Analys av kolvskada? Giljotin i kolv?

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
Köpte en beggad motor till min M800 -12, hittade en 2015s motor innan säsongen då min förra gick ett klammer till insugsgummit sönder med trasig kolv/cylinder som följd.

Flyttade över avgasportar och ihop med skotern igen (allt annat följde med motorn som spjäll/insugsgummin etc). Tankade 20L 98 med 2% blandning då jag var osäker på om jag hade fått ut all luft ur Ojesystemet. Testkörde efter led 2mil men insåg att dämparen bak var slut på så vände tillbaka. Lastar upp skotern på släpet och kör tillbaka till garaget, ca 30min bilfärd. Ska starta skotern igen för att backa av släpet men den var då lite mer svårstartad än vanligt (detta är några veckor sedan så minnet är inte helt på topp). och den vibrerar mer än vad jag minns att den gjort tidigare.

Plockade av variatorn men den vibrerade fortfarande. Köpte nya motorkuddar, dom kändes mjuka, men det hjälpte inte heller. Motorn går bra och låter väldigt kry men vibrerar.

Mätte upp veven att den kastar ca 5hundradelar längst ut, tyckte inte att det ska få hela skotern att vibrera som den gör. Skotern är nu svårdragen, en vanlig dödlig orkar dra ett, möjligtvis två hack på magnapullen, ungefär som om det är 20kg komp i den. Utan stift så snurrar det på utan några problem, men så fort jag monterade stift så blev den tungdragen. Börjar ana att något är fel och testar kompen, ca 9,8-10kg i båda cyllarna.

idag plockade jag ut den för att plocka av cylindrarna och kolla om jag hittade något generalfel, det gjorde jag på MAG-cylindern. Kolven har fått sig ett jack som är ifrån toppen på kolven och 45mm ner, stämmer väldigt bra överens mot vart avgasporten sitter i förhållande till överkant cylinder. Cylindern har klarat sig bra vid denna kolvskada, man kan känna något litet med nageln., 180gr mot kolvskadan är det lite mer märken man kan känna med en nagel i cylindern, kolven har även några lätta märken 180gr mot kolvskadan.

Vad säger ni, har ni sett något liknande? några teorier? Jag är som ett frågetecken...

29653296542965529656
 

Attachments

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
802
113
Kramfors
De kan va avgasgiljotinen som taget i kolven. Ta loss giljotinerna och kolla om axeln som sköter lyft och stopp gått av. Om inte så kolla hur nära giljotinerna går kolven, de måste finnas minst 1mm spel med kolven max intryck mot cylindervägg framåt och giljotin i botten samt tryckt ut mot kolv max. Om de är för nära så kan man endera slipa bort material nere på giljotinen eller shimsa där stoppen sitter längre upp.
 
Reactions: MAXIT

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
Tack för svar, ja det är min teori också. Har varit isär med giljotinerna, dom är inte av.

Hur brukar man shimsa där uppe? Är detta något som är vanligt att man måste göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
802
113
Kramfors
Jag mins inte exakt hur de såg ut uppe där man kan shimsa men de ser du direkt. Jag har har bara slipat giljotinerna istället. Fördelen med slipning är att då slipar man bara bort material på en sidan mot kolv. Om man shimsar så måste hela giljotinen upp mer än 1mm iom att den ligger i ca 30 graders vinkel mot kolven. De ger lite bottendragsförlust helt enkelt då hel giljotinen måste upp typ 2mm. Slipning ger ingen förlust alls, slipa med sandpappersrulle på borrmaskin så tar de lagom och blir fint. De är ganska vanligt på AC under vissa årtal och absolut runt 12. Samma fenomen på Polaris också men de krävs rätt många timmar innan de tar i. Ju lugnare skotern gått desto mer slits giljotinen och dess glidbanor. Kör man hårt dvs över 7300v så är giljotinerna hissade så då slits de mindre nere i bottenläget där de har sämst stöd.
 
Reactions: MAXIT

MAXIT

Välkänd medlem
20 jan 2012
231
0
16
Övik
Vad jag har hittat så är det relativt vanligt detta med giljotiner som tar i kolvar, vissa redan efter några mil.

Jag har tagit filen/dremmeln och slipat dom, så nu hoppas jag att problemet är löst...

Tack för hjälpen.