apv-vajer snopro 600 -09

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
hittar ingen annan tråd om detta, ber om ursäkt om jag är dålig på att söka..

min XC 600 -09 har endast gått 55h, MEN den verkar ju ha någon vajersjuka!
gasvajern gick av vid typ 45timmar. vajern gick av just under nippeln uppe i tumgasen.

och nu när jag går igenom apv-giljotinerna och rengör osv så märker jag att ena vajern går trögt som fan och sitter ihop i 1tråd! den andra är inte frisk heller. Detta efter lite mer än 50timmar?

är det bara jag som har otur med allt jag rör i eller är det ett känt problem med dessa maskiner?

tacksam för svar
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Dåliga gener;)

Nä men. APV vajern verkar vara nån sorts standard att den går av/ blir dålig. Tror det helt enkelt gäller att vara duktig på hålla rent både vajer och avgasventiler och smörja så det går lätt =)
Kryper det in fukt och fryser på så hjälper det ju inte till heller.

Dom är ju rätt rejält prissatta dom där APV-vajrarna har jag för mig.. (Iaf till min gamla ZR)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
inavel!

nämen har kört Arctic förut flera säsonger utan nå vajerhaveri, så är ju typiskt att det skulle vara såhär nu. har ju rengjort så det inte sotar igen och går trögt, men tydligen ska det gå sönder ändå. vågade inte fråga om pris, kommer väl som en trevlig överraskning :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja det är nog främst otur =)

Ja, jag har för mig att till ZR 600 gick dom på ca 700kr, minns ej om det var St eller för båda. Har dock för mig att det var St. :p
 

Linusp12

Välkänd medlem
27 okt 2012
246
1
16
Västernorrland.
Hehe, min har gått 70 timmar... Köpte ny vajer för 1300 (Vilket dom kostar överallt) Original.
För den började varna, och då öppnade jag upp och den vänstra var Helt av och hade börjat fransa sig på olika ställen... Men nu satt jag dit en ny... fan vad fint det blev... dock så går den gamla trögare... kanske borde fixa detdära eller?1...
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
ja den andra lär ju gå av snart om den börjat gå trögt. om du tar isär och drar ner den max så ser man vajerbiten som ligger i böjen där den nöts mest

Andreasjoo: hur löste du nippelbiten mot giljotinen?? har aldrig sett en skruvnippel som skulle funka som den, dessutom litar jag inte riktigt på skruvnipplar men priset göre ju värt!


här ser du både nippeln och det TREVLIGA priset. helt jävla sjukt!! hade räknat med 600kr styck som är nog åt helvette....
 

Linusp12

Välkänd medlem
27 okt 2012
246
1
16
Västernorrland.
Gjorde det aldrig.. Kommer köra med den gamla vajern till den gett upp!
Det roliga var ju att den nya vajern var förinställd på 34,5 MM enligt digital skjutmått.
Så jag slackade lite på den gamla vajern och kör med samma slack som den nya, antar att det är rätt =)

Ja priset är bra skrattretande... Men när det kommer till skotrar så tar dom betalat för varena liten jävla pinal jävel. Fast, bättre att köpa riktiga grejor.. enligt mig.
 

Andreasjoo

Välkänd medlem
1 sept 2010
145
0
6
Örnsköldsvik
ja den andra lär ju gå av snart om den börjat gå trögt. om du tar isär och drar ner den max så ser man vajerbiten som ligger i böjen där den nöts mest

Andreasjoo: hur löste du nippelbiten mot giljotinen?? har aldrig sett en skruvnippel som skulle funka som den, dessutom litar jag inte riktigt på skruvnipplar men priset göre ju värt!


här ser du både nippeln och det TREVLIGA priset. helt jävla sjukt!! hade räknat med 600kr styck som är nog åt helvette....
Hittade en vajer med nippel i ena änden som var näst därtill identisk som orginal, sen satte jag skruvnippeln uppe vid apvmotorn.. funka prima =) detta var i början av förra säsongen och fungera lika bra idag som det gjorde då.