Aluminiumfräsning är kul

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Satt och lekte med kombimaskinen från Jula och kände fullständig lycka och värme infinna sig :)




 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
du värkar kunna de där :D kan du förklara hur man gör? tänkte göra en själv
har du en fräs så vet du nog hur du ska göra?! eller har du en fräs och söker instruktioner till hur man använder den här?

edit: i bakgrunden ser du maskinen han har användt...och prislappen ligger på ca 16k från jula om jag minns rätt
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Aviator Rules !

Aviator är en händig kille och det alster ni ser är hans absolut första pryl som han gjort på maskinen i bakgrunden :)

Och NEJ han har inte gått verkstadsteknisk/industriteknisk...

...Han är snarare van att jobba med tangentbord, hjärnan och flinka fingrar ! :rolleyes: :D *Ler*



 

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
har du en fräs så vet du nog hur du ska göra?! eller har du en fräs och söker instruktioner till hur man använder den här?

edit: i bakgrunden ser du maskinen han har användt...och prislappen ligger på ca 16k från jula om jag minns rätt
ehar inte tillgång till nån maskin alls, går de ändå ? 16k var saftigt .. finns de ingen billigare som typ bara är till för fräsning?
 

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
Hmm, du menar altså att du vill ha en fräs, som bara är till för fräsning?

Förstår inte riktigt vad du menar:confused:
haha förstår de, jag gör knappt de :p
men de är ju onödigt å lägga ut 16k på å leka å göra nån/några höjjare ..
så helt enkelt: en man kan göra styrhöjjare å leka me fast billigare :)
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Tjenare. Maskinen jag har är en kombimaskin dvs, det är borr svarv och fräs i en och samma maskin, bra om man vill ha många funktioner på liten yta. Dock så är väl fräsen kanske lite i klenaste laget men man får se till att avverka lite mindre metall varje slag så går det bra. Man kan iallafall göra otroligt mycket med en dylik maskin och lite fantasi har jag insett. :)

Aluminium är skitkul att jobba med, man får se till att pensla på t-sprit så är det som att skära i ost :D

Om du enbart vill ha en fräs så finns det att hitta hyfsade maskiner från runt 5000 och uppåt.

Jag hittade en länk till en kille som modifierat en likadan maskin som jag har till nc styrning, då kan man göra hur avacerade prylar som helst hehe.

http://cnc.novalab.org/
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Om man inte använder sprit vid skärande bearbetning i aluminium så kladdar verktygen ganska fort ihop... aluminiumet fastnar och sen funkar fräsen/borren/slipstiftet inte så bra. Själv använder jag en sprayflaska med sprit, slipper man hålla på å pensla...
Du som frågade var man får tag på aluminium, åk till nån mekanisk verkstad så har de säkert spillbitar du får ta/köpa billigt.