Arctic Wildcat Touring eller Yamaha Venture 480?

69fury

Medlem
4 dec 2010
6
0
1
Huddinge
Tänkte köpa en första skoter men har lite svårt att välja... Ska mestadels ha den till lite färd utanför leder och lite lekstuga. 2 personer ska kunna sitta bekvämt på den. Mina erfarenheter kring skoterkörning är bristande, en par turer i fjällen är det enda.

Någon som kan ge mig lite goda råd?

Prisklassen jag tänkt mig är 15-25000.

Tack på förhand!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om man köper en skoter i den prisklassen brukar man alltid få prioritera bort något. Personligen skulle ja ha satsat på något som håller. Yamaha Viking, Lynx 5900, Bearcat eller nåt liknande. Lite effekt och stabilt byggd. Nu kommer säker ett antal kommentarer om att den ena åker man bättre på än den andra, den tredje går bra i lössnö osv..

Men faktum är, hur bra tar sig en skoter som är sönderskruvad i garaget?
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Jag skulle gå på spåret Yamaha, trots att jag själv kör Lynx. Yamaha har riktigt pålitliga maskiner och motorerna bara går och går samt att deras touring motorer förmodligen fått vara ifred från diverse motorintresserade. Yamaha 480 har samma motor som sitter i Phazer vilket är en driftsnål och hyffsat pigg maskin, dock inte som en Wildcat men jag skulle inte satsa på ett Tupperware paket från dåtiden, känns som du kommer ha mer problem än glädje.
För ca 25 ramlar du in på maskiner från Yamaha med nyare stuk, typ 500Xt samt vissa Vmax maskiner, dessa brukar finnas med dubbeldyna på. Beronde på hur du skall använda mskinen är ju mattlängden av intresse, framför allt när du har motorer på 50-70 hkr med lågkamsmatta. Venture 480 finns i långversion 384 men annars är det 307 eller 346 som gäller.
Lynx tycker jag inte har några trevliga maskiner i den prisklassen utan då måste du upp närmare 40.

I familjen finns en gammal hedlig BR 250 från 86 som gått långt över 1000 mil, byter stift, rem och lampor på den och den bara går och går.........aldrig problem.
 

69fury

Medlem
4 dec 2010
6
0
1
Huddinge
Tack för svaren. Det blev en Wildcat innan jag såg era svar, får väl be till skoterguden att den funkar pålitligt för mig ;)