Alkylatbensin ????

MrXZ

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om alkylatbensin i snöskotrar?

Ja har kört på alkylatbensin i två år med en yamaha ex440 -78.
Den släpper ut betydligt mindre avgaser (luktar inte ens skoter!)
Nu har det hänt att ett shims på vevstaken skurit och orsakat haveri. Den högra kolven som klarat sig från splitter ser helt ok ut, vilket kanske tyder på att haveriet inte orsakats av alkylatbensinen utan snarare av dålig smörjning, överhettning eller helt enkelt ålderdom.
Jag har nu inskaffat en Ski-Doo MXZ -97 som jag också kör på alkylatbensin.

Den stora frågan är nu hur pass bra alkylatbensin igentligen är för snöskotrar???

Jag har hört en del säga att den inte passar till så pass hårt pressade motorer, men det verkar inte vara många som har kunskap inom ämnet eftersom alkylatbensin i snöskotrar är ovanligt.
I en del skidbackar använder man tydligen den i snöskotrarna har jag set.

Bra eller dåligt?

 

Ingoberra

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Man ska inte börja köra på alkylatbensin i en motor som har gått på vanlig bensin före. För sot och avlagringar kan lossna från kolven och orsaka skärningar. I en sprillans ny skoter skulle definitivt köra på sån bensin om det inte var så ##### dyrt. Vet även crossförare som kör på Aspen bensin.
 

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
Hur har man råd att köra skoter på alkylatbensin?
En 4-liters dunk kostar ju över 100 kr.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det här med att sot och sånt kan lossna och orsaka skärning om man byter bränsle i en motor är bara gamla skrönor (från 40-50-talet, när det var nytt med sotlösande tillsatser i motorolja förmodligen).

Men det finns två problem med alkylatbensin:

Dels är den mer känslig för blandningsförhållandet än vanlig bensin, framför allt kan det vara svårare att kallstarta på den. Det är mer kritiskt med förgasarinställning och sånt. Risiga gamla motorgräsklippare, som trots allt går på vanlig bensin, kan vara helt omöjliga på alkylatbensin t ex. Sen är det en annan sak att rengöring och justering av förgasaren löser hela problemet :)

Och dels innehåller de flesta sorters alkylatbensin ett grönt färgämne. Om bensinen får stå och avdunsta, ligger färgämnet kvar som en seg hinna överallt - i botten av tanken, flottörhuset i förgasaren mm.
Jag har haft mycket bekymmer med det på en snöslunga som förre ägaren körde på alkylatbensin - fast det var just därför den var billig :)
Om man ska köra en skoter på alkylatbensin så ska man definitivt tanka vanlig bensin sista gången innan man ställer undan den på våren, så att man har sköljt bort färgämnesresterna.
 
L

Larsson L

Hej Torbjörn, bra svarat! Vill tillägga en sak kring det "gröna klägget". Det blir samma med vanlig blyfri 95 som får "stå till sig" ett längre tag. Har exakt samma erfarenhet från samma produkt som inte har körts med akrylatbensin en enda gång utan bara ren 95.

Testat akrylatbensin i en gammal motorsåg och det blev mycket inställningar innan den gick som folk. Med vanlig soppa gick den ok. Precis som du nämner.

 

MrXZ

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Tack för svaren.
10.60kr litern var ju inte alls så farligt dyrt, själv köper jag på 200liters fat som kostar ca14.30kr litern. Synd det är så få mackar som har den på pump.
Jag har forskat lite mera och kommit fram till att alkylatbensin inte ska ha någon skadlig inverkan på motorn, snarare tvärt om. Den sotar betydligt mindre vilket leder till mindre slitage på motorn.
Jag har inte behövt att ställa om förgasaren när jag bytt bensin och jag märker inte heller nån skillnad på prestandan. Det är inte heller några problem att starta den i kallt väder.

 

skoteruffe

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
På skoterriksdagen i Boden för 3 år sedan tog vi (snofed) upp frågan med miljöminister Kjell Larsson, varför Alkylatbensinen (somju är det renaste bränslet vi har) ska behöva vara så dyrt.Han lovade då att kolla upp detta & resultatet blev att om man köper detta bränsle på "lösvikt", alltså ur bensinpump,ska den inte behöva kosta så mycket mer än handels blyfri 98 oktan.När man köper alkylatbensinen i förpackning (4-L dunkar osv) kostar ju förpackningarna osv + att skatten är högre???.Problemet är nu att det finns så få tankställen för "miljöbränslet" att tanka ur pump.Det kommer förvisso att bli mer & mer mackar som säljer på lösvikt, så problemet försvinner succesivt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jo, småförpackningar är dyra...sen spelar det väl också en viss roll att alkylatbensinen inte tillverkas i så stora mängder.
Det är ju rätt intressant att jämföra priset på eldningsolja med lysfotogen eller lacknafta. De tre produkterna är kemiskt sett ganska lika varandra och det finns ingen teknisk anledning att någon av dem ska vara dyrare i tillverkning än de andra. Men eldningsoljan tillverkas i mycket större mängder och levereras med tankbil...och de andra säljs i småflaskor eller dunkar. Sett ur den synpunkten är en 4l-dunk alkylatbensin egentligen rätt billig!