Arctic Cat zr sno pro 440 2002

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Hej! Köpte mig ett renoveringsprojekt och funderar kort & gott:

Passar kolvar från -03 till en -02? Original nr: 3006_618 till -02

Det är billigare med smidda kolvar från Wiseco, vad lär göras om det ska i sådana? För & nackdelar?

Har hittat en originalkolv för ca 2300kr/st

Är det så att det motormässigt är annorlunda på en 02:a jämfört med en -03?

Tack i förväg! :)
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Har läst en hel om olika åsikter Ang Wiseco kolvar, vad tror ni om att peta i ett par sådana i denna maskin? Eller är det bättre att punga ut 4600kr på originalkolvar? Skiljer ju 1000kr mellan original & Wiseco.. Hjälp mig xD
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Ingen som har något positivt/negativt Ang Wiseco kolvar i denna maskin? Börjar dra ihop sig för en beställning av grejor!

Tack!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ingen som har något positivt/negativt Ang Wiseco kolvar i denna maskin? Börjar dra ihop sig för en beställning av grejor!

Tack!
Varmkör ordentligt innan du matar på så ska du nog se att det blir bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Ja, det jag har läst är att varmkörningen är extra viktig!
Tack för svar!
Köp inte smidda kolvar som wiseco och wössner såvida inte din motor spräcker kolvar. Smidda skär lättare och kräver överdriven varmkörning vid varje nystart ,även efter kortare stopp!! Varför smidda skär så lätt är pga att de snabbt utvidgar (fortare än cylinderloppet) sig vid värmepikar samt att de har tätare ytskikt som inte håller kvar oljefilm lika bra som gjutna.
Jag har dock dålig koll på din motorserie om de är kända för att spräcka kolvar men jag har iinte hört något sådant.
Smidda kolvar måste jag ha för mina cylindrar spräcker kolvar och turbomaskiner ska ha smidda för de tål mer tryck innan de briserar.

Köp billiga Snopro kolvar eller spi som du hittar på ebay de håller bättre än wiseco och wössner. Snopro kan du köpa av många firmor kolla med locknersbilochmc.se som ex.
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Köp inte smidda kolvar som wiseco och wössner såvida inte din motor spräcker kolvar. Smidda skär lättare och kräver överdriven varmkörning vid varje nystart ,även efter kortare stopp!! Varför smidda skär så lätt är pga att de snabbt utvidgar (fortare än cylinderloppet) sig vid värmepikar samt att de har tätare ytskikt som inte håller kvar oljefilm lika bra som gjutna.
Jag har dock dålig koll på din motorserie om de är kända för att spräcka kolvar men jag har iinte hört något sådant.
Smidda kolvar måste jag ha för mina cylindrar spräcker kolvar och turbomaskiner ska ha smidda för de tål mer tryck innan de briserar.

Köp billiga Snopro kolvar eller spi som du hittar på ebay de håller bättre än wiseco och wössner. Snopro kan du köpa av många firmor kolla med locknersbilochmc.se som ex.
Okej, tack för den förklaringen! Uppskattas! :)
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Tror jag skrotar idén att göra iordning 440 motorn & letar efter en 600/700 motor istället!
F6/f7/M6/M7 motor passar väl så gott som i utan några större ingrepp eller har jag bara fått för mig detta?

Tack för svar!
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Eftersom det var dåligt med svar så blir de renovering & Wiseco kolvar!

Kan bjuda på fina bilder från tidigare "renoveringar" :D

Packningsklister utan dess like! Det var till och med klisterpå varenda O-ring, vattenpumpen (o-ring), topparnas yttre och inre o-ringar.. Men ett diselbad & lite finlir med 800 korningt våtslip så blev de som nytt!





Finns det intresse av att fördriva dö-tid i en renoveringstråd av denna maskin så kan jag starta en! :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Eftersom det var dåligt med svar så blir de renovering & Wiseco kolvar!

Kan bjuda på fina bilder från tidigare "renoveringar" :D

Packningsklister utan dess like! Det var till och med klisterpå varenda O-ring, vattenpumpen (o-ring), topparnas yttre och inre o-ringar..

Finns det intresse av att fördriva dö-tid i en renoveringstråd av denna maskin så kan jag starta en! :)[/QUOTE]

De är förvånansvärt vanligt att folk vräker på så mycket silicon man kan tro de är små barn som håller på o kladdar. Gör man så i en 4-taktare riskera siliconen kladda igen oljekanaler.

Törs du köpa smidda kolvar ändå de skär som sagt väldigt lätt!! Men om du läst dig till att denna 440 motor spräcker kolvar så ska du såklart köra smidda kolvar men om den inte spräcker (gör sprickor i kolvar) kolvar så köp Prox kolvar som första val och Snowpro eller Spi som andra val. De tål betydlig mer misshandel i felande bestyckning/snålgång innan de smälter eller skär.
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Jag har letat efter gjutna kolvar men hittar inga förutom originalkolvarna, så om du kan länka var man finner dom så är jag väldigt tacksam! :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Jag har letat efter gjutna kolvar men hittar inga förutom originalkolvarna, så om du kan länka var man finner dom så är jag väldigt tacksam! :)
De drällde inte direkt av piratkolvar till denna motor men en snabb sökning på ebay.com så finns de ett helt kitt med nållager och packningar modell SPI nedan länk. Men ring eller maila locknersbilochmc här i sverige för han säljer både Prox och Snopro och jag gissar att han kan ta hem Snopro åtminstonde.

Annars va de bra kurs på ebay kittet nedan

http://www.ebay.com/itm/2-SPI-Pistons-Bearings-Gasket-Kit-Arctic-Cat-ZR440-Sno-Pro-Standard-Bore-66-5mm-/291556263053?hash=item43e21b848d:g:f6UAAOSw0JpV6cEy&vxp=mtr
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
De drällde inte direkt av piratkolvar till denna motor men en snabb sökning på ebay.com så finns de ett helt kitt med nållager och packningar modell SPI nedan länk. Men ring eller maila locknersbilochmc här i sverige för han säljer både Prox och Snopro och jag gissar att han kan ta hem Snopro åtminstonde.

Annars va de bra kurs på ebay kittet nedan

http://www.ebay.com/itm/2-SPI-Pistons-Bearings-Gasket-Kit-Arctic-Cat-ZR440-Sno-Pro-Standard-Bore-66-5mm-/291556263053?hash=item43e21b848d:g:f6UAAOSw0JpV6cEy&vxp=mtr

Inte för att vara sån men dom passar ej!
Det där är till en 01:a & den snurran har insug & avgas på varsin sida om cylindern medans min motor ser ut som alla firecat snurror, insug & avgas på samma sida, alltså fram mot färdriktningen! :(

Jag mailade locknersbilochmc förut om den frågan och han hade ingen möjlighet att ta hem, iaf då när jag frågade!
Men tack för att du kollade! :)

Jag har alla packningar till motorn så kolvar & lager behövs inhandlas.