Arctic Cat Powder Extreme 2-up 1997

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
No-slip på Powder Extreme -97?

Tycker själv det är så roligt att kolla i alla projekttrådarna så jag tänkte jag drar igång en själv, om än av det lite enklare slaget av projekt. Här har ni maskinen, en sportig äldre touring med lössnöambitioner (ála 1997 dvs). Bekväm för två med backväxel, elstart, overloads och en stoor dubbeldyna med ett stoort ryggstöd! Den är så lång att ibland glömmer man nästan att man har skjuts! Åtminstone när man gick från att åka två på en kort Indy-dyna... :)

DSC00058.JPG

Givetvis ligger kameran kvar hemma varje gång jag drar till garaget, så nu lagom till trådstarten är skotern i princip klar, men tänker ändå berätta vad jag gjort med lite bilder!
Slår även ihop denna tråd med två andra rena frågeställningar i samma ämne som jag startat tidigare, samt för att jag tror det underlättar för de som i framtiden söker på ämnet, lite som en FAQ för Powder Extreme! Det kan bli lite oordning på inläggen här i början pga. detta men hoppas ni har överseende!

För er som redan läst de gamla trådarna kan ni hoppa direkt till nya inläggen med bilderna här: http://www.snowmobile.se/forum/showpost.php?p=148976&postcount=43

Har även fått många nyttiga tips från denna tråd: ( 1997 ) Mountain Cat & Powder Extreme , Boggie problem....

Trådarna hette "No-slip på Powder Extreme" och "Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!".

Första frågeställningen i "No-slip på Powder Extreme":
"Har funderingar att montera noslip-drivhjul, har ett par 9-kuggars bombardier liggandes på hyllan...
Ser dock att boggien sticker fram, in mellan mina befintliga drivhjul så det måste ändras lite.
Någon som provat?
Hur mkt ska boggien flyttas? Måste den kapas eller räcker det med att släppa mattsträckarna? Är det ett bra alternativ att samtidigt byta mattan till 365cm, men istället för att förlänga boggien så flyttar man den bara bakåt och skapar på så vis plats för drivhjulen samt får en bättre attackvinkel (tror jag)?

Tacksam för tips och åsikter!"
 
Last edited:

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Sv: No-slip på Powder Extreme -97?

Köpte mig en Powder 2up -97 förra veckan för att ha nått å dra kälke.
Är inne på samma tankar som dig. No-slip.
Men istället för att flytta tillbaks orginalboggien funderar jag på att sätta in en 365 boggie från en MC800 -01, får då tsl. Om det går att ha den utan att no-slip hjulen tar i vet jag inte, men om så är fallet funderar jag på att flytta tillbaks den och köra med 384.
Men då kan tunneln börja bli för kort.
Ska kolla upp det ordentligt och ta nån mekardag till sommaren, inte läge nu när turbon la av på M8an.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Powder Extreme 600 / ZRT 600 ( 1995 - 1998 )

Har funderingar att montera noslip-drivhjul.
Ser dock att boggien sticker fram, in mellan mina befintliga drivhjul så det måste ändras lite.
Någon som provat ?
Hur mkt ska boggien flyttas ?
Måste den kapas eller räcker det med att släppa mattsträckarna ?
Är det ett bra alternativ att samtidigt byta mattan till 365cm, men istället för att förlänga boggien så flyttar man den bara bakåt och skapar på så vis plats för drivhjulen samt får en bättre attackvinkel (tror jag) ?

Tacksam för tips och åsikter!
keihin

Som insatt och aktiv Moderator så borde du föregå med gott exempel och använda "SÖK" funktionen :(
Det finns en hel del beskrivet om bla. just de frågor du har.



Det är inga som helst problem att kapa skenorna i framkant ett par cm och återmontera så har du din sökta frigång mot drivhjulen.

Jag skulle inte flytta boggien !
Du ökar då på maskinens "hjulbas" och får på detta sätt ett mera "BUSSlikt" beteende.

Dessa maskiner mår fin fint utav en 365cm matta men då måste du definitivt fixa en bakre knäled med TSL-länk !
Överkuggnings problemen ökar med längre matta.

Ett annat litet super tips på dessa maskiner är att montera WideTrack'ens & Touring'arnas breda plast skidor.
Gör en helt enorm skillnad och det blir som en helt annan maskin. :rock:

Lägg in lite bilder på din maskin här i tråden.....


.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Sv: No-slip på Powder Extreme -97?

Nackdelen med "busslikheten" står sig liten jämfört med det positiva du vinner.
Du får en flackare attackvinkel vilket gör att du kan svänga av leden och köra mer i lössnö obehindrat.

Gjorde nått liknande på en Mc 800 -01, från 365 till 396 genom att bara flytta tillbaks boggien, blev underbar i lössnö ocg helt okej på led.

Även gjort samma sak på en summit 600, från 365 till 396, flyttade halva distansen och förlängde resten.
 
R

Robin

Sv: Powder Extreme 600 / ZRT 600 ( 1995 - 1998 )

Ett annat litet super tips på dessa maskiner är att montera WideTrack'ens & Touring'arnas breda plast skidor.
Gör en helt enorm skillnad och det blir som en helt annan maskin.
Håller med 2stroke på den punkten, orginalskidorna funkar inte bättre än till uppfyllnad i sopptunan.

Kolla även upp back mekanismen så den inte är helt sönder sliten, helt otroligt kass back lösning på dessa katter.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Sv: No-slip på Powder Extreme -97?

Ja, skidor ska bytas. Blir ett par M7 skidor.
Backen funkar och håller länge om man vet hur man ska hantera den och skotern är rätt inställd.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: No-slip på Powder Extreme -97?

Jag HAR sökt, tro mig :) Jag kanske inte hittade precis rätt då men jag hittade liknande frågeställningar dock inga svar som tillfredsställde mig.
Ok så det går alltså bra att kapa enbart i framkant, då är det ju enklaste vägen...läste i ett gammalt svar att man bör ha 1" frigång mellan skenorna och hjulen men varför så mkt? Är väl bättre ju mindre man kapar?
Ang. backväxeln så är ny kedja samt ny sträckare monterat för typ 10 mil sedan, om de däremot är justerat korrekt vet jag ej, vad ska justeras och hur? Den fungerar som den skall...
Skidorna håller jag med om, jag tänkte mig kanske ett par plastbelag modell "lappbelag" men det kanske inte är bra...?
Ang. TSL-länken så kanske det finns nån med bättre koll på vad som passar till denna boggie? Eller så byter man helt enkelt boggien till en MED tsl...

2stroke: det är nog inte omöjligt att du känner igen denna maskinen sen förr...är en "granne" till dig som köpte den ny enl. serviceboken :)

Bilder kommer den dagen jag kommer ihåg att ta med kameran ;)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nackdelen med "busslikheten" står sig liten jämfört med det positiva du vinner.
Du får en flackare attackvinkel vilket gör att du kan svänga av leden och köra mer i lössnö obehindrat.
Skall du söka efter en kpl. boggie med TSL så titta tex efter en Pantera 1999 boggie
Då får du dessutom de slides skenorna som går att ändra bakre knäledsinfästningen på. :rock:

Dessa Powder Extreme 600 har inte så speciellt brant attack vinkel, så jag skulle då hellre sänka boogien vid det bakre boggiefästet något om man är ute efter en flackare attack vinkel.
Men visst går det ju bra att i samband med ett mattbyte till längre matta även dra bak boggin något om man vill testa !

När du ändå håller på så skulle då jag även flytta fram styrstången vilket går att göra på dessa maskiner !!!
Ger en mycket skönare/mordernare körställning.

En annan skit cool modifiering av detta chassi är att lyfta på en AWS-V framvagn vilket ger en enorm skillnad till det bättre !, passar i princip "bolt on", väldigt lite moddning krävs


136" boggie med TSL




.
 
Last edited:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

"Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!"

"9-kuggade av no-slip-typ.
Det nummer som återkommer både på hjulen och på förpackningen är 504152503.
Finns det någon som kan ta fram vilken delning de har? Vilken/vilka maskiner de "hör" till och vilken drivaxeldiameter de är ämnade till? :hmmmm:

Tack på förhand!

Ps. Ja jag vet att jag säkert får snabbt svar om jag ringer nån handlare, men ingen har öppet kl.19.50 en torsdagkväll. ;) Ds"
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

9T 2.52" no slip på 1 1/8" låter som de som sitter på en polares MXZ 440 '06.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

9T 2.52" no slip på 1 1/8" låter som de som sitter på en polares MXZ 440 '06.
Fast de har 8T 2.86" från fabrik, kan ju ha bytt efteråt förstås.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Fast de har 8T 2.86" från fabrik, kan ju ha bytt efteråt förstås.
Mycket möjligt faktiskt.

Vi måttade då och beställde matta för ett par veckor sedan, och då var det måtten jag angav tidigare.
Då får vi se i vinter vad Back Countryn går för! =)
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Ska du sätta dom på Powdern?
Låt mig veta om det gick bra, fundera å montera på det på en powder jag har.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Jag köpte dem för nåt år sedan när lokala Ski-Doo åf klappade ihop och hade utförsäljning av lagret, tror det var 100:-/par (för typ 1000:- fick jag nya Reima GoreTex-byxor, dessa hjul, nytt dynöverdrag till Lynx GLS, glidklackar till TRA, en 4l dunk Rotax syntetolja, en burk Rotax foggingspray + div. smått å gott) . Sedan har de legat glömda i garaget tills jag nu städade lite och hittade dem. Ja första tanken var då att sätta dem på Powdern som gärna vill kugga över, dock så har jag för mig att den har ngt. smalare drivaxel, 25mm? (osäker). men isf. borde det väl funka att klippa till tunna plåtremsor och lägga mellan, ev. punkta fast dem? jag har två drivaxlar så jag kan ju labba med ena.. sen måste boggien kapas för att rymma tänderna, men tänkte då att man hellre kanske skaffar en 365-matta och flyttar bara bak boggien = man får bättre attackvinkel! visst, "hjulbasen" ökar lite också men jag tror det är en försumbar nackdel i sammanhanget... så nu vet ni ;)
 
R

Robin

Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Powdern har 27mm 6kantig axel :)