arctic cat 800 -03 dör ibland av vid hård gas

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Hallå. Jag har precis varit ute och kört en vända med min mountain cat 800 -03 och det gick jättebra tills precis innan jag var hemma och körde lite hårda gaspådrag korta sträckor och lite i djup snö. Rätt som det är så tappar den all kraft tills jag släpper gasen för då går den bra på tomgång igen. jag testar några gånger och det upprepas igen. Sedan kopplar jag ur gashängs-brytare och stoppknapp och provar igen några gånger och det är samma fel. Har precis haft skotern på verkstad och fått stoppknappen och huset till den utbytt och mekaren sa att den gick bra när han testade.

Förra säsongen hade jag samma problem men då gick den perfekt nä jag kopplade ut gashängs-brytaren å stoppknapp.:eek:hwell:

Vad kan det egentligen vara som är fel? jag är mkt tacksam för hjälp!
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Har du lite bränsle i tanken?
Kolla ner i tanken å se om slangarna från silarna
till pumpen är hela.
Hade liknande problem med min och då var dom slangarna av.
 

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Slangarna ser hela ut. Testade skotern igen nyss och det är konstigt. För om jag trycker full gas så dör den, men om jag släpper bara lite på gasen så vaknar den igen och går bra
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Dör den så du måste starta den igen eller är det som att den stryper tändningen men blir bra igen efter du har släppt gasen ?
 

Ztolpzkott

Välkänd medlem
17 mar 2010
162
0
16
Umeå&Bygdsiljum
jag tänkte att om det nu på något sätt ( har ingen aning om hur) men om det skulle bli så att den inte får tillräckligt med luft så kommer den ju dö när man dränker stiften i bränsle. vet inte hur det skulle kunna hända men det skulle kunna förklara varför den dör.

Sätter igen (blir stop, luften kan inte passera eller att man "stryper" lufttillförseln)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Du har troligen skrivit det själv du vet bara inte om det...

Förra säsongen hade jag samma problem men då gick den perfekt nä jag kopplade ut gashängs-brytaren å stoppknapp.
Som i då TPS visar på för mycket gaspådrag men gashängsbrytare säger tomgång. -> Gashäng och den klipper.

Men nu försökte du få bort symtomen men inte felet. Genom att ta bort gashängsbrytaren...

Om du istället hade justerat eller bytt TPS om den är trasig hade inte gashängsbrytaren varit något problem heller.

Så jag rekommenderar definitift att mäta upp den.
Koppla loss nere på givaren och mät.
Har du tillgång till en 5v DC spänning så är det bäst då du använder den på samma sätt som ECUn. Annars går det mäta motståndet (Ohm).
Yttersta finnarna är matning och mitten är signal.

Är inte helt säker på värdena men tomgång är ca 0.4v och full gas 3.8v vid 5v matning. Sen bör man gasa långsamt upp och ner och se att signalen ändras lungt och finnt utan hack hopp och annat. Den ska bara succesivt öka eller minska på ett vackert sätt.

OM du skulle ha säg 1v tomgång och 4.4v på fullgas så kan mycket väl 4.4v vara ett för högt värde som ECUn anser är ogiltigt och den slår av.
Nu har jag ingen koll på exakta gränserna på denna ECU.

Syftet rent generellt med att spänningen inte går ner till 0v eller upp till 5v är för att man ska kunna feldetektera.
 

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
m0ngoloid- den vaknar till liv igen så fort man släpper lite på gasen och då går den bra. Man kan köra typ 70 km/h
JohanL_EFI- kul att du svarar då jag vet att du har bra koll på dessa maskiner. Det som är grejen är att jag fick tps:en justerad förra året. Följdfrågan: varför kan tps:en börja krångla? Sen så funderar jag, om jag vill byta ut tps-enheten, måste det göras inställningar på den eller är det bara att byta?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Mät TPS med båda volt och ohm mätare. Många TPS jag mätt har visat helt ok voltökning/minskning steglöst, men vid noga ohm mätning har jag sett litet bortfall. Det är väldigt noga att sakta vrida spjället och leta blackspots.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Okej. Missade det om justerad TPS. Läste bara om stopknapp.
Men jag skulle ändå mistänka den. Den har ju inte varit helt rätt om man justerade den då. Så det kan ju ha funnits något del man inte såg då.

En annan sak värd att syna. Är kolla efter skador på kablaget TPS - ECU och kring styret.
Finns en del ställen där nöt och klämskador kan ske. Där man ska kolla är där det är besvärligt... Det som hänger löst i luften bli inte skadat.