hört en som sänkt en rx1, skillnaden från 2t är ju typ bara tömningen av motorn, man får tappa oljan, lös med stiften, i med ny olja dra runt på starten, ev tömma igen och sen i med ny olja, det kan räcka, dvs med 2 byten beror väl lite på hur mkt vatten som runnit in, men man bör nog inte hålla stumt tills den stannar av vatten iaf...
ångar inte vattnet bort då?alltså om det skulle vara kvar efter ev oljebyte.
för när den är kall slinker det ju ner vatten förbi kolvarna som sedan ångar bort.
hadde varit väldigt kul att ta ut vectorn på vatten.borde gå rätt bra iom att det finns mkt effekt å mkt matta.
men jag avstår nog endå...kanske någon annan sommar om det är någon tävling eller liknande....
ångar bort?
ojoj... tror du vatten smörjer bra?
det blir grädde av oljan, de är bara byta..
det är tävling, dragrace 201m ´på vatten, men som vanligt är turbonissarna lite för chicken för att rasta på vatten
ångar bort?
ojoj... tror du vatten smörjer bra?
det blir grädde av oljan, de är bara byta..
det är tävling, dragrace 201m ´på vatten, men som vanligt är turbonissarna lite för chicken för att rasta på vatten
typ hällt i två vändor med lantmanna olja sen på the real deal.jag kör iaf på yamahas olja å den kostar ju 200kr litern så blir ju lite dyrt att byta flera gånger på den.
OLJA TILL YAMAHA 4T:
Använd vanlig motorolja. 10/30. Finns på alla bensinstationer. Billigast är bäst.
Använd ALDRIG en syntetisk olja med lågfriktion egenskaper.
Lågfriktions egenskaperna smörjer lagret till startmotorn. Då greppar inte startmotorn.
Så har du varit "snäll" med din 4T och bytt till riktigt bra syntetisk olja. Då har du kanske också märkt att start motorn "fältar". Byt olja. då kan du ha klarat lagret och den börjar starta igen utan att "fälta".
Det ska vara vanlig petroliumbaserad motorolja av billigaste sort.
På 20 liters dunkar hos en oljeleverantör kostar den 10 - 14 kronor litern.
Då kan man köpa en 20 liters dunk för samma pengar som ett oljebyte med original oljan. Då kan man byta olja varje månad om man vill och känner att en vanlig olja inte skulle vara lika bra. eller nått......
Syntetoja är fint , den får bara inte ha dom extra tillsatserna som gör att det är en lågfriktions olja... 0w30 är väl rekommendationen om jag inte minns fel nu Fast nu barkar det väl iväg från ämnet =)
Fyrtakt eller tvåtakt, ingen av dom mår bra att vara under vattnet =)