arcticcat mountaincat 800efi -02 "problem"

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Har ett mystiskt problem med min skoter, vill ibland gå ner på en cylínder när man gasar från tomgång o sen helt dö för att sedan komma igång o funka nästan som den ska förutom att den inte vill varva ur mer än till 7-7300varv.. O d är som en fördröjning om man från typ kvarts gas ger fullt...

Har provat o koppla ur kontakten på gashandtaget o då blev det en helt annan skoter, svarade grymt mycke bättre på gasen varvade till ca8000 o allmänt gick mycke bättre... Men tyvärr o till min stora sorg så efter 25-30 mil så återkom symtomen igen.. (Får nå fel snart) Är det nån som upplevt samma så är ja grymt tacksam för svar!!!
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
jag hade samma fel på min och det var tempgivaren på toppen ovanför spjällhuset med
2 terminaler
men har den gått mycket kan det vara värt att kolla kolvarna och om statorn e okej
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
jag hade samma fel på min och det var tempgivaren på toppen ovanför spjällhuset med
2 terminaler
men har den gått mycket kan det vara värt att kolla kolvarna och om statorn e okej
Ska kolla tempgivarn, men va ska den styra så att säga???? Vet int om 580mil ska annses som långt men har uttesluttit kolvarna för om dom va dåli sku han int ha börja o gå bättre ett tag... Men statorn ha också vare en fundering, den ska väl gå o mätta upp på nå vis väl????
Mycke tack för svar...
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
om en givare i efisystemet ger ett värde som är utanför parametrarna
tex avbrott/kortslutning
så ställer som ECU:n i serviceläge,dvs att motorn gått fett så att man kan köra hem utan risk
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
om en givare i efisystemet ger ett värde som är utanför parametrarna
tex avbrott/kortslutning
så ställer som ECU:n i serviceläge,dvs att motorn gått fett så att man kan köra hem utan risk
Ungefär som på bil då alltså..:rolleyes: Ja tack för svar!!!:rock:
 

Micke38

Medlem
14 mar 2007
18
0
1
Har själv en 600efi mountain -02 ....... när jag oftast behövde gas så dog motorn i varv precis som när gasen har frysit så man inte kommer upp i varv & det resulterar med att man sätter fast maskinen......... mitt fel som jag hade var att avgasportarnas wirerar hade gått av eftersom avgasportarna var helt igensatta.....om du drar lite i avgasportarna med wirehölje med handen så känner du om portarna rör sig.....du kan även lyfta skotern baktill så att mattan går fritt från marken & starta skotern, om du gasar upp maskinen så ser du på wirerna om de rör sig när du gör ett hastigt gaspådrag.........jag fick lov att göra ren avgasportarna & montera nya wirerar. det går att få tag på enbart ny wire för nytt wire kit går på ca700:-/wire köper du bara wire så ligger den på ca30:-/st det billigare alternativet kräver att man kan hårdlöda på klumpen i änden. Lycka till & hör av dig om du funderar mer över avgasportarna.
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Har själv en 600efi mountain -02 ....... när jag oftast behövde gas så dog motorn i varv precis som när gasen har frysit så man inte kommer upp i varv & det resulterar med att man sätter fast maskinen......... mitt fel som jag hade var att avgasportarnas wirerar hade gått av eftersom avgasportarna var helt igensatta.....om du drar lite i avgasportarna med wirehölje med handen så känner du om portarna rör sig.....du kan även lyfta skotern baktill så att mattan går fritt från marken & starta skotern, om du gasar upp maskinen så ser du på wirerna om de rör sig när du gör ett hastigt gaspådrag.........jag fick lov att göra ren avgasportarna & montera nya wirerar. det går att få tag på enbart ny wire för nytt wire kit går på ca700:-/wire köper du bara wire så ligger den på ca30:-/st det billigare alternativet kräver att man kan hårdlöda på klumpen i änden. Lycka till & hör av dig om du funderar mer över avgasportarna.
Avgasportarna var kontrollerad när ja köpte skotern, o en satt fast med trasig vajer som följd men det är åtgärdat o ny vajer är monterad... Men felet har kommit och försvunnit för o sen komma tebaks igen efter servicen av portarna o har även kollat dom nu igen men dom går hur lätt som helst o vajrarna är hela... Tar snart traktorn o backar över skoter rackarn...
men tackar för svar...
 
Last edited:

Micke38

Medlem
14 mar 2007
18
0
1
öppnar avgasportarna när du gasar, så att du inte har fel på avgasportsmotorn
 

Micke38

Medlem
14 mar 2007
18
0
1
var en kille här som hade problem med spruckna insugsrör.......kanske kan vara så i ditt fall eftersom skotern går bra emellanåt.