Alu insug Rotax.

flir

Medlem
18 dec 2011
23
0
1
Hej. Köpte alu insug (blingfactory) till min rotax 600 -02 med V-force 3 korgar.
Monterade dom och motorn går bra upp till 7000rpm sen låter de som den fyrtaktar.
Den har bostbottle med original insug men blir utan med alu insugen.

Satte tillbaka gummi insugen då går den som vanligt

Måste den här motorn ha bostbottle?
Blir de för stum montering med alu insug?

Ideer nån?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Det går bestycka bort ditt problem men det är väldigt dumt att ta bort en BB. Man kan inte på långa vägar få en lika rapp och lättbestyckad lågfart som man får med bb, även mellanregistret blir rappare med bb. Vissa motorer går inte ens att bestycka så de går rent på låg o mellanreg utan bb. I detta fall är det v-force korgen som vill ha mindre soppa boostbotteln påverkar inte över 6000v.

Jag har för mig v-force har även med bb uttag. Men i detta fall kan du borra hål i alu insuget och svetsa eller limma fast en slanganslutning för bb. Även om du sätter dit bb på det nya insuget så är det inte säkert den går bättre över 7000v för där uppe jobbar inte en bb. Om du väljer köra med eller utan bb låter det som du får bestycka ner på högfart och det är inte det lättaste och säkraste man kan hålla på med.
 

flir

Medlem
18 dec 2011
23
0
1
Hmmm. De blir att åka med gummijollar ett tag till! Får kolla hur man kan få dit BB anslutningar.
Gummislangen känns väldigt styv. Gissar att den kan leda över mer vibrationer till gasarna. Vet inte om de påverkar på nått vis?
Blir att prova sig fram.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Hmmm. De blir att åka med gummijollar ett tag till! Får kolla hur man kan få dit BB anslutningar.
Gummislangen känns väldigt styv. Gissar att den kan leda över mer vibrationer till gasarna. Vet inte om de påverkar på nått vis?
Blir att prova sig fram.
Ja extremt hårda insugs gummin ger skakig förgasare och det sliter ut munstycken och trottlar i första hand och kan ev skumma bränslet = motorstörning. Bästa insugs gummi jag testat är silicon slang som finns till turbo byggen. Mina förgasare står helt stilla nu med siliconinsug , och när man drar åt klammer på silicon slang så jäser de in oftast helt jämnt med förgasares och insugs inv mått helt perfekt flöde dessutom.
 

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Jag körde med såna insug på en 440 och det funkade då helt utan problem.Lite korrigering på lågfarten bara då jag tog bort boostbottlen men prestandamässigt märktes ingen skillnad alls jämfört med innan.Samco siliconslang var det som följde med.
 

flir

Medlem
18 dec 2011
23
0
1
Jag köpte även alu insug till 550n.
Monterade dom igår.Där verkar de funka som förut.Men den har ingen BB.