Anliggning variatorrem Phazer -12

alatan

Medlem
15 jan 2022
14
2
3
27
Dalarna
Tjena, har en Phazer RTX från 2012 där det uppstått ett litet frågetecken. Ligger variatorremmen an lite för mycket mot ena skivan i primärvariatorn?
På tomgång ligger den dikt an skivan och skriker/nöter så smått. Rent spontant känns det inte rätt. Går det att justera/shimsa på något sätt?

Bifogar en bild.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Den ser snarare ut att glappa för mycket typ 2mm glapp, optimlat är 0,3-0,5mm men 1mm eller mer går att köra även om de slår i hårt och man åker iväg på för hög växel. De du upplever som ligga på är att remmen är för spänd så den nypen mot variatoraxeln.De justerar du i sekundärvariatorn släpp ner remmen lite i den variatorn så mattan nästan står stilla med upplyft matta från golv med motor igång. Du ändrar shims i sekundären för att justera spänningen kolla servicebok.
 
Last edited:

alatan

Medlem
15 jan 2022
14
2
3
27
Dalarna
Den ser snarare ut att glappa för mycket typ 2mm glapp, optimlat är 0,3-0,5mm men 1mm eller mer går att köra även om de slår i hårt och man åker iväg på för hög växel. De du upplever som ligga på är att remmen är för spänd så den nypen mot variatoraxeln.De justerar du i sekundärvariatorn släpp ner remmen lite i den variatorn så mattan nästan står stilla med upplyft matta från golv med motor igång. Du ändrar shims i sekundären för att justera spänningen kolla servicebok.
Finns det något att göra åt glappet? Remmen är 34mm bred (32.5-34.5mm enligt servicebok).

Om jag tittar bakifrån så känns det inte som att den slirar på axeln, utan mer på just skivan. Har provat att göra remmen lite för slak till och med, samma fenomen uppstår. Det känns som att variatorerna inte linjerar helt korrekt. Eller så inbillar jag mig det på grund av det stora glappet kanske?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Hm, det ser ut som att sekundären är för långt in, dvs den nöter på inre skivan på primären?
Kan det vara så enkelt att det fattas distanser på insidan sekundären, och kanske även på utsidan ifall den ska vara flytande?
Har inte skruvat i dessa, men det ser ut som att det skulle kunna vara så
Sällan det är några remproblem med yamaha, i synnerhet inte med dessa som har så låg effekt så jag tänker att något måste vara glömt att sätta dit. Alternativt väldigt dåliga/ lösa motorkuddar.


 
Last edited: