Ang Niklas (han med en hand) och hans BRP-problem

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
http://www.snowmobile.se/servlet/se.medialeden.news.ShowServlet?NewsTable=News&Id=2886

Återigen en kanonartikel av Snowmobile. Och häpnadsväckande uselt hanterat av motparten.

Men en sak, jag har sagt det förut. Sluta blanda in BRP / KGK / Polaris Scandinavia som en faktor i de här ärendena. Niklas har köpt sin maskin av ÅF i Arvidsjaur. Vad ÅF har för utsugande blodsavtal med BRP är totalt ointressant för alla andra än ÅF och BRP. "Vi får inte betalt av BRP för det här" är information som är helt utan betydelse för kunden.

Niklas har garanti men han har framför allt konsumentköplagen på sin sida. Garanti är visserligen trevligt men ett frivilligt åtagande. Bråkas det om garantin eller villkoren för den så har han fortfarande lagen på sin sida, och den är inte förhandlingsbar.

Fakturan han fick när han skulle hämta skotern är också helt otroligt dåligt skött. En verkstad ska inte reparera någonting utan att kontrollera med ägaren om kostnaden är okej.

Låter jag sur? Jag är inte sur på Snowmobile, jag är sur på branschen som tror att de kan göra som de vill.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Håller delvis med här, men brp sätter tonen för hur garantiärenden ska ske. Oavsett vad lagen säger, så kommer återförsäljaren att följa det till att någon går till tinget. Att man sen betalar lika mycket för en skoter som för en bil är ju en annan femma. Att den senare också garantera i många fall 3år eller 9000mil... är ju också intressant. Har aldrig haft problem med garantiåtagande på personbilar.... med priserna vi har i sverige på snöskoter och reserrvdelar torde garanti frågan inte vara något problem. Ta handlar prise i usa och jämför, kom då också ihåg att även dom TJÄNAR pengar på det som säljs.
 
D

Daweasel

Ju mer man tänker på det desto märkligare förefaller det hurrifan man ska betala i runda slängar 140K för ett halvfabrikat?
Jag hoppas att SM:s skärpta ton leder till att denna skojarbransh städas upp.