ev på licens) så då kom Aktiv Panthern, både kort och lång. Motor under Aktiv tiden var hela tiden Rotax 503. Tillverkad från -83 -86.
Vid den tiden hade tillverkningen av Arctic cat igång igen och man tog tillbaka rättigheterna till namnet Panther. Aktiv bytte då namn på skotern och kallade den för Alaska med annan huv men istort sett samma skoter. Den korta varianten tror jag försvann då. Jag är lite osäker på vissa årtal menborde stämma skapligt i alla fall.;)
MVH Jonas
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
arctic cat panter tillverkades fram till 1983 i usa
aktiv panter tillverkade i östersund av perssonbolagen 1984-1986
sedan när arctic tog upp tillverkningen igen 1986 kallade arctic långpanthern för super jag
och aktiv kallade den alaska
panter sport har samma motor rotax 503 scandinavia som panter lång och grissly och alaska (ej xp) motor är på 38 hk i en alphine och 35hk i en aktiv(jag mindes fel i ett tidigare inlägg) skillnaden är 32 eller 34 förgasare
jag har själv haft en ny 84,85,86 panter sport och nu har jag en panter lång 1986
 

martinmp777

Välkänd medlem
7 apr 2010
156
0
6
Örnsköldsvik
En grym snöskoter för att vara en 70 talare!! !

Kanske litetung, men annars rätt bra. kammarna skulle kunna vara lite längre.!!!

Man kan ju göra om utblåset för att få lite mer effekt! Ett tips från en gammal AKTIV ägare.
Vad ska man göra åt utblåset för mer effekt? finns det någon matta med högre kammar än orginal som passar på en kort panter från -79?
 
Last edited: