Arctic cat m7 helt död

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Hej!
Startade skotern och skulle köra en sväng men kom på att jag behövde fylla på glykol så jag stängde av den. Efter påfyllningen så var skotern helt död, inget tecken på liv. Jag har gnista och jag har testat hälla i bensin i cylindrarna utan resultat. Har precis bytt packningarna i motorn så har nyss haft lös allt. Den gick bra dom 5 km jag testade den. Men nu blev det såhär...
Kanske låter dum nu, men borde inte det tända till lite då jag har gnista och bensin? oavsett annat fel. Det är väl en naturlag eller nått. Eld + bensin = explosion.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Du ha som sagt släckt stift trots att du ser gnista så är dem sok släckt. Ur med stiften och slå av tändning håll full gas och tra tills du blir less så den luftar ur maximalt. I med nya stift stoppa gärna i gamla stift just vid första start för de är stor risk för släckning då. Du kan stoppa i vanliga bilstift/moped just för uppstart.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det där var en klassiker på gamla Rotaxtripplar om någon minns dem. Bara primer dessutom... Lite för mycket soppa så var det godnatt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Håll även full gas sedan när du försöker dra igång den med nya stift.
Är den lite sur så behöver den mer luft genom motorn för att starta.

Vet att man läst på flera ställen denna vinter där folk startat sin maskin, men stannat efter en stund på tomgång tex. Startar inte sen.
Eller när man kört på skotern på släpvagn, åkt iväg till sitt favoritställe, men får sen inte igång skotern när man ska köra av vagnen.
I dessa fall har den ofta blivit sur.
Håller man då full gas när man drar brukar de starta.
Håller man ingen gas alls kan man dra i en evighet, den kommer inte starta.
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
efi är lite speciella. startar den inte på 2 drag så tredje draget blir den sur. håller man då mer än halv gas så stänger den spridarna. har fungerat bra för mig i vinter.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man har surat ner tändstiften och inte har några andra stift att byta med, så kan man ofta "elda ren" stiften med varmluftpistol eller gasollampa. Eller också kör man ren stiften i en skoter med kraftigare tändsystem som går att få igång även med mycket blöta och sotiga stift, min gamla Yamaha Vmax 500 har fått stå till tjänst som tändstiftsrensare många gånger.

Beträffande gamla trecylindriga Rotax som nämndes en bit upp i tråden så är knepet för att klara sig utan att slå igen stiften när man kallstartar en sådan, att göra EXAKT som det står i skoterns instruktionsbok även om man tycker att det är helt uppåt väggarna. Framför allt är det viktigt att inte ens tänka på att röra gasen innan motorn har fått gå på tomgång en stund, annars slår något av stiften obönhörligen igen.