Apex MTX på vatten?

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Precis hur blir det om man sänker 4t, plocka ner motorn helt å tvätta noga å sen byta olja varje mil typ 10 gånger, lite överdrivet men i stora drag?
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
hört en som sänkt en rx1, skillnaden från 2t är ju typ bara tömningen av motorn, man får tappa oljan, lös med stiften, i med ny olja dra runt på starten, ev tömma igen och sen i med ny olja, det kan räcka, dvs med 2 byten beror väl lite på hur mkt vatten som runnit in, men man bör nog inte hålla stumt tills den stannar av vatten iaf... :)
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
iofs så syns de ju väl på oljan om de e kvar nå vatten, hmm undra om man kanske ska våga sig ut med phazer,
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ångar inte vattnet bort då?alltså om det skulle vara kvar efter ev oljebyte.
för när den är kall slinker det ju ner vatten förbi kolvarna som sedan ångar bort.

hadde varit väldigt kul att ta ut vectorn på vatten.borde gå rätt bra iom att det finns mkt effekt å mkt matta.
men jag avstår nog endå...kanske någon annan sommar om det är någon tävling eller liknande....
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
ångar bort?
ojoj... tror du vatten smörjer bra?
det blir grädde av oljan, de är bara byta.. :(
det är tävling, dragrace 201m ´på vatten, men som vanligt är turbonissarna lite för chicken för att rasta på vatten ;)
 
B

Biosteel

vatten i vevhuset gör att allting blir till en enda stor klumpig blandning . haha 2T vatten :)(==)
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Tror inte att du behöver ora dig för att sänka den.
Det är bara om det blåser så det kmr skvitter på remmen!
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag är inne på det med, tydligt går en längre maskin bättre på vatten då den inte har lika lätt för att börja studsa fram. :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ångar bort?
ojoj... tror du vatten smörjer bra?
det blir grädde av oljan, de är bara byta.. :(
det är tävling, dragrace 201m ´på vatten, men som vanligt är turbonissarna lite för chicken för att rasta på vatten ;)

jojo men menar om du sänker den,tappar ur olja,häller i ny,startar.
tänkte det vattnet som är kvar då.EFTER oljebyte
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
det blir förmodligen grädde efter ETT byte, minst två byten, hört en som gjort det..
:( :) vad man nu ska tycka om det hehe
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jo du har nog rätt jag hadde nog gjort så själv.

typ hällt i två vändor med lantmanna olja sen på the real deal.jag kör iaf på yamahas olja å den kostar ju 200kr litern så blir ju lite dyrt att byta flera gånger på den.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag använder den oljan jag haft i från början, ingen skitolja, iom att man aldrig får ut all olja när man tömmer. :)

du måste bli bättre på å pruta ju!
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
OLJA TILL YAMAHA 4T:
Använd vanlig motorolja. 10/30. Finns på alla bensinstationer. Billigast är bäst.

Använd ALDRIG en syntetisk olja med lågfriktion egenskaper.
Lågfriktions egenskaperna smörjer lagret till startmotorn. Då greppar inte startmotorn.
Så har du varit "snäll" med din 4T och bytt till riktigt bra syntetisk olja. Då har du kanske också märkt att start motorn "fältar". Byt olja. då kan du ha klarat lagret och den börjar starta igen utan att "fälta".

Det ska vara vanlig petroliumbaserad motorolja av billigaste sort.

På 20 liters dunkar hos en oljeleverantör kostar den 10 - 14 kronor litern.
Då kan man köpa en 20 liters dunk för samma pengar som ett oljebyte med original oljan. Då kan man byta olja varje månad om man vill och känner att en vanlig olja inte skulle vara lika bra. eller nått......
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Syntetoja är fint , den får bara inte ha dom extra tillsatserna som gör att det är en lågfriktions olja... 0w30 är väl rekommendationen om jag inte minns fel nu :) Fast nu barkar det väl iväg från ämnet =)

Fyrtakt eller tvåtakt, ingen av dom mår bra att vara under vattnet =)