hoblin_revo skrev:
har hört att soppan är känslig för vilken olja man kör med, förbränner inte som den skall och slaggar igen, och blir väldigt tungdragna.
Vilken soppa menar du? Alkylat (miljöbensin) eller E85 (Etanol) som det sista inlägget handlar om? Jag kör i alla fall på Alkylat och Aspens helsyntet 2T och allt fungerar bra. Luktar inget (polarna säger att den luktar brända stearinljus
) och samma prestanda som förut. Och inte har den blivit svårstartad heller. Jag tror att miljöbensinen fått oförtjänt dåligt rykte. Om man tankat gammskotern med Alkylat och så skär den, då måste det ha varit soppans fel! Eller......? Kanske den skulle skurit i varje fall? Och alla sådana fall jag har hört så har det varit en kusins kompis granne som hade en faster som.......
Det som kan hända på gammla maskiner är att gummit i slangar etc. spruckit av ålder. Bensin gör att gummit sväller och sprickorna håller hyfsat tätt. Med alkylat avtar uppsvällningen och det är risk för att det börjar läcka i sprickorna. Men då behöver ju gummidetaljerna bytas i vilket fall.
Förutom att det luktar bättre så slipper man dra i sig massor av cancerogena ämnen och det blir mindre sot i motorn