Arctic Cat M5 - 700 EFI 141" ---> 153"

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Som topic lyder så är detta en liten tråd om lite allmän uppfräsning och förlängning av min maskin.

Haft den i 2 säsonger nu tro ja, köpt via detta forum. Jag har ej bytt motorn utan det var gjort innan.

Förutom motorn så är den ganska standard, cykelpumpsdämpare (Ryde Fx) b.l.a!!!

Motorn är förädlad med BMP pipa och injektor perfector.

Chassiet genomgår just nu en ombyggnad av tunnelslut och blir förlängt sedan så ska styret göras om till höjj och sänkbart. Better Boards och annat avslut på fotstegen.

"Ny" matta, 388x38x57.

Utgångsläge:



Och just precis nu syns det så här:




Skrotigt och jävligt?? Jepp, när man ha varit van ett 2 bilsgarage och sedan byter till denna skrubb då blir det trångt. Men nytt garage ligger i planeringen som PRIO 1.
 
Last edited:

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Blev inte mycke idag, gjorde några märkningar, drog några popnitar. Mitt i allt så pajjar huven??! Plastfästet till ena vajern som håller huven gick av....... Som tur är så är jag inte så superbrydd så jag nitar enkelt fast ett nytt fäste. :)



Utsidan, får bli en klibba över det sedan.



Jo dynan ska det göras nåt åt, jag vet inte vad än bara, vill ha den kortare men inte högre.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
En fråga, ska packboxen ner hela vägen på diamond driven?? Det är en kant där nere men jag vill minnas att packboxen satt uppe vid kanten. Blev plötsligt osäker!!!
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Njae, den ser likadan ut från andra hållet också, det sitter två st fjäderringar på den. Kunde inte se nån skillnad vid montering. Jag förstår att det ser lite knepigt ut.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Har fixat lite med boggie skenorna. Tänkte först köra med med ett par M7 153" skenor men dom va spruckna så jag kapade dom och ska nu bulta ihop med mina 141"

Vad tror ni?
Alt 1.
Håller detta med en på varje sida om skenan??

Alt 2.
Eller blir det bättre så här?? Problemet blir ju att få dit sliden då den inte ryms.

Alt 3.
Kanske man måste göra så här??


Hur hade ni gjort??
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Alt1 det borde hålla, samt att du kommer få stadga utav slidsen med.

Alternativet kan vara att ta smalare plattjärn så att du får dit slides och köra som alt3.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kul projekt.

Ja tycker du ska försöka få något stöd så långt upp och så långt ner som möjligt. Ex en upp mellan hålen för sträckaren till axeln. I kombination med något av dina alternativ. Själv hade jag nog sovit bäst i kombination med alt 3.
Det passar inte så du kan använda ännu mer material från skenan du kapat.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Nu har jag börjat montera ihop skenan. Blev Alt 4. :) En blandning mellan 1:an och 3:an. Ska fixa nå smalare järn och sätta dom så att slidsen ryms.

Men just nu så syns det så här:

Fick veta att järnen jag har använt är ungefär lika starka som 7-8mm svartstål fast mina är 5mm, så alltså 14-16mm:s styrka än så länge ihop skruvat med rostfria M6 bultar.

Känns som att det kommer hålla, om plåtkitten som går att köpa håller så då borde detta göra det också.

Kommer även att lägga en 1mm alu plåt över det oanvända vändaxelhålet så det blir lite snyggare. Men på detta sätt så har jag kvar mina 141" skenor med endast några små x-tra hål i. :)
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Nu har jag monterat ihop allt och provkört, har dock fått nåt gnisselljud från variatorn men det fixas nästa helg.


Provkörningrn avklarad.

Min till vänster, gummans i mitten och farsans till höger.