Arctic Cat ZRT600 98 problem

Vainyards

Medlem
11 okt 2007
32
0
1
Östersund
Det är så att jag har en ZRT600 -98 som jag köpte i sommras, monterade ner och fixade chassit och annat och strax innan decembers början var den klar för ihop montering. Monterade ihop och den har funkar guld fram tills förra helgen när den efter att jag på macken i Åkersjön skulle tanka, när detta inte gick(någe datorproblem) då skulle jag dra igång den. Men detta utan lycka. Jag och far drog och drog, tog ur stiften och allt möjligt,kollade gnista osv. TIll sist gick den igång, Jag körde tillbaka till stugan och skulle tanka de sista vi hade dunkarna där. Då var den sten död igen.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Nu har den stått i varm garage senaste veckan och startar direkt utan prob.

MvH
Vainyards
 

ekke30

Medlem
8 jan 2008
46
0
1
Avesta
Jag hade problem med att min zrt 600-98 surade och var svårstartad-heldöd ibland... Jag kopplade bort kablarna på förgasarna å då gick den jämt.. Du kan ju iaf prova om det kan va det.
 

bad_nalle

Medlem
16 jan 2008
39
0
6
kalix
ja det är ett mycke vanligt fel att man får koppla bort givarna i förgasarn...
har gjort det på min men skulle inte tro att det är felet i ditt fal.. har aldrig hört talas om nå sånt någonsin.... när man kopplar förbi gasarna brukar det bero på att skotern mis tändet... men du kan ju pröva iaf det skadra ju inte... det är kabeln som går till av knappen på styret ska du koppla om
 

Vainyards

Medlem
11 okt 2007
32
0
1
Östersund
ja det är ett mycke vanligt fel att man får koppla bort givarna i förgasarn...
har gjort det på min men skulle inte tro att det är felet i ditt fal.. har aldrig hört talas om nå sånt någonsin.... när man kopplar förbi gasarna brukar det bero på att skotern mis tändet... men du kan ju pröva iaf det skadra ju inte... det är kabeln som går till av knappen på styret ska du koppla om
Hur menar du koppla om brytar knappen på styret?
 

rc_johan

Medlem
13 jan 2008
20
0
1
det går 2 kablar till varje förgasare, koppla ur de. det är de som "dödar" skotern om får gas häng.
 

Vainyards

Medlem
11 okt 2007
32
0
1
Östersund
har kollat och dem var bortplockade från förra ägarn. Men skulle ta en test runda nu ikväll, startade perfekt flera gånger i garaget, Men när jag dragit ut den och skulle köra en sväng så vägrade den. Den tänder till men när man gasar så dör den. Precis som om den får för mkt soppa.

EDIT: Det måste ha något med täningen att göra. Har kollat soppa pumpen och annat som har med soppans väg, skruvat isär förgasarna och rengjort dem. men samma fel.
 
Last edited:

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Mät upp statorn... Hade samma problem med min powder 580 hade man den i garaget startade den men inte när den var kall..
Hade jag haft min ute fick man värma med varmlufts pistolen på magnapullen för att den skulle starta :p
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
samma här öhlman . själv så körde jag med kupevärmarn under huven en kvart ;d då kunde man köra en kvart innan problemet kom tillbaka :p så då mätte jag upp statorn och då hade en spole brunnit . så vainyard mät upp statorn så ska du nog se att problemet sitter där
 

Vainyards

Medlem
11 okt 2007
32
0
1
Östersund
Mät upp statorn... Hade samma problem med min powder 580 hade man den i garaget startade den men inte när den var kall..
Hade jag haft min ute fick man värma med varmlufts pistolen på magnapullen för att den skulle starta :p
samma här öhlman . själv så körde jag med kupevärmarn under huven en kvart ;d då kunde man köra en kvart innan problemet kom tillbaka :p så då mätte jag upp statorn och då hade en spole brunnit . så vainyard mät upp statorn så ska du nog se att problemet sitter där
Okej, tack för det, skall kolla det imorrn, hur skall jag mäta statorn? samt värden?
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Du drar isär kontakten som går upp från statorn . det ska vara 3 kablar en svart , grön och brun. och sen ohm mäter du den med en multimeter tex . du ska ha ohm värderna svart-grön 46 ohm +- 20 %
brun-grön 450 ohm +- 20% .
 

Vainyards

Medlem
11 okt 2007
32
0
1
Östersund
Du drar isär kontakten som går upp från statorn . det ska vara 3 kablar en svart , grön och brun. och sen ohm mäter du den med en multimeter tex . du ska ha ohm värderna svart-grön 46 ohm +- 20 %
brun-grön 450 ohm +- 20% .
Okej får kolla det imorrn som sagt, är det en stor operation att byta statorn om det är så att den är pajj?
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Inte speciellt stor operation, bort med magnapullen, dra lös svänghjulet/magneten och där innanför sitter statorn på 3 insexskruvar.
Men köpa en ny stator kan nog bli rätt kostsamt (7-8000:) så det bästa är väl att linda om den, sök på forumet där finns tips på firmor som gör det.

"Stator lindningen" finns på den här prylen

 

Vainyards

Medlem
11 okt 2007
32
0
1
Östersund
Inte speciellt stor operation, bort med magnapullen, dra lös svänghjulet/magneten och där innanför sitter statorn på 3 insexskruvar.
Men köpa en ny stator kan nog bli rätt kostsamt (7-8000:) så det bästa är väl att linda om den, sök på forumet där finns tips på firmor som gör det.

"Stator lindningen" finns på den här prylen

Okej, får kolla upp det.

Det återstår ju att se om så är fallet. men va kan en omlindning gå lös på ca?