Arctic cat f6

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Hej! Håller på och kollar efter skoter nu. Är väldigt sugen på en F6 har hört mycket bra om dom och tycker dom ser lite längre ut än vanliga kortbandare. När jag satt på blocket och kollade såg jag att det fanns arctic cat sabercat 700 men såg att det finns 600 också. Är det samma som F6 fast med längre matta och vad är då skillnaden på F6 EXT och sabercat?


Mvh
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
tjena! en f6a har 325 matta medans de flesta andra korta skotrar har 307 matta. dem tar sig bra i snö med andra ord. en sabercat har elstart, back, vilket inte en f6a har om du kollar på 05, 06 årsmodell på f6or. f6 ext har bättre dämpare annan dyna osv... jag tror f6 ext har back men inte säker. vanliga f6an har oftast inte back (de kan ha back om de är 03-04 årsmodell! sabercat och f6 ext är 144" lång! då är den längre än crossfire maskinerna.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
tjena! en f6a har 325 matta medans de flesta andra korta skotrar har 307 matta. dem tar sig bra i snö med andra ord. en sabercat har elstart, back, vilket inte en f6a har om du kollar på 05, 06 årsmodell på f6or. f6 ext har bättre dämpare annan dyna osv... jag tror f6 ext har back men inte säker. vanliga f6an har oftast inte back (de kan ha back om de är 03-04 årsmodell! sabercat och f6 ext är 144" lång! då är den längre än crossfire maskinerna.
Jovisst är mattan 325 cm, 6 % längre än "normala" kortbandare. Men den är också 35 cm bred istället för 38 så det går bort 8 % där.
Total mattyta på en vanlig: 11666 kvcm
Total mattyta på F-serien: 11375 kvcm

EXT-modellerna har inte back som standard, det är bara Sabercat som har av 03-04-modellerna.

Köp hellre en F7 än en F6. Samma maskin men mycket mer motor och priserna är nästan desamma numera.
 

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Okej, men en ext är längre än en vanlig vad jag har förståt och är inte sabercat också längre än standard f6? Sen det du nämnde om f7 stämmer nog :) visst har den lite mer effekt men väger den inte mer och drar mer?

Tack
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Jag har en sjukt fräsch F6 EXT om du är intresserad? Bor i bollnäs. PM,a för info.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
tjena! en f6a har 325 matta medans de flesta andra korta skotrar har 307 matta. dem tar sig bra i snö med andra ord. en sabercat har elstart, back, vilket inte en f6a har om du kollar på 05, 06 årsmodell på f6or. f6 ext har bättre dämpare annan dyna osv... jag tror f6 ext har back men inte säker. vanliga f6an har oftast inte back (de kan ha back om de är 03-04 årsmodell! sabercat och f6 ext är 144" lång! då är den längre än crossfire maskinerna.
F6 ext har snarare sämre dämpare och samma dyna som vanliga f5,f6,f7

Sabercat är väl 144" vill ja minnas också. Typ en lyxigare variant av ext modellen med mer utrstning.
 

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Okej, det borde ju inte vara så konstigt.. Jag är ute efter en rolig skoter att kunna åka på led och och i lössnö och leka. F6 tycker jag verkar vara en bra maskin, har läst mycket bra om dom och dom är lite längre än en vanlig kortbandare har jag uppfattat. Men jag har aldrig kört någon så jag har ingen erfarenhet på det viset. Är f6 en tung maskin eller är den som alla andra? Jag googlade på specificationer på både f6 och polaris iq och dom verkar då väga lika mycket iaf :)
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Jag köpte en F6a inför denna säsong utan att nånsin ha kört en förut och jag kan säga att hittills är jag riktigt nöjd. Går bra, drar inte alltför mycket soppa, tar sig fram förvånansvärt bra utanför leden.
Mina problem är mer ledkörningen där jag upplever den som lite nervös, "tippig" och understyrd, men då har jag inte rört några inställningar ännu heller. I det stora hela en bra skoter för priset, rekomenderas. Kan väl tillägga att jag har en 04a.
 
K

krickus

Hej! Håller på och kollar efter skoter nu. Är väldigt sugen på en F6 har hört mycket bra om dom och tycker dom ser lite längre ut än vanliga kortbandare. När jag satt på blocket och kollade såg jag att det fanns arctic cat sabercat 700 men såg att det finns 600 också. Är det samma som F6 fast med längre matta och vad är då skillnaden på F6 EXT och sabercat?


Jag har en F6 2006 som gått 300 mil, helt orginal och nära nyskick, har egentligen ingen plan på att sälja, men vid rätt pris så. Är nog lite säljarens marknad på dessa maskiner:)
 
8 jan 2011
10
0
1
Oye! Jo F6or är riktigt trevliga, o katterna för övrigt är ju lätta smidiga maskiner, för mig stod de mellan en f6 o en m5, vart en m5a, jävulskt nöjd med hon, bär sig tok bra på snön o galet rolig o smidig att klättra med, f modellerna bär sig ju också bra =) Håller dock med Trollet23 där att du kan lika gärna köpa en F7a, hade en sådan förut, riktigt bra! Har nämnligen själv funderingar på att stopa en F7 motor i min M,
Tror du komma bli nöjd, lycka till!
 

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
låter som att det blir en f6 :) Men som någon skrev tidigare att jag lika gärna kan köpa en f7. Är inte dom tyngre och drar mer soppa??

Mvh
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Är inte tyngre men kan ta lite mer soppa ,fast de är ju mer effekt istället.

Ja tyckte då min F6a var lite för klen så ja har byggt om med F7 cylindrar,topp,portning mm.
 

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Är inte tyngre men kan ta lite mer soppa ,fast de är ju mer effekt istället.

Ja tyckte då min F6a var lite för klen så ja har byggt om med F7 cylindrar,topp,portning mm.
okej, men 118 hk borde ju räcka bra tycker jag. Får man upp F6 på bakbandet??
 
8 jan 2011
10
0
1
F7 or vet jag av den egna att dom gå att få upp på rullen... men litte tveksam om de går med en 6a... litte för liite kraft.. men osäker
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Som sagt så står det en F6 EXT -04 i bollnäs i sjukt fint skick, nya kolvar, nållager, nya slydog skidor, ny rem mm PM,a om du är intresserad=)