arctic cat m8 12v uttag och variatorkit

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
Tjena!

Nu har man blivit arctic ägare för första gången, införskaffade en arctic cat m8 2011 :)
Så jag undrar om någon har nå bra råd om ett prisvärt variatorkit till denna skoter?

Och så skulle jag vela ha ett 12v uttag så jag har ström till gpsen, finns det nån original lösning på problemet? Eller skulle man kunna tjuva lite ström från tex baklyse eller nån annan stans?
 

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
Är det batteri på den? Du måste ha likström, är det inte batteri så du kan koppla in dig på + och minus.. så får du se till att likrikta och sen inte överbelasta.
(Finns det ingen färdig lösning på "strömförsörjning för skotrar utan batteri"? - någon? )
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det finns en "skapligt" snygg 12-14v DC på din skoter eller flera. Har funnits så på det stora flertalet arctic sedan i vart fall -02 även utan batteri. Finns även fler för andra funktioner men där ska man inte koppla in egen utrustning.

Länken till inkopplingen av en liktriktarbryggan och batteri är väl bra om man har det behovet. Kan dock inte riktigt se motiveringen av ett batteri i ditt fall.

Kolla vid laddregulatorn för belysning denna ska ha gul, brun samt mest troligt en tredje kabel (beroende på årsm etc. röd röd/svart ,lila kabel. )

Gul är ena växelspänning. Brun den andra men den används även för att definera en jord referens.
I regulatorn har man en diod som skapar en halvvågslikritad likspäning.
Används till batteriladdning, APV motor på modeller med det.

Detta ger en12VDC med en hel del ripple och spänningsspickar.
Men bra nog för det den var avseed för. (ladda batteri, köra apv motor vid rörelse på denna)

Dvs Brun är för denna likspänning GND eller minus. "RÖD/Lila" är "12VDC" plus.

På dessa två trådar kan man koppla in ett uttag för GPS eller annan lite förbrukare.
Dock är det att rekommendera ett filer eller endast "laddare" som klarar även 24v.
Ex 9-24v laddare.
Då spänningen dels rasar ganska lågt på tomgång men även innehåller ganska höga spikar som slår sönder vissa 12v laddare.

Notera denna är pga halvvågslikritningen inte tänkt för någon hög last. Så glöm allt sådan.
Skulle denna tredje tråd saknas på regulatorn kan man sätta dit en enkel diod och få motsvande funktion.

Men innan du kopplar in något MÄT !
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Finns ett färdigt kit, dock kostar de lite pengar. Arctic cat dc power kit kallas de. Beställde till min -12 för att kunna köra xenon utan batteri (och överhuvudtaget på en -12). Då har du likström i h4-kontakterna också och du får mer kräm.

Tror jag betalade kring 2000kr från country cat i usa.

Fast ska du endast ha ström till att ladda gps så är de kanske lite att ta i.
Annars sätter du en sån likriktade som är länkat i förra inlägget på en krets som är efter voltregulatorn