Arctic Cat F5 - 03 Köp

SimonF88

Välkänd medlem
24 apr 2012
130
1
6
Robertsfors
Hejsan

Funderar på att köpa en Arctic Cat F5 -03:a i helgen, detta står i annonsen.

"Nya insugsgummin, tändspole, alla dämpare runt om är nyrenoverade.
Finns några skavanker på huven men annars är den i bra skick.
Mätaren står på 975 mil. 21.000kr"

Min kompis sa att man ska vara försiktig med tidiga F5:r och F7:r, men fick inget svar varför, så tänkte höra om vad ni tycker :)

// Simon
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
-03 är den lättaste av firecattarna och därmed lite svagare.
Titta efter sprickor i bulkhead eller större sprickor vid vecket i tunneln.
I övrigt så är det inte några speciella problem på de tidiga årsmodellerna ämfört med senare.

I övrigt så kolla skicket på variatorn, motorfästenas gummin och skicket rent allmänt.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Dom går riktigt bra utanför leden. Blev väldigt glatt överaskad då ja upptäckte det. Dom mår inte sämre av ett par bredare skidor då orginal är löjligt smala.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det som gäller för primären är att man måste hålla efter bussingarna i vikterna annars går det åt pipan med allt i hopa, gör man det så så funkar de bra.
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Blev det något köp?

Rullarna i primären är som sagt en ide att titta på. Mina var skurna när jag köpte min och resulterade i en renovering med nytt kors med rullar (dyrt) , nya vikter och ny fjäder.
Kolla även efter sprickor i tunneln som tidigare talare nämnt.

Är förövrigt helnöjd med min F5, går förvånansvärt bra både på led och utanför enligt min mening plus att det är skapligt med drag i dom jämfört med andra 500 maskiner.
Men ibland önskar man dock att det var en F7 istället :)

Själv kör jag med SLP PP skidor, Framflyttat styre ca 1dm med 6" höjare, Högre/hårdare dyna från 05, Ställbara HeavyHitters variatorvikter samt en nerdrevning på gång tills nästa säsong.
Små modifikationer som varmt kan rekommenderas för mer körglädje!