Arctic Cat 2012

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Före jag bytt till 20-49 drevning och mds variator grejer




Efter.. körd mycket mycket hårdare här också

Kan nog bli bra det här om nya sekundären som jag inte fått ännu förbättrar ytterligare

 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Hej gott folk!

Hur blir det vid byte av sekundär när man har variatorkitt monterat.
Går de flytta över eller är det en helt anorlunda sekundär?

MVH
Samma fundering?
Endast annan vinkel på skivorna?
Vilken färg är original sekfjädern? (ursprungs variatorn inte på nya)
 

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Jag har ett problem med min xf. Ligger man och kör så kan motorn dö och lägga in backen. Trycker på knappen och han vänder motorn igen. Kör iväg en 15m så händer det igen. Ganska störande. Har inte hunnit felsöka något. Ska prova koppla ur knappen och se. Det känns som att det är fukt någonstans. Någon som haft samma problem?

Skickat från min PadFone Infinity via Tapatalk
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Jag har ett problem med min xf. Ligger man och kör så kan motorn dö och lägga in backen. Trycker på knappen och han vänder motorn igen. Kör iväg en 15m så händer det igen. Ganska störande. Har inte hunnit felsöka något. Ska prova koppla ur knappen och se. Det känns som att det är fukt någonstans. Någon som haft samma problem?

Skickat från min PadFone Infinity via Tapatalk
Hade samma fel på min Crossfire och då var det fukt i nån kabel.. Jävligt störande :p
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Jag har ett problem med min xf. Ligger man och kör så kan motorn dö och lägga in backen. Trycker på knappen och han vänder motorn igen. Kör iväg en 15m så händer det igen. Ganska störande. Har inte hunnit felsöka något. Ska prova koppla ur knappen och se. Det känns som att det är fukt någonstans. Någon som haft samma problem?

Skickat från min PadFone Infinity via Tapatalk
Inte för att va allt för elak nu, men fan va ja skulle garva om ja såg nån av mina polare klättra sig upp i ett brant skogsparti, och sedan dör skotern för att sedan direkt starta och då hör man "piip piip piip piip" :D
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Blir det någon märkbar skillnad att byta övre drevet från 21T till 20T på M800 HCR??
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
Hade samma fel på min Crossfire och då var det fukt i nån kabel.. Jävligt störande :p
själv har man problem att den inte funkar alls, tror den har frysit men den fungerade igen efter den stått inne och sen sluta den fungera efter kört den i 15 min... är de bara att öppna upp o låta den torka?
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Hade exakt samma problem som dig på min m800 i helgen, var uppe i vagnen så quickfixen var att värma kablarna upp till backknappen samt även det lilla "huset" vart knappen sitter med en värmepistol. Det verkar ha funkat då skotern gick kanon dagen efter tills den träffade en tall pga förarfel.​
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
hade in en 2012 första säsongen som dom kom, den kunde lägga i backen lite nu och då, även pipa att den var på backen men gick framåt.
Där var det en kabel just till höger om apv:n upp från stora kontakterna en bit som låg och jordade.
Så är det inte problem i kontakten kan man kolla kablaget där framme.
TIPS.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Vad sitter det för original helix m800 -12?
Har en märkt 42/40 på bänken


edit
var visste original enligt lite googlande.
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Min sekundär låser sig ibland när jag backar. Vad kan de bero på? Har inte bytt till nya sekundären. Vad skiljer sig i den nya? Har variatorkit på min, har inte originalgrejerna. Ifall man ska byta. Känner han som haft den innan så borde inte vara nå problem att få tillbaka originalgrejerna.

Hur får man veta om man ska byta? Ska man få något mail eller brev eller måste man själv in till ÅF?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Låser sig även på min 14 gjorde det även på min 12 jag hade
Nu låste den sig totalt!! Just jag kom hem med skotern då den bröt på "gashaksgivaren". Fick skruva i brickan för att sära skivorna för att överhuvudtaget lyckas komma iväg med skotern.

Min ÅF är lite dåliga att ha å göra me. De ville tydligen inte byta sekundären till nya som kommit om man inte haft problem. Vad ska man förespråka för problem som uppstår ifall att dom inte vill byta den?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Som jag förstår så är det bara be om en ny, har åkt hela den här säsongen med 14 variator och inte en tendens till rem rester på skivorna:) mycket nöjd med skotran
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Nu låste den sig totalt!! Just jag kom hem med skotern då den bröt på "gashaksgivaren". Fick skruva i brickan för att sära skivorna för att överhuvudtaget lyckas komma iväg med skotern.

Min ÅF är lite dåliga att ha å göra me. De ville tydligen inte byta sekundären till nya som kommit om man inte haft problem. Vad ska man förespråka för problem som uppstår ifall att dom inte vill byta den?
Om det är i gällivare du servar, så var jag in igår och frågade om ny variator, dom hade inga hemma men skulle få i slutet av veckan. Men det är bara kräva en ny!
Skulle måsta komma förbi i veckan och höra om dom fått in så skulle dom, då de ej svarar på telefon bara något telesvar :(
 

Jerko

Ny medlem
23 jan 2014
4
0
1
Köping
Nån måste väl ändå veta om det går att använda nuvarande variatorgrejjer till den nya sekundären, tänker på helixen etc för dom som har modifierat/monterat variatorkitt. Eller är den nya sekundären helt anorlunda?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Om det är i gällivare du servar, så var jag in igår och frågade om ny variator, dom hade inga hemma men skulle få i slutet av veckan. Men det är bara kräva en ny!
Skulle måsta komma förbi i veckan och höra om dom fått in så skulle dom, då de ej svarar på telefon bara något telesvar :(
Ja man tycker ju de, men har ju hört av endel hur dom kan vara.
Ska åka in dit på fredag och höra vad dom säger. Då får dom ta och fixa fram en ny åt mig