Arcticcat zr 600 efi mystiskt fel

räkmacka

Medlem
15 feb 2013
22
0
1
kristinehamn
Har ett mystiskt fel på skotern.
Köpte den med ett fel o det var att den gick ner på 1 cyl på tomgång och möade vid gas på slag.Varierade i komp på cyl 8-8,5. Bytte kolvar o fan då att 1 reedventil var trasig.Köpte snopro kolvar och blackmagic reedventiler.Har efter det kört 1 gång o den gick superbra.Det jag reagerade på var att jag fick Ställa tps så den skulle gå fetare för att den skulle gå riktigt bra.Men nu är problemet tillbaks. Vid tomgångsvarv upp till 3000 går den på 1 cyl sedan 2.Har gnista,den får soppa då stiftet är blött.Har konstaterat att det är cyl mot variator den ej går på.Ger snart upp!!!!
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har du testat byta tändhattarna mellan tändstiften? Flyttar sig problemet då? Gör den det så kolla upp vad 2 ovanstående har skrivit.
 

räkmacka

Medlem
15 feb 2013
22
0
1
kristinehamn
Har flyttat tändhatt mellan cylindrar o det är samma cyl den ej går bra på,självklart också flyttat stift.Stator bytt sedan tidigare,har en extra fungerande.Har även bytt tps och cpu sedan tidigare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Som sagt det är stooor risk vevaxeltätningen är väck bakom varren,för då beter de sig sådär. Den byts rel lätt förutsatt du tar lös variatorn hehe.

Du kan ev se om den är trasig genom gummislimsor som sticker ut. Om ej visuellt så starta motorn och ha den på tomg eller låg jämn gas och pruta dit stargas/hårsprej/rostolja/dedorant/doftspray/ ja du fattar typ något som påverkar läkaget. Om motorn svajar till i gången när du sprytar någ goja därpå så är boxen väck.
 

räkmacka

Medlem
15 feb 2013
22
0
1
kristinehamn
Tack för alla tips! Då vet jag vad jag ska göra i helgen.Trött på allt strul,men så är det när man är en fattig arbetar pöjk utan pengar,man får köra gammalt skrot...suck
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jag skulle nog kolla på spridarna. Skadat kablage styrenhet till spridare, Ohm mät själva spridaren.

Är inte riktigt med på tipset om tätningen skulle ge så stor påverkan. Då det är en maskin med insprutning. På en förgasarhärk hade jag förstått den är ju mer beroende av flödet i förgasaren för rätt bränslemängd.