Alkylat-bensin

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Jag känner inte till så mycket i Umeå. Men jag kollade med OK/Q8 via deras hemsida och tyvärr så har de inte det. Men kanske det finns andra ortsnamn att söka på i utkanten av stan? Kolla på http://www.okq8.se/frames.php?id=27&hn=1&un=2&meny=0 Finns det andra som också säljer miljöbensin, t.ex. Shell, Preem, o.s.v.?

Jag har nu kört drygt 40 mil på alkylat och är fortfarande helnöjd. Kör med Aspens helsyntetiska 2-taktsolja också.

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
gå det att köra med etanol i en skoter??

har testat på moppen det gick då fin fint men hur ä det på skotrar??

hoblin_revo

Aktiv medlem
5 dec 2005
70
0
6
offerdal
har hört att soppan är känslig för vilken olja man kör med, förbränner inte som den skall och slaggar igen, och blir väldigt tungdragna.

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
hoblin_revo skrev:
har hört att soppan är känslig för vilken olja man kör med, förbränner inte som den skall och slaggar igen, och blir väldigt tungdragna.
Vilken soppa menar du? Alkylat (miljöbensin) eller E85 (Etanol) som det sista inlägget handlar om? Jag kör i alla fall på Alkylat och Aspens helsyntet 2T och allt fungerar bra. Luktar inget (polarna säger att den luktar brända stearinljus :rolleyes: ) och samma prestanda som förut. Och inte har den blivit svårstartad heller. Jag tror att miljöbensinen fått oförtjänt dåligt rykte. Om man tankat gammskotern med Alkylat och så skär den, då måste det ha varit soppans fel! Eller......? Kanske den skulle skurit i varje fall? Och alla sådana fall jag har hört så har det varit en kusins kompis granne som hade en faster som.......

Det som kan hända på gammla maskiner är att gummit i slangar etc. spruckit av ålder. Bensin gör att gummit sväller och sprickorna håller hyfsat tätt. Med alkylat avtar uppsvällningen och det är risk för att det börjar läcka i sprickorna. Men då behöver ju gummidetaljerna bytas i vilket fall.

Förutom att det luktar bättre så slipper man dra i sig massor av cancerogena ämnen och det blir mindre sot i motorn

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Jag såg att det fanns en olja som luktade jordgubb på nån usa sida, typiskt dom där på andra sidan pölen.;)

E

ejwbegysv

jammen600 skrev:
Jag såg att det fanns en olja som luktade jordgubb på nån usa sida, typiskt dom där på andra sidan pölen.;)
Är många på denna sida pölen som kör med Jordgubbsoljan också.. Finns att köpa på de flesta skoteraffärer...

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej ..
Har ni möjlighet så kör på aspen/akrylat soppa ...helt värt
att maskinerna pajar ..näää tvärt om dom håller bättre...

jag jobbar i skogen på sommaren å röjer skog ..har jobbat i ca 5 år
på alla år som vi jobbat har inte en såg skurit för oss... å jag kan plåga grejerna

vet flera andra firmor som kör vanlig 95 å blandar på egenhand i snitt så skär
det ca en såg i månaden...det e dyrt å va snål =)

plocka i sär en vanlig såg/motor som gått på 95 å en som gått på aspen
ärni inte blinda ser ni skillnaden omg kolven i aspen maskinen har noll sot på kolven ,det brukar gå se avgaspilen på kolvarna
den som gått på vanlig soppa lovar jag att den e bäcksvart i sot

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Sv: Ron 98 Mon ?

Jag har läst det där och det verkar ju bra men i mitt fall är ju det intressanta vad RON 98 har för MON tal jämfört med Alkylat soppan efter som jag måste köra på 98. Nån som vet?
Det finns något som heter Aspen plus pch Aspen racing, säkerligen svindyrt men de har högre oktantal

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag minns att när aspen soppan kom så skulle alla köra med denna i motorsågar o dylikt ,det var så bra det luktar inget men jag och många med mej fick huvuvärk .:eek:
kolmonoxid luktar ju inte som bekant och var förmodligen anledningen till folks huvudvärk etc, så det kanske är bra om det luktar lite gott om kläderna som markering att man inte bör sitta i röken (brukar gå å sniffa lite på skoterkläderna under sommarn):)

men jag å Quetech är väl inte mogna nog att tala pension med

ps: man tvättar väl skoterkläder i djupsnö ,eller

E

ejwbegysv

Har ni funderingar på Aspen så ska ni snacka med Hans-Olov Lönn på snofed.. Han har stenkoll på det...

Jordgubbsoljan heter IPONE och är en syntetiskt 2-takts olja med låg rökutveckling.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Har ni funderingar på Aspen så ska ni snacka med Hans-Olov Lönn på snofed.. Han har stenkoll på det...

Jordgubbsoljan heter IPONE och är en syntetiskt 2-takts olja med låg rökutveckling.
Polaris VES-Olja luktar ju åt godishållet med, kläderna luktar inte "moppe" efter man har vart ute i snön iaf =)
Enda nackdelen är att den är lite dyr.

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jag har kört ca 60 mil med alkylat bensin och Castrol TTS sen skotern va ny.
Skotern går bra och kläderna luktar fortfarande som nya.
Jag är mycket nöjd.

Skandal dock att oljebolagen inte ser till att erbjuda alkylat från pump på alla större skoter orter!

MVH//