Arctic Cat 2017

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Då lär ni isåfall visa mig det, jag hittar inga.

Det är inte så att begreppet "dual stage injection" ställt till det?
Man kan ju tro att det är dubbla spridare, men i Arctics fall verkara det vara att dom använder samma spridare, men den sprutar in bränslet vid olika tidpunkter beroende på last och varvtal.
Spridaren på 600 ctec2 sitter ju högst upp i spolporten, med möjlighet att spruta bränslet i princip rakt in i förbränningsrummet ovanför kolven.
Vid lägre last så sprutas bränslet in den vägen, när kolven är i nedre vändläge.
Vid högre last så sprutas bränslet in när kolven är mycket högre upp.
Ett urtag i kolvkjolen tillåter bränslet att nå ner i vevhuset istället för rakt in i förbränningsrummet.
Sen kallar dom det "dual stage injection".
Länk till lite bilder och nedan citerad text:
http://www.snowmobile.com/products/inside-arctic-cats-6000-ctec2-engine-1691.html
Urtaget i kolvkjolen såg inte bara ut som bäddat för sprickor :tsk:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Urtaget i kolvkjolen såg inte bara ut som bäddat för sprickor :tsk:
Visst ser det kanske lite svagare ut.
Men nu har ju motorn funnits i två år i produktion, och man har ju inte hört om nåt problem iallafall.
Så nåt stort problem verkar det ju inte vara...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Visst ser det kanske lite svagare ut.
Men nu har ju motorn funnits i två år i produktion, och man har ju inte hört om nåt problem iallafall.
Så nåt stort problem verkar det ju inte vara...
Nu är det dock svårt att få någon statistik på endast 10 motorer... som kanske har gått max 150mil i snitt :)
 

Kekkola1

Medlem
30 okt 2008
26
0
1
Kiruna
Måste vara tufft att vara Arctic handlare! Såg just försäljningsstatistik 15/16. Arctic cat hjälplöst sist. Då är också säkert hälften av skotrarna sålda fjolårsmaskiner. Kan de vara Kgks prissättning som ställer till det? Btw hur laddar man bilder till forumet?
 

Kekkola1

Medlem
30 okt 2008
26
0
1
Kiruna
Hittade i en annan tidning sammanställning.
Arctic cat 1183 maskiner. Sport 70. Deep snow 676. Crossover 212. Touring 125. Utility 87 ospec 13.
Lynx 2763 st. Sport 167. Deep snow 763. Crossover 686. Touring 232. Utility 900. Ospec 15.
Yamaha 1297 st. Sport 51. Deep snow 337. Crossover 392. Touring 137. Utility 349. Ospec 31
Skidoo 2458 st. Sport 140. Deep snow 1427. Crossover 356. Touring 83. Utility 435. Ospec 17
Polaris 2179 st. Sport 98. Deep snow 1433. Crossover 273. Touring 57. Utility 313. Ospec 5.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Måste vara tufft att vara Arctic handlare! Såg just försäljningsstatistik 15/16. Arctic cat hjälplöst sist. Då är också säkert hälften av skotrarna sålda fjolårsmaskiner. Kan de vara Kgks prissättning som ställer till det? Btw hur laddar man bilder till forumet?
Vad är det som är så tokigt med KGK,s prissättning? Tycker den känns ganska bra iallafall i lössnö 800 klassen. 149 900 för en Hardcore. 152 900 för en summit. 155 900 för en pro rmk.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Om en varusort finns i fem olika fabrikat och prissättningen är likvärdig dem emellan och ett fabrikat säljer betydligt mycket sämre, så får man nog gissa att kvaliteten är på detta fabrikatet är något lägre enligt konsumenternas uppfattning.
För att då få merförsäljning finns det två vägar att gå, att höja kvalitén till samma eller bättre än konkurrenternas, detta är fördyrande och kräver tid för att övertyga konsumenterna om den förbättrade kvalitén. Det andra alternativet är att sänka priset för att få konsumenterna väljer det billigare alternativet.

Detta gäller inte bara för skotrar, utan för de flesta konkurrensutsatta varor.

Jag har inget emot Arctic, så jag menar inte att vara elak. Tycker personligen att fem skotermärken är för få, hade helst sett åtta tio seriösa tillverkare med jämn fördelning av marknadsandelarna.
Och så klart köpstarkare kundgrupper i alla snöklädda delar av världen, från Anderna till Himalaya, så att den totala skoterförsäljningen globalt vore större. Men det kräver också "bättre" regler i berörda länder.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Kvaliteten? Arctic är väl det enda märke som har/haft en 800:a 2-takt som fungerat sett över tid. Att de skulle vara sämre i övrigt tror jag inte heller.... vilket skotermärke är bra ihopbyggda egentligen. Skulle min fyrhjuling, bil, motorcykel eller båt hålla byggkvaliteten som en snöskoter skulle ett självmord ligga nära till hands.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Nu är det dock svårt att få någon statistik på endast 10 motorer... som kanske har gått max 150mil i snitt :)
Vad menar du med 10 motorer? Jag slog av ren nyfikenhet en sökning på blocket "arctic 6000" och hittade då cirka 15 st begagnade 600 ctec2 av olika modeller. Sen lär det ju finnas en hel del som inte är till salu också.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Kvaliteten? Arctic är väl det enda märke som har/haft en 800:a 2-takt som fungerat sett över tid. Att de skulle vara sämre i övrigt tror jag inte heller.... vilket skotermärke är bra ihopbyggda egentligen. Skulle min fyrhjuling, bil, motorcykel eller båt hålla byggkvaliteten som en snöskoter skulle ett självmord ligga nära till hands.
Kvaliteten i konsumentens uppfattning skrev jag, förklara annars för mig varför Arctic är minst.. Trots att de genom åren nog har haft den hårdaste marknadsprofileringen av skotertillverkarna med coolaste färgerna, fränaste namnen, monsterränder m.m m.m
Dessutom så har de i mångt och mycket varit först med många innovationer som sedan kommit på de andra fabrikaten.
Trots allt detta sammantaget, så är de minst och är det då kvalitén, priset eller kanske servicevänligheten hos återförsäljarna som gör detta?
Borde inte vara återförsäljarna eftersom de är minst globalt, och så generaldåligt servicenät kan de väl inte ha överallt, eller?

Men absolut så har du rätt i att snöskotrarnas byggkvalitet är skrattretande låg överlag, jämfört med många andra fritidsmaskiner. Skulle nog inte vilja att en båt+motor höll samma kvalitet, kunde bli lite väl spännande ute i kustbandet eller på en stor sjö :wacko:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Vad menar du med 10 motorer? Jag slog av ren nyfikenhet en sökning på blocket "arctic 6000" och hittade då cirka 15 st begagnade 600 ctec2 av olika modeller. Sen lär det ju finnas en hel del som inte är till salu också.
Just siffran 10 vet jag inte vart jag fått ifrån :) men det jag menar är att man kan inte dra några stora slutsatser på hur driftsäker motorn är när det är så få ute i drift.
Ungefär som ryktet med ac 800an, är säkert hur driftsäker som helst men går ändå inte att använda då den böar på gasen när man ska iväg och har man bara en chans att reda upp situationen så är det ett riktigt farligt problem, har gjort så sedan 2012 fram till nu får hoppas att någon har lyssnat tills 2017 års modell, 2011 vet jag ej då jag inte provat någon sådan.
 

Kekkola1

Medlem
30 okt 2008
26
0
1
Kiruna
Vad är det som är så tokigt med KGK,s prissättning? Tycker den känns ganska bra iallafall i lössnö 800 klassen. 149 900 för en Hardcore. 152 900 för en summit. 155 900 för en pro rmk.
King cat 180 tusen - XF 9000 163 tusen. Då har dessa samma pris i Usa.
Dom ligger väl kanske övrigt ganska lika prismässigt mot Konkurenterna i crossover/deep snow/ sport. Där dock har ju polaris & skidoo nyare maskiner.
Men interna prissättningen tycker de är märkligt att Hardcore är billigare än Xf 141/153.
M8000 snopro bara 4k billigare än hardcore.
M6000 snopro 135k standard M6000 127 elstart org.

Sen stora skillnaderna är på touring & utility sidan. 87 sålda utility
Bearcat 7000 som kostar 160tusen. Viking 145. Commander 140 tusen.
Bearcat 3000 117 tusen - Xtrim 600 ACE 99tusen.
Pantera 3000 120tusen. Adventure 600 ace 105 tusen. Venture Mp 92 tusen.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Citat från senaste snowrider efter provkörning av t-caten.... "En Ski-doo 850 känns i förhållande till denna maskin slö".
Den verkar gå som fan.