Arctic cat Crossfire

Stabbe

Medlem
30 okt 2010
20
0
1
Piteå
Tjenare, går i funderationer över att köpa mig en
Crossfire antingen 2010 eller en 2011 LE.

Tänkte bara höra mig för lite grann vad Snowmobiles forum nissar tycker om skotern om någon har en, om det finns några sjukdommar som är relativt vanliga på Crossfiren överlag eller kanske 800 snurran som sitter i den :)

Generellt sett så är jag på jakt efter lite information och har inte lyckats hitta något vettigt hittils på forumet. Om någon har input på hur dom upplever den pudersnö / vid sidan av leden så är detta mycket uppskattat.

Hoppas på några svar iaf mvh Stabbe
 

irox

Välkänd medlem
25 nov 2008
188
0
6
Malmberget
har själv en 09a och den är helt underbar på sidan av leden, har beställt en 57mm powerclaw matta så förhoppningsvis blir den ännu bättre.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har kört 2009ans 800 under en dag och kan då säga att den går nästan som en mountain i pudret och går att hålla riktigt högt tempo på gropiga leder och vi har ganska så stora gropar och gupp på vissa av våra leder. Den funkar alltså kanon på alla underlag. Om man ska ut i pudret lite mer än man är på leden så är en 44 eller 51mm matta att föredra men man klara sig långt på 38an som sitter standard.

Vad jag vet så är det inga problem alls då den har hängt med sen -06 och bara blivit uppdaterad med åren och bara blivit bättre.

Körde nya 800an några svängar på älven när Arctic hade visning och det är de brutalaste standard maskin jag har kört på en älv.
Det är ett ganska så skottsäkert val !
 
Reactions: jrb

Stabbe

Medlem
30 okt 2010
20
0
1
Piteå
Köpte mig nämligen en Nytro MTX ifjol vintras men känner såhär i efterskott att i och runt kusten är det en för lång maskin iaf för mig. Den var fruktansvärt skoj att köra frammförallt på fjällturerna
men då minst 50% av min körning blir vid kusten känner jag att jag skulle vilja prova på en något kortare masking utan att gå på en riktig ledracer. Är ute efter något som klarar pudret galant även om man kanske måste hålla fullmutter överhängande del av körningen :D
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Du kommer inte bli besviken.
Den lämnar MTX:en i pudret och leden vilken dag som helst.
Även i soppa förbrukning...
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
En modell som kanske har massa år på nacken jämfört med konkurrenterna men fördelarna är väl att det inte dyker upp några oväntade överraskningar heller...
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sen att den har många år på nacken måste ju säga sin sak. Cf och M-serien har hängt med bra länge men ligger ändå före alla andra NYA crossover och mountain maskiner, och det säger en hel del ! ;)
 

GTi

Välkänd medlem
23 sept 2008
145
2
18
Luleå
Finns inga nackdelar bara fördelar=) personligen tycker jag 2010:an är snyggare är 11:an...säger bara KÖP!!!
 

hedghog

Aktiv medlem
30 dec 2009
50
0
1
Estland
Jag köpte precis en 2011 CF8 LE. Kolla min andra tråd. Jag vet inget om garantier osv i Sverige men de har en till ståendes med 57mm mattan. (Jag köpte med 38mm). Kan kanske fixa sjukt bra pris om man jämför med Sveriges rikt priser..... PM så kanske vi kan komma på något.
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Är grymt nöjd med min 2010:a, det enda jag saknar är lite bredare skidor och 57mm powerclaw mattan som ska beställas från usa bara lönen kommer :)
Så gott som enda problemet jag hade var att variatorfjädern gick av.. Även en polares gjorde likadant. Men jag fick ny på garantin så de var inget problem.
Tycker skotern fungerar klockrent utanför leden och nya motorn är grym!