Arctic Cat 2012

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Vart i hela världen köper du payback challenger för 300kr dunken???? Den kostar ju 119kr + moms Litern på 4L dunk! Jag kör ju också den oljan men jag får betala 476+ moms 4L

Du måste ha hittat ett stulet parti eller så har du minnesrubbningar :)
Köpt genom en polare, dom hade köpt ett helt fat. Ingen aning vad dom betalat per liter, jag fick då köpa för 300:- dunken iaf. Såg också att att den va svindyr när jag kolla nu så man fick ju nice price kan man säga =)
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Tackar, har skickat pm till honom.

En annan fråga, kan man med fördel använda någon annan olja än apv oljan?
den är ju rätt dyr och köper gärna någon billigare ifall det finns någon som funkar bra?.
Visserligen drar skotern väldigt lite olja så jag klarar mig nog med 2 dunkar per säsong som det verkar.
Körde med den här oljan hela förra vintern och bror kör på samma i sin M800 funkar fint. http://www.blocket.se/vasternorrland/OLJA_TORCO___Maxima_2T_helsyntetisk_24036357.htm?ca=2&w=3&last=1
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Finns en hel del olja som verkar funka alltså.

En annan fråga ang styrningen (inte teleskop relaterad fråga).
Glappet som är när man styr höger/vänster, jag har rätt våldsamt glapp.

Jag har tagit bort alla kåpor inkl toppkåpan för att se hur allt är ihopskruvat, och det verkar vanvettigt hur dom löst det hela, såvida inget har lossnat på min skoter.

Styrstången har ju en bussning vid teleskop delen, sedan ner till en arm som går ut till rätta styrstången som sitter skruvad i en lagerbock med bussning, sedan går hela styrstången ner till styrstagen men den är inte lagrad eller bussad nånstans på vägen (förutom längst upp som jag skrev) utan den sitter helt sonika ihop med styrstagena och dom ger ju inte värst mycket stadga, så hela styrstången gör ju en rätt oval rörelse längst ner innan styrstagen börjar röra på sig.

Är det lika för er andra, eller är det nåt som kan tänkas ha lossnat på min skoter?

Inte allt för gott utrymme för undersökning där nere heller, även fast jag tog bort värmeplåten och plasten som ecu sitter i. Ser bara den ovala rörelsen som stången gör samt delar av styrstängerna.

Sorry för walloftext, men tycker styrglappet är extremt, mer än när jag köpte skotern.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Ursäkta dubbelpost, men på bilden jag postar, så antar att jag att styrstången skall sitta med en mutter Nr38 i botten (längst ner i chassiet) ?

Frågan är hur jag kommer åt den?
Skulle gissa på att den ev släppt alt gått av pga mitt styrglapp.

 

Fluke

Medlem
9 feb 2009
48
0
1
Kiruna
Ursäkta dubbelpost, men på bilden jag postar, så antar att jag att styrstången skall sitta med en mutter Nr38 i botten (längst ner i chassiet) ?

Frågan är hur jag kommer åt den?
Skulle gissa på att den ev släppt alt gått av pga mitt styrglapp.

Lättast är att borra ur några popnitar som håller damasken till styrstaget och så kommer du åt allt när du viker undan damasken..

Du kan se allt på denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=chbNPE4xHPA
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Tackar, måste öppna och kolla lite där då.

Apropå sprängskissen, är det någon som gjort något åt nr 33-34? Min -13 var skitglapp där.
Den bussningen är tight och fin på min.
Är bara längst ner på styrstången samt bussningen för teleskop stången som skall åtgärdas för min del.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
putsade av en svepet på min ca 1 mm sen så la jag en dutt fett på glidbanan och drog åt...
nu ska jag bara bearbeta glapet i styrhöjjaren :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Idag gick startsnöret av woho. Men har ett annat problem är att den är så satans mjuk baktill och den trycker inte upp tunneln helt heller, Har renoverat dämparna och var iprincip likadant när jag fick tillbaka dem, står jag på skotern ser det ut som att jag ska köra dragrace.. Några idér ?
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Har samma problem, undrar om vinkeln på saxen där bak är rätt eller om den motverkar returen?

Jag skall schimsa om min vid tillfälle (trodde jag skulle fått svar redan från dom jag frågat)

Skulle gissa på att standard schimsning är för pjuklarver och inte för Män(100+ :D)
 

skoterkul

Medlem
31 mar 2012
22
1
1
Skellefteå
Jag har 180 psi i min dämpare när vi ska åka två. Åker Jag ensam måste Jag ställa ner till ca 150 annars är den stenhård.
Åker cross tour med fox float 2.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Nu har jag dragit muttern på Nr38 (bild sida 163) Det blev bättre.
Men märker att själva styret glappar en hel del på den sexkantiga stången som sitter under gummibälgen (teleskopstången) går själva ytter delen av styrstången tightas åt mot den sexkantiga?
verkar sitta med nån form av låsring?

Eller är det en motsvarande sexkantig bussning som löper mot stången?
Om det är så lär den vara i plast och nötas ut en del kan jag tänka mig.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
angående start snöret så nämnde jag de på uppdateringen men dom gjorde inget åt de och den ligger fortfarande an på alu staget, de blir roligt se hur man ska få igång den när man dragit av snöret och skotern är varm och kräver 5 drag om man har otur
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
går själva ytter delen av styrstången tightas åt mot den sexkantiga?
Eller är det en motsvarande sexkantig bussning som löper mot stången?
Nej.
Det är enorma skillnader i toleranser från tillverkning.
Mycket olika mellan varje individuell maskin, inte årsmodell.
Det går dock att shimsa.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Nej.
Det är enorma skillnader i toleranser från tillverkning.
Mycket olika mellan varje individuell maskin, inte årsmodell.
Det går dock att shimsa.
Lutar åt det, tar isär det vid tillfälle, ska väl ta mig i kragen och svarva nån ny bussning till stången med.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Rev 600HO renegade eller Firecat 700 efi EXT. Båda årsmodell 04.

Jag vill ha en ledmaskin som inte skäms i lössnön.

På Ski-Doon saknar jag SDI, förgasare tillhör det förgångna tycker jag. Men SDI kanske kommer på årsmodell 05?

På Arcticen så saknar jag back + att den är lite dyrare. Annars en potent och bra motor, designen är till Arctics fördel.
05:an kommer med ACT diamond drive (Direktdrivning) vilket inte vore dumt.

Synpunkter?
Shimsningen handlar om runt 10-15 hundradelar.
PMa mig om du kör fast, då jag har dessa shims.

Edit: spännande fel hur det blev citatet ovan...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Tack camata.

Har tillgång till en hel del shims från 0.05 och uppåt.

Blev brydd vad citatet hade med det hela att göra :)