Arctic f5

Strigo

Välkänd medlem
18 aug 2004
118
0
6
Tja
Jag funderar på att köpa en arctic cat f5 och vill nu att ni som har/kört säger vad ni tycker om den, fördelar? nackdelar?
tack på förhand
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Den är underbar när man vant sig, lätt och smidig och perfekt med krut i motorn. Behöver aldrig tanka, 49 liters tank och 500cc räcker länge! Du måste vara en aktiv förare och flytta kroppen om det ska gå fort i kurvorna, ju mer du pressar ju bättre går den. När man slö kör så kan det bli jobbigt med de höga styret. Se till att alla recalls är fixade på skotern, ingan stora grejor på F5 men det är bra om det är fixat. Ställ dämparna mjukt och spän balatan så blir den mindre "tippig" i kurvorna. Den är den bästa skotern jag kört i puder av kort bandarna. Hoppas du blir nöjd med ditt köp! :D
Den är ju grymt billig som beg. nu också, klart prisvärd!
 

Strigo

Välkänd medlem
18 aug 2004
118
0
6
jepp tack för svaren..vad menar du me recalls? alltså vanlig service eller? :p vad har du för årsmodell?
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Strigo skrev:
jepp tack för svaren..vad menar du me recalls? alltså vanlig service eller? :p vad har du för årsmodell?
Jag har en 03a, recalls är service medelanden från AC, alltså problem de upptäkt som AC står för bara du lämnar in skotern till din ÅF. 04'an har inte lika många service medelanden som 03'an antar jag då 03 var första årt för F5'an.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Hur?

bigmac skrev:
Jag har en 03a, recalls är service medelanden från AC, alltså problem de upptäkt som AC står för bara du lämnar in skotern till din ÅF. 04'an har inte lika många service medelanden som 03'an antar jag då 03 var första årt för F5'an.
Hur har du fått reda på dina servicemeddelanden? Är det skoterhandlaren som meddelat dej eller är det generalagenten? Jag har ryktesvägen fått höra en del servicemeddelanden på min F6:a,men inte ett ljud från vare sej ÅF eller Generalagent! Mycket dåligt tycker jag! :mad:
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Håkan K. skrev:
Hur har du fått reda på dina servicemeddelanden? Är det skoterhandlaren som meddelat dej eller är det generalagenten? Jag har ryktesvägen fått höra en del servicemeddelanden på min F6:a,men inte ett ljud från vare sej ÅF eller Generalagent! Mycket dåligt tycker jag! :mad:
Min ÅF säger inte så mycket om man inte frågar de åtgärdar felen när man lämnar den på service. Du kan se alla service medelanden på denna sida
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
bigmac skrev:
Min ÅF säger inte så mycket om man inte frågar de åtgärdar felen när man lämnar den på service. Du kan se alla service medelanden på denna sida
Va!? Ska det funka så? Dom åtgärdar felen gratis om man lämmnar in den,men man får snoka reda på det SJÄLV?! Katastrof för faan! Arctic borde väl ha intresse av att produkten funkar optimalt,och ska väl således informera ägaren vad som bör åtgärdas!? Sen att det är upp till ägaren om han vill ha åtgärden gjord eller inte är väl en annan femma,men Arctic måste ju informera! :mad:
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Håkan K. skrev:
Va!? Ska det funka så? Dom åtgärdar felen gratis om man lämmnar in den,men man får snoka reda på det SJÄLV?! Katastrof för faan! Arctic borde väl ha intresse av att produkten funkar optimalt,och ska väl således informera ägaren vad som bör åtgärdas!? Sen att det är upp till ägaren om han vill ha åtgärden gjord eller inte är väl en annan femma,men Arctic måste ju informera! :mad:
Jag tror nog att det brister hos ÅF eller så åtgärdar ÅF utan att avslöja något för oss så jag tycker det är bra att man vet vad som ska åtgärdas så kan man fråga ÅF om det är gjort.
 

octane

Medlem
21 okt 2004
14
0
1
Kramfors
Min återförsäljare sa till mig påengång att dom måste ta in min F6:a å byta skidor och om jag ville uppgrad ecu;n till 05:ans.. så för mig funkar det kanon.. så de måste ju vara ÅF:ens brister att dom inte ha tagit in alla...
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
bigmac skrev:
Jag tror nog att det brister hos ÅF eller så åtgärdar ÅF utan att avslöja något för oss så jag tycker det är bra att man vet vad som ska åtgärdas så kan man fråga ÅF om det är gjort.
Givetvis så kan ju inte ÅF "smyg-åtgärda" fel vid en service utan att informera ägaren.
Hur ska jag då kunna svara på om servicebullentinerna är gjorda när jag ska sälja skotern t.e.x.? Dåliga ÅF säger jag! :mad:
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Jag lyfter den här tråden p.g.a. nya uppgifter.
Janne Flemström på KGK Suzuki säger att servicemeddelanden skickas ut från dom till ÅF. Det är ÅF SKYLDIGHET att meddela kunderna om vad som ska göras på deras skotrar! ÅF ska skicka ut brev till ägarna,nått som min ÅF gett blanka fan i!

Särskilt allvarligt är det när det gäller dom färgade skidorna på Firecat som ska bytas till svarta då dom annars kan gå av,eftersom dom inte pallar uv-strålning.
Enl. Janne är det ett tiotal maskiner i sverige som det inte är bytt på än. Min är en av dom!
Men vad händer om man inte vet om att skidorna ska bytas och skidan går av i 120 knyck,så man flyger av som en vante och bryter både armar och ben?
Ett fett skadestånd för ÅF att betala?! Förmodligen!