Aktiv SC20 (Blå), oljeläckage växellåda.

Hej!

Har en Aktiv SC20 -78 som har oljeläckage på ingående axel till växellådan, alltså axeln där på variatorn sitter.
Problemet är att jag inte vet vad det ska sitta för typ av tätning där.
Där det troligtvis skall vara någon form av tätning sitter endast en fasad bricka. Ska det sitta en o-ring på den?

Någon som vet hur det ska se ut?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Det sitter en packbox som tätar utåt växellådshalvena och runt variatoraxeln, ingen O-ring, skulle aldrig hålla tätt med en sån.
Skulle jag vara du skulle jag kolla hos Mattssons, dom säger sig ha grejer lite utav varje, beställde förövrigt själv en bok från dem som jag vart mycket nöjd med, tycker du ska kolla upp hos dem.
Försökte hitta packboxar på nätet till den gamla Aktiv lådan men hittade inget, men tror att 600 (röd) har liknande låda, i alla fall den övre delen liknande eftersom de båda är 3 växlade hög, låg och back.
http://mattssonsskoter.com/Aktiv_Original.html
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Är det samma konstruktion som växellådan till en aktiv Grizzlyn -80, så ska det sitta en "V-ring" där.
(På insidan av lådan, som trycker mot plåtbrickan)
Finns att köpa lite överallt, bara man vet måtten på den.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Ringde till Mattssons å hörde, enligt han skulle det sitta en filtring där. Dock hade han inte kvar något sånt. Men det låter mycket troligt att det skall vara en filtring där.
Provade med ett par olika "V-ringstätning" men de får inte plats.

Gäller bara att försöka få tag på nå filtringar då.
Används det överhuvudtaget nuförtiden?
Nån som vet vart man kan få tag på sånna?