Alkolås på skoter....

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
"kräv alkolås på alla snöskotrar och flytoverall vid körning på is" detta har vägverkets arbetsgrupp för ökad skoter säkerhet lämnat som förslag till åtgärder till gen dir Ingemar Skogö.

Vägverket region norr direktör Lena Dahlgren är dock klar över vad det stora problemet är- Alkohol

Därför så vill nu gruppen införa alkolås på ALLA snöskotrar NSD 24/1

Sitter Lena Dahlgren kvar som vv direktör!!!???trots sina nydanande "vi måste våga tänka i nya banor"vansinnes förslag att slänga upp mitträcken mellan kalix-kiruna enkel filigt med hänvisningen att trafikanterna som kör saktare än angivet skall hålla in på p fickor för att släppa förbi bakomvarande KÖER

Jag ifrågasätter hennes omdömme och hela arbetsgruppen

Skall en arbetsgrupp bestående av denna typ av byråkrater få bestämma hur jag disponerar min fritid???

Kommer det att vara 100% avdrags gillt dessa alkolås flyt overaller etc

Alkoholen är ett problem även buskörning på almänna vägar etc listan kan göras hur lång som helst, men lagar o regler är till för de som efterlever dessa, eljusspårs runners ,fylle racers kommer man ej åt genom att straffa alla andra laglydiga förare

Men jag tycker det är ok med alkolås om ALLA fordons ägare båt, bil ,mc etc avkrävs samma krav (jag tror omvänd retorik fungerar bäst här)

Det är ju enkelt att ge sig på skoter folket ,kan inte vägverket lägga sina resurser på att fixa vägarna i norr och västerbotten i stället för att utreda det som inte går att utreda på ett sakligt sätt ?

INGEN jag känner kör skoter i fyllan å det e många ,inte ens efter en k2a
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Något borde ändå göras......

Utan att börja med personangrepp så måste VI alla skoterförare ändå se sanningen i vitögat vad gäller antalet skoterolyckor med alkohol inblandat !

Så som det ser ut idag är inte på något sätt försvarbart !

Något radikalt borde göras.....
...Frågan är bara vad ?? :confused:


Men jag å min sida tycker att först och främst borde man se till ifrån myndighets håll att samma regler skall och måste gälla överallt både till Land & Sjös vad gäller alkohol intag och att framföra någon form av redskap/fordon/båt etc etc.......

Annars så blir trovärdigheten väldigt dålig.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Håller med dig om trovärdigheten. Rimmar ju illa om arbetsgruppen tycker att det är helt ok att framföra en 12 meters båt i 70 knop med en helpanna innanför västen samtidigt som de tvingar fram alkolås på en skoter.

Givetvis skall man inte köra någondera av sakerna onykter men man blir ju ilsk när allt snefördelas hela tiden.

Allt som görs med båt sopas under mattan medans om någon bryter en nagel då han låser garagedörren efter en skotertur hamnar i mittuppslaget på alla dagstidningar med texten "Ännu en skoterolycka!!!".:mad:
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
ska det vara alcolås på alla skotrar så ska det vara det på alla bilar, båtar, mc, bussar, och lastbilar också!
själv är jag måttligt ivrig att betala för ett alcolås till min skoter. än minde ivrig att blåsa i det varge gång jag ska dra igång den speciellt efter att jag har fastnat och är anfådd.

och sen är det faktiskt så att allt som går att koppla in, går senare att koppla ur. så dom som vill köra efter att ha tagit en sup kommer ändå att lösa det på ett eller annat sätt.

skrota det här förslaget tack.
 

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
Jag tycker oftast att det är äldre som kör fulla och sen åt skogen eller har jag fel?

Det är ofta ett jäklans klagande på ungdomar som kör som tokar men vilka är det som råkar ut för olyckor? jo äldre. de är klart att ungdomar också kör åt skogen men jag tycker det mest verkar vara äldre män.. Har jag fel eller?
och om det nu är så, ska inte dom äldre visa gott exempel på hur man ska köra?

Det där med alkolås tycker jag är fel, kör man full får man väll ta konsekvenserna, men det är ju synd om dom som är oskyldiga och kanske får ta smällen om det händer nått..

Rätta mig om jag har fel.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Alkolås är inte lösningen på problemet. Jag tror inte en sekund på att det kommer sättas alkolås på alla skotrar, det blir för stort och omständigt. Sen så torde det inte vara alltför svårt att plocka bort apparaturen heller om man så vill.

Jag skulle då inte vilja ha något alkolås på min skoter, jag vet ändå att när jag druckit vill/kan/får jag inte köra. Och det vet de allra flesta.. men likt förbannat så är det några få som kör fulla och krockar, skadar sig/dör och som om inte det vore hemskt nog så drar de oss andra i skiten. Hårdare straff helt enkelt. Personligen tycker jag att en person som åkt fast för någon typ av ratt(styr?)fylla aldrig ska återfår sitt körkort.

Man har då bevisat att man är olämplig att framföra ett fordon om man inte kan skilja på när man kan köra och när man inte kan. Det är nämligen så pass allvarligt.
 

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
PolePosition skrev:
Alkolås är inte lösningen på problemet. Jag tror inte en sekund på att det kommer sättas alkolås på alla skotrar, det blir för stort och omständigt. Sen så torde det inte vara alltför svårt att plocka bort apparaturen heller om man så vill.

Jag skulle då inte vilja ha något alkolås på min skoter, jag vet ändå att när jag druckit vill/kan/får jag inte köra. Och det vet de allra flesta.. men likt förbannat så är det några få som kör fulla och krockar, skadar sig/dör och som om inte det vore hemskt nog så drar de oss andra i skiten. Hårdare straff helt enkelt. Personligen tycker jag att en person som åkt fast för någon typ av ratt(styr?)fylla aldrig ska återfår sitt körkort.

Man har då bevisat att man är olämplig att framföra ett fordon om man inte kan skilja på när man kan köra och när man inte kan. Det är nämligen så pass allvarligt.


håller helt med..!
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
PolePosition skrev:
Alkolås är inte lösningen på problemet. Jag tror inte en sekund på att det kommer sättas alkolås på alla skotrar, det blir för stort och omständigt. Sen så torde det inte vara alltför svårt att plocka bort apparaturen heller om man så vill.

Jag skulle då inte vilja ha något alkolås på min skoter, jag vet ändå att när jag druckit vill/kan/får jag inte köra. Och det vet de allra flesta.. men likt förbannat så är det några få som kör fulla och krockar, skadar sig/dör och som om inte det vore hemskt nog så drar de oss andra i skiten. Hårdare straff helt enkelt. Personligen tycker jag att en person som åkt fast för någon typ av ratt(styr?)fylla aldrig ska återfår sitt körkort.

Man har då bevisat att man är olämplig att framföra ett fordon om man inte kan skilja på när man kan köra och när man inte kan. Det är nämligen så pass allvarligt.
ja något i den stilen ,ska det va så svårt att ge fan i skotrar bilar båtar etc när man druckit?
Hårdare straff ?
kanke inte hjälper ,som jag tidigare skrev de som följer lagar är inte problemet

Ta av dem egendomen! men då står väl objektet på frugan eller nått sånt så är de safe likförbannat
 

Bystrom

Medlem
26 dec 2004
44
0
1
www.freewebs.com
Alkolås på en skoter funkar absolut inte.
Härligt o lägga läpparna på den när de e 20 grader kallt ute, så man fryser fast!
Och varenda j-vla gång man kör fast o startar o stoppar i ur o skur, ska man stå o blåsa i den då?
Stockholms-påhitt..
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Nu har Helgeansholmen skoter club gjort det igen !

Ja då var det klubbat att vi skoter åkare är fyllon som måste ha alkolås !?!:eek:

Även bilar ,bussar ,lastbilar .
Men.vad hände med Båt , Mc, Moped, Helikopter, Flygplan etc

Varför ska bara vissa valda fordons typer beläggas med den typen av restriktioner?
Och vem betalar för den utrustningen?
VI KONSUMENTER!!!!!!!!!!!!!

hoppas denna regering losar valet :mad:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Känns väldigt spännande att försöka få igång skotern då man sitter med hjälm och facemask i -23. :mad:

Först slita av sig allt kring huvudet för att kunna blåsa och få igång den och innan man sen munderat på sig allt så har skotern stått på tomgång så länge att den gått varm och stängt av sig själv. :mad::mad:
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Om man nu har svajat till kan man inte be en nykter person att blåsa sen blåsa iväg själv hur tyngpackad man än är.:rolleyes:
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
haha vafan tror du att ett alkolås skulle va gjort i för material? metall lr? ;> jag tror nog de inte är nån fara att de är kallt..

Bystrom skrev:
Alkolås på en skoter funkar absolut inte.
Härligt o lägga läpparna på den när de e 20 grader kallt ute, så man fryser fast!
Och varenda j-vla gång man kör fast o startar o stoppar i ur o skur, ska man stå o blåsa i den då?
Stockholms-påhitt..
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Vad hjälper hårdare straff när dom inte har utrustning/folk/pengar som är ute o stoppar folk.. Jag lovar att man får ett hård straff och man blir nog av med körkortet när man är död..
För folk kommer endå tänka när dom är på väg hem från "grannen".. jag ska ju bara köra en kort bit som jag har kört i evigheter o här kommer inga poliser.. För jag har aldrig hört talas om nån som är ute o nöjjes kör onykter.. fast de kanske finns ,)

PolePosition skrev:
Alkolås är inte lösningen på problemet. Jag tror inte en sekund på att det kommer sättas alkolås på alla skotrar, det blir för stort och omständigt. Sen så torde det inte vara alltför svårt att plocka bort apparaturen heller om man så vill.

Jag skulle då inte vilja ha något alkolås på min skoter, jag vet ändå att när jag druckit vill/kan/får jag inte köra. Och det vet de allra flesta.. men likt förbannat så är det några få som kör fulla och krockar, skadar sig/dör och som om inte det vore hemskt nog så drar de oss andra i skiten. Hårdare straff helt enkelt. Personligen tycker jag att en person som åkt fast för någon typ av ratt(styr?)fylla aldrig ska återfår sitt körkort.

Man har då bevisat att man är olämplig att framföra ett fordon om man inte kan skilja på när man kan köra och när man inte kan. Det är nämligen så pass allvarligt.
 

Fenix

Medlem
28 jun 2006
14
0
1
Luleå
Ja självklart kan alkolås kan vara bra att ha. Men jag tänker inte betala extra för det!

Och flytoverall vid iskörning, det kommer jag alldrig ha!
Möjligtvis en liten flytväst ;)
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Det är inte alkolås eller hårdare straff som behövs utan en attetydsförändring.
Man sätter sig inte bakom ratt, styre eller roden om man har druckit, precis lika lite som man tar ut bössan i skogen med ett par järn under västen.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Joråå för då hade dom blåst först sen satt igång båten sen suttit sig o druckit ;>

jammen600 skrev:
Skulle det sitta alkolås på båtar så skulle man aldrig se en båt på sjön.:D