Arctic cat zr 800, Polaris XC 800 eller Ski-doo MXZ 800?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja hejsan!
Nästa år ska jag köpa en ny skoter så det är lika bra å kolla in skotrar redan nu så kan man provköra olika modeller innan nästa år plus att man kanske hinner köpa en i sommar eventuellt vår, brukar ju vara lite bättre pris generellt på sommarn :cool:

Det jag har som krav är 700-800cc motor, den ska tåla stryk och ha en bra skön fjädring och hyffsat smidig. Jag kommer mest att leka med den, lite lössnö ska den funka i, och hoppas med. Märke spelar som sagt ingen roll men priset gör :D max 45,ooo:- och får (helst) inte heller vara äldre än årsmodell 2000.

Jag har tre starka kandidater
Polaris XC 800 2001
Arctic cat ZR sno pro 800 2002
(Det måste vara den svarta huven, hatar grönt :D)
Ski-doo MXZ 700/800 2001-02?

Nu till frågorna jag undrar över:

1.Vilka skillnader är det mellan XC 2001 och edge från 02 å framåt?
2.Arctic cat ZR 800 sno pro bra/dålig maskin bättre eller sämre än dem andra 2?
3.Ski-doo MXZ 700/800? vad eller vilka är skillnaderna mellan 2000 och 2001 modellerna?
4.Finns det några andra goda tips på modeller/märken så skriv gärna in en rad eller två :)

Några bilder så man kommer ihåg dem gamla modellerna oxå :)
Polaris XC 800
Arctic cat ZR sno pro 800
Ski-doo Mxz

Hoppas ni orkar med å läsa allt och ge lite synpunkter, tips osv.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
kissen går fet bort tycker jag, den är för klumpig,

det som skiljer mellan edgen 800 -01 och -02 är variabla avgasprotar, VES, dekler

Kolla på en rave 800 -02, mycket fin maskin, bättre dämpare än ovan modeller,
rave -01 kan vevtätningen fara och det blir dyrt, brukar hålla i ca 500 mil.

Mitt stora tips dom jag vet att dom kommer att älska; Rave 800 -02

Men det bästa är att fara och provköra skotrar, om du är en 190 och väger en 90 kg så kanske zrn är lämplig åt dig, så testa skotrar, det är det bästa när man ska handla nån.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Det är fina skotrar allihop som du är ute efter.
Låt skicket avgöra för vilken skoter du väljer.
Men generellt så ligger alltid arctic lägre i kurs.
Ska priset spela en avgörande faktor så får du
en årsmodell nyare för en Arctic jämfört med dom andra märkena.
 

r-dish

Välkänd medlem
9 feb 2005
172
0
6
LULEÅ
skulle som skotermannen skriver köpa en rave framför alla dom modeller du skrivit! grym maskin på alla sätt.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Av någon konstig anldening har jag glömt bort rave 800!Men att man måste byta ut vevtätningen lät ju inte så positivt, är det dyrt eller svårt? Efter man har bytt en gång måsteman göra det varje 500:e mil? Den måste provas och utvärderas hur som helst. Hur stor skillnad är det med och utan VES på polaris maskinerna, nu tänkte jag inte på hästkrafterna utan även om VES motorn svarar snabbare, bättre bränsleekonomi osv? Trodde inte att Arctic cat zr skulle kännas klumpiga då jag trodde det var någon typ av förmdodell till F-serien, kanske det va därför F-serien uppstod :) Men ingen av er skrev någon om MXZ 7-800cc? Är den inte ganska lik en Rave 800? Och MXZ kanske inte har samma problem med motorn som Rave så kanske det skulle vara ett bättre alternativ?
 

800Jocke

Medlem
18 okt 2005
6
0
1
Skelleftehamn
Det är Kolvarna/ringarna som inte håller på Raven -01 och -02, men det åtgärdas fort med ett byte till Wiseco kolvar (mycket bättre) ej orginal. Sen är det bara att gasa. MXZ och Rave har samma motor. Provkör en Lynx om du har möjlighet så får du känna vilken maskin det är!
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Är det samma problem på MXZ 7-800 motorerna oxå, är det känt problem på rave eller har du bara haft otur?
 

800Jocke

Medlem
18 okt 2005
6
0
1
Skelleftehamn
Det är ett känt problem, Fabrikationsfel på kolvarna men det ska vara utbytt på garantin, men det blev inte mycket bättre fördet pga. Rotax har bara en kolvring och när den blir sliten så glappar kolven för mycket och då tar undersidan på kolven i någonstans i cylindern å kan då slå ett hål i blocket mm. En del har tur och klarar sig från ett ras medans andra inte har lika tur. Det är bara att pruta på priset om det inte sitter nya kolvar i den, också byter du själv. Det här är Rotax 800 motor, 700 motorn vet jag inget om. Ski-doo & Lynx = Rotax motorer



 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Rave:en är nog den i det här sällskapet som tål mest stryk, XC:n och MXZ:an är nog mest lättkörda men sinsemellan totalt olika när det gäller körställning och ZR :en är den det tar längst tid att vänja sig med men när du väl lärt dig köra ZR:en så är den ruskigt snabb och rätt inställt så sväljer fjädringen i princip allt.
Men det enda raka är provkör, provkör och provkör sen väljer du efter hjärta, hjärna och plånbok. :D
Trevligt problem du har ;)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det var bra ord från er båda :) Raven lockar men å andra sidan vill jag inte ha några mer motorproblem, och frågetecknet är zr maskinen. Som sagt tack för infon :D
 
E

Ej medlem/Inloggad

Hade en zr 800 -02, boggien kasnke sväljer allt, tills allt börjar rasa, trodde itne det var sant när jag plockade isär den, allt var snett och bultar av.... vekt och komplicerat byggt. gick över till lynx sen, okomplicerat, få delar, och kraftigt byggt, bra dämpare.