Arctic 2024

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Och jag som bara bryr mig om motortrimning kan glatt konstatera att 858 motorn kommer ge bra effekt för den har minst lika generösa wingutblåsportar som äldre motorn fram till -17. 2018- ctec 2 gav bedrövlig effekt (144,5 vs äldre AC motorn 149-150 i samma bänk Tikkas mf bänkar i sverige. Den dåliga effekten berodde på löjliga wingportar, de va lika trång som på en ski-doo elan om de haft wingportar. 😅
Avgasgiljotinerna för wingportar samt main konsrtuktion för lyft är bet smartare än ctec 2 som hade vridrullar som justerade wingportarna samt att de drevs av en ynklig 3mm pinne från mainporten. Den vridskiten är väldigt sotkänsliga och kan gå trögt som i sin tur drar av apw vajrar och kan bränna apv motorer så de gäller att rengöra wingportarna ofta på cetec 2 ! Enda jag blev besviken på va att överströmarna inte va lika utsvängda som på Catalyst 600an de visar i genomskärning. 858an är mer lik alädre 800 motorer vilket visserligen duger för den effekt de tänkt ta ut och mer därtill med portaning. Men om de sett ut som på 600an hade man kunnat få ut mest effekt av alla 860 motorer så de va synd de inte liknade 600an men jag hoppas de är stora i volym som på en Polaris 850 för då finns de potens för hög effekt med pipor portning mm.Jag antar motorn skulle ha blivit för bred med sånna utsvängda kanaler,, jaja man kan inte få allt så jag är nöjd ivf att den inte liknade cetec 2an.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Jag kan för lite om avgasportar på tvåtakt så jag måste fråga, används den typen av portar som 858an har i någon annan tvåtaktare?

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Just den där mekaniska lyfttekniken av portarna har jag inte sett tidigare ,den såg bet bättere ut än på äldre cetec2 motorn ivf. De skryter om hur exakt den lyfter men de sedan många år tillbaka så har Ac och Yamaha Polaris haft eldriven ecu styrdt utblås så de är inget nytt. Varje år påstår alla märken hurfmycket bättre exaktare de lyfter men jag märker inte ens skillnad på en vacumdriven ventil och elstyrd. Men vist tekninken går ju långsamt framåt så styrningen av giljotinerna bör bli bättre o bättre.
 
Reactions: Psycho Dave

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
V2 ska de komma - vi har haft fint före hela december så nu börjar en ju bli lite otålig
Jag tänkte genast att V2 va en ny motor Ac ska komma med och blev jätteglad för då skulle de kunna göra fronten extremt smal. Underligt ingen gjort en sån motor för den skulle även ge bra bottendrag.Gamla Evinrude skotrar hade ju boxermotor 2 cylindrig motor.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag tänkte genast att V2 va en ny motor Ac ska komma med och blev jätteglad för då skulle de kunna göra fronten extremt smal. Underligt ingen gjort en sån motor för den skulle även ge bra bottendrag.Gamla Evinrude skotrar hade ju boxermotor 2 cylindrig motor.
Hade vart fränt fantiskt
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Borde väl vara dags att få hit maskinerna innan kunderna går och köper en maskin av konkurrenterna är nog svårt nog att behålla kunderna med bara 600 kubikare till salu.
 
Reactions: albatraoz

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Borde väl vara dags att få hit maskinerna innan kunderna går och köper en maskin av konkurrenterna är nog svårt nog att behålla kunderna med bara 600 kubikare till salu.

Polaris hade väl leverans i april så en bit in på januari är väl ingen skandal.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Men så har dom en stor del osålda -23 också om man kollar så har dom fått reat ut dom gissar att många avbokat maskiner när dom inte fått den till vintern -23 och såna affärer är väl inget att sträva efter för ett fabrikat som nog är lite piskad att öka marknadsandelen.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Borde väl vara dags att få hit maskinerna innan kunderna går och köper en maskin av konkurrenterna är nog svårt nog att behålla kunderna med bara 600 kubikare till salu.
Jag köpte polaris nu, är så mycket snö och kort säsong ändå.. byter tillbaka nästa år
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Säkert fler som gör så och provar man nått annat kanske man blir kvar och då missar Artic kunder igen.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Snowrider har vägt en fulltankad Catalyst nu.
Skiljde mer än jag trodde mot en Khaos dom vägde några avsnitt tidigare.

Catalyst 600 154": 251kg.

9R Khaos 155": 235kg.

Fulltankad förvisso. Så vet inte om Catalysten rymmer mer än Polarisen?
Sen missar jag om dom säger om det är elstart eller inte?

 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Snowrider har vägt en fulltankad Catalyst nu.
Skiljde mer än jag trodde mot en Khaos dom vägde några avsnitt tidigare.

Catalyst 600 154": 251kg.

9R Khaos 155": 235kg.

Fulltankad förvisso. Så vet inte om Catalysten rymmer mer än Polarisen?
Sen missar jag om dom säger om det är elstart eller inte?

är elstart på alla catalyst i Sverige samt 2,6 mattan som är tyngre på den dom väger i klippet. I usa vägde dom den lättaste modellen utan elstart, tror den vägde ca 229-230kg full.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
är elstart på alla catalyst i Sverige samt 2,6 mattan som är tyngre på den dom väger i klippet. I usa vägde dom den lättaste modellen utan elstart, tror den vägde ca 229-230kg full.
De är underligt att en matta och elstart ska väga 21 kg mer de måste va något mer skit som väger? Den väger ju 10kg mer än en polaris sks 155" som har elstart och är inte ens en fullfjädrad lössnömaskin. Men då ska tilläggas att jag utgick från fabriksuppgift på 205kg torr och la på 45l soppa som väger 0,75kg litern. Jag fick en 2020 sks 155" till 239kg om den verkligen har 45l tank?