ang boggie indy rxl

XoR

Medlem
25 okt 2006
30
0
1
Burträsk
Hejsan har en fråga angående den bakre boggiedämparen på en indy rxl eller alla gamla indy för den delen! Vad fyller denna dämpare för funktion? och varför är den ofjädrad? Vad skulle hända om man satte dit en dämpare med fjäder? såg nyligt en bild på en boggie där man hade gjort detta, därför som jag undrar. Tack på förhand.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
om jag inte är helt ute och cyklar (tror jag inte, de är halt :p) Så har du väll 2st fjädret på höger och vänster sida om denna dämpare?

SÅ helt ofjädrad är den ju inte. Och att sätta dit en "fjädrad" dämpare går väll hur bra som helst, men då bör du nog ta bort de 2 andra fjädrarna (dom brukar vara "lindade" runt över/bakre axeln.)

Så vet jag att en hel del mountain maksiner är byggda på andra sidan pölen.
 

XoR

Medlem
25 okt 2006
30
0
1
Burträsk
Tack för svaren.
Jo förstår vad du menar med att de båda boggiefjädrarna fungerar som fjädrar åt bakre dämparen, men rent teoretiskt så borde d väl kunna gå få ganska bra med en fjädrad dämpare efter lite experimentering, då vissa av indy boggiesarna inte är kända för att vara dom bästa/hårdaste? även om man kör utan de båda original fjädrarna bak? ingen som provat detta, eller har några andra synpunkter/åsikter.
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Infästningarna i svingarmarna är inte gjorda för att ha en fjäder så dessa bör förstärkas. Sedan tar nog en fjäderklädd dämpare i mattan.