Ang polaris pro xr 440

R

Robin

nog för att det är lite skillnad på din 440i och en pro xr...;)
Faktist mindre skillnad man man kan tro.
I och med att 98 var första året med Liberty 440 ves motorerna.
I grund och botten är det samma motor men givetvis har den förfinats under åren och yttligare effekt har plockats ur motorn.

Jag kör ju själv också 440 (dock rotax) och kan säga det att där jag trivs bäst med min maskin det är efter leden så fort det möjligtvis går att köra eller i luften.
Utanför led känns motorn kraftlös och även när det börjar bli allt för plant underlag/sjöar osv så räcker kraften inte alls till och motorn känns extremt liten.
Och min dricker i snitt 4L/milen.

Ne som sagt köp dig en Pro XR med utbytt motor för det låter inte alls som om 440 motorn passar dig spec bra.
Chassit och dämperiet är utmärkt på 04ans Pro xr 440, det är nog det lättaste, starkaste och mest genomtänkta "edge" chassit utan egentligen några som helst brister.
Men motor är helt fel utanför crossbana.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Håller med Robin på alla punkter. Ska du ha en Pro XR så ska motorn vara utbytt iallafall för din körstil som det låter som.

I övrigt kommer du inte bli missnöjd med maskinen klart den roligaste/skönaste skotern jag kört och tål att spöas hur ***** mycket som helst. Föredrar faktiskt Pro XRen över IQn.
 

supermatteee

Aktiv medlem
2 feb 2009
58
0
1
åker lynx 400 nu och åker ifrån dom flesta större maskinerna här . därför vill jag ha en liten smidig med lite mera fart i bara. ;)
 
R

Robin

åker lynx 400 nu och åker ifrån dom flesta större maskinerna här . därför vill jag ha en liten smidig med lite mera fart i bara. ;)
Men du kan ju inte gämföra en fläktkyld 400 barn motor med en vätskekyld 440 tävlingsmotor och tro att det bara är cc antalet som spelar roll.

En Lynx 400 har ungefär samma effekt uttag som en dammsugare i gämförelse med 440 motorn.

En Pro XR 440 med 600motor är exakt lika smidig som en med 440 motor pga att 600 motorn är byggd på 440 blocket.

En Pro XR 440 med 800 motor är också grymt smidiga, tro mig, jag har ägt en ca 80mil av denna vinter innan jag bytte bort den.

Det finns inget utav ordet "Driftsäkerhet" i en 440 motor, det finns inte heller något ord som "Bränsle ekonomi" i en 440 motor.

Du gör helt klart bäst i att köpa en med motorn utbytt till större stadigare grejer.
Vet du tex hur man byter kolvar på en vätskekyld 2T motor? Eller hur man byter munstycken eller läser av tändstiften korrekt för att säkerställa korrekt soppa blandning?
Vet du inte det så är din 440 motor döds dömd efter bara några mils körning.

Fast du verkar ju redan ha bestämmt dig för att köpa en Pro XR med 440 motor trotts att det inte låter som om du kan något om den motor typen. Men vissa måste tydligen lära sig den tråkiga vägen..
 

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
tja, nu har ju robin dragit upp alla brister och vill du fortfarande ha en 440 efter allt han har sagt så köp dig en, men var beredd på att du kommer måste få bestycka om efter höjd,temp serva den oftare osv.

Kanske låter lite tjatigt, men så är det. Har själv en iq 440 -05 med 06as motor och jag känner att 440 inte är min grej, men planen är att byta till 800 i sommar och så ska det få bli också. stannar man ute i snön så är det *****t full gas därifrån som gäller, puttra i start är inge smart då inslags varvet är så högt så man gräver ner sig direkt ;)

men chassit är ju fint och motorn har ju mycket effekt för att vara så liten. köp en med stor tank och gör inte om misstaget jag gjorde haha 12 literstanken är ingenting att hurra för, men som sagt så finns det ju redan lösningar på det.
 
R

Robin

en pro xr 800 då?
Hade jag varit dig hade jag valt den framför 440in.

Nackdelen är att den har ett annat chassi är Pro XR 440 -04 vilket medför att körställningen är längre bak och styrstången går bakom motor och inte framför.
 

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
proxr 800 äre inget fel på, dom går fint :) lite annorlunda körställning än 440in, men inte lika mycket skruvning som på en 440 iaf ;) om du är sugen så kan du ju köpa en proxr 800 så byter du och jag motor så får du en proxr440 ;) hahaa
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Det speciella med XR440, är att den behöver extra smörjning till mittenlagrena(vevstaken) tillbyggt. Detta är ett måste, för dessa lager får inte nog med smörjning från soppablandningen, nästintill ingenting för att vara exakt. Detta borde vara gjort på alla dessa motorer vid det här laget. Annars hoppas jag du känner nån som kan meka dit det. Finns normalt två olika sätt. Kan ge dig mer info om det blir så...

Sen måste du veta hur man läser stift, bestyckar om och vet att man inte håller full gas 1km på älven.

Att motorn tvär skär av att den får i sig lite kylarvatten, eller går snålt ett tag är myt och lögn. Motorn ska inte få det, men den klarar av det. Vid överdrivna tilltag så kan det bli konsekvenser JA.

Jag tycker du ska köra med orginal tanken 19L. Om du köper en stor tank, så blir det ganska ordentligt fuckat vid frontpanelen och dynan kommer hamna längre bak. Det blir ingen bra kombo med den framflyttade körställningen.

Annars så är den en grym skoter, går inte jämföra körställningen med en edge. Går att piska hårt och dämparna pallar det.

Nu har du fått lite till o tänka på
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Pojken har kört i två säsonger nu med sin ProXr 440 och jag brukar tjyvlåna den för att minnas tillbaka min race-karriär.

Jag har inte behövt mikla ett enda dugg sedan jag optimerat bestyckningen och variatorerna.

Jag har bara en enkel slang till nippeln för oljesmörjningen till mittenlagrena som jag fyller då och då med hjälp av en vanlig oljekanna.

Jag vet inte om jag haft ovanlig tur eller vad det kan vara eftersom jag inte(peppar peppar) haft några som helst bekymmer.

Men som så många har sagt orginalmotorn går då definitivt inte att trimma mer.
Jag skulle själv gärna få tag i ett par 600 cylindrar till pojken men det verkar vara svårt.
 

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
Jag tror du skulle kunna klara dig fint med en pro x2 till att börja med. Köp en sån och prova dig fram. Kör en säsong med den sen känner du efter själv. Jag har haft min i två säsonger och är egentligen mycket nöjd. Mindre service, går att "fisköra" med, den klarar även av mindre hopp. Men jag ska byta upp mig till IQ nästa år. Men det tog mig två säsonger innan jag kunde bestämma mig. Enda anledningen till varför jag ska byta är pga. att fjädringen inte håller måtten längre.
 

volvo

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Lule
Jag har inte heller haft några som helst problem med min.
Sköter man om grejjerna så håller det (oftast).
Tror en x2 skulle passa dig, helt klart.