Arga skidåkare ?

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Hur kan skidåkarna vara förbannad på oss skoterförare för att vi åker i deras spår varje år är det nån som nästan blir påkörd osv. Men dom åker i våra spår ? vi gör det möjligt för dom att åka ? vi betalar medlemsavgift ? Vi fixar lederna ?. Satt och tänkte på detta helt sonika...rätt,fel tänk ?
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Såhär har det alltid varit, och kommer väl förmodligen alltid att vara, skidåkare vs. skoteråkare, verkar inte gå att få sams på dom släktena. Jag håller med om att skidåkare borde vara tacksam för att vi skoteråkare gör så fina breda spår för dom att åka i.
Men det jag blir mest förbannad över är när man åker på en led, ser några skidåkare längre fram, håller ut lite, saktar ner, och ändå blänger dom surt som fa-an på en när man passerar, trots att det är på en j*vla SKOTERLED !! då lessnar man ..
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Nu åker jag längdskidor själv och har tävlat en hel del i det, men är tillika en stor skoterentusiast, så jag kanske har lite splittrad syn i det hela och motsäger mig själv en del..

Om jag tänker på det som skidåkare så tycker jag det är fel att Vissa skoteråkare (långt ifrån alla) tror att skidspåret är deras privata skotercrossbana (vilket jag antar förekommer?!).
Det är många som preparerar skidspår av ren fri vilja och gör det helt gratis, och kommer en skoteråkare och kör sönder kan jag förstå varför skidåkarna blir förbannade.
Dessutom förekommer spåravgifter på många ställen precis som ledkort för skoter.
Ska man åka i skidspår så ska man ta det väldigt lugnt och köra på kanten av skate-delen, och det är endast då man har goda skäl till det. T.ex om skoterspåret korsar skidspåret och börjar en bit bort, så man får följa skidspåret en bit innan skoterspåret tar vid igen. Detta får jag själv göra då jag ska iväg och åka skoter.
Dessutom tycker jag att skoteråkare ska visa mer hänsyn vid korsande av skidspår. Många är väldigt duktiga på det området, men det finns en liten skara som blåser på utan att kolla alltför noga innan skidspåret korsas. En skidåkare kommer fortare än man tror, och kan ibland vara väldigt svår att se.
Min mor blev nästan påkörd en gång på grund av det..

Om jag ser det från skoteråkarens synvinkel, så tycker jag att det många gånger är helt onödigt för skidåkarna att åka i skoterspåret, då det kan vara farligt för både oss och för dom, om man inte uppmärksammar varandra i god tid.
Visst, ibland kanske det är snabbaste vägen till ett närliggande skidspår, men att göra en långtur i skoterspåret när det många gånger finns fina tur-leder för skidåkare så är det rent av dumt.
Det tråkiga är att om vi skoteråkare är inblandade i en olycka med skidåkare så är det vi som åker på det, även om det inträffar på skoterleden..
En sak som verkligen gjorde mig irriterad var när jag mötte en tjej som var ute på en löptur i skoterleden. Inte blev det bättre av att bilvägen går parallellt med skoterleden 20 m bredvid...

En sådan här debatt kan nog hålla på hur länge som helst, och jag ställer mig helt neutral i en sådan diskussion, då jag har inblick i båda parters synvinkel och säger mot mig själv många gånger.

En sak som kanske inte många skoteråkare varit med om är att en skidåkare tagit av sig skidorna och hjälpt föraren loss från en fastkörning eller liknande :amuse:
Detta gjorde jag en dag för några år sedan, då jag såg en tjej som hade kört fast i en bäck. Killen hennes stod och ryckte i skidorna, men det var blött och dom kom inte så långt. Så jag sprang dit och drog i den andra skidan, och till slut fick vi upp den från bäcken.
Efter lite småprat sinsemellan så fick jag skjuts av killen tillbaka till skidspåret igen :bigsmile:
 
Last edited:

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Förstår dig...det jag vill komma till är att det främst är skidåkaren som har "väjningsplikt" en skoterförare har fruktansvärt svårt att höra en skidåkare medan du kan höra en skoter på flera hundra meter och som vi vet är det 70km/max (körs sällan på en small dålig led) som gäller på led säg då att skidåkaren hör skotern när skotern har 100m kvar fram då ska faktiskt en gammal slö skidåkare hinna undan....

Angående skidåkare som åker i skoterspår anser jag att dom som vill det kan gärna göra det men då ska dom prata med skoterklubben angående detta samt veta vad som gäller på lederna när du åker på deras led. Lätt att komma när olyckan är framme. Vi skoterförare får ju faktiskt ta förarbevis för att vistas på leden, varför ska inte skidåkarna ta ett visst ansvar när dom befinner sig på leden....?

Tycker denna fråga är ganska viktigt har själv mött skidåkare på small led det är inte hur enkelt som helst.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Än om jag håller med om att allt annat än skotrar bör hoppa åt sidan då man möter en skoter, på skoterled. Så är det väll inte så i terorin (eller praktiken för den delen).

En skoter har alltid väjningsplikt, vare sig de är en gående, en älg, bil, moped, häst eller vad det nu är.

Fick då lära mig det då jag tog kortet. Nu var det förvisso några år sedan, men tror inte lagarna kring snöskotrar är något regeringen ofta tar upp/ändrar.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
2 enkla åtgärder för trevligare samvaro på skoterleden:

1) Lätta på gasen ordentligt 50 meter före och efter skidåkaren. Så lite gas som bara är möjligt. Ibland t o m stannar jag och slår av motorn, ifall leden är lite smalare. Då blir de glada. :)
2) Vinka/heja när du passerar.

Vi skoteråkare har goda möjligheter att påverka till det positiva. Det gäller bara att bete sig som folk.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Måste säga att ovanstående metod fungerar väldigt bra. Ömsesidig respekt. Vissa vill njuta av naturen med skoter och andra med skidor.

Dock höll jag på att få leka mike tyson förra året då en skidåker skrek åt mig då jag smög förbi. Stannade och fick en ordentlig utskällning som jag tyst och snällt tog emot. Sen när han behövde andas frågade jag om han oxå köpt ledkort för året. Eftersom han tycktes ha mer rätt än mig att vara på "skoter" leden. Av hans reaktion att dömma så hade han nog inte köpt ett ledkort. Trodde han skulle försöka stampa ihjäl mig med en stav.

Dock tycker jag att om man visar respekt och hänsyn så är dom flesta skidåkare väldigt trevliga. Dock finns det ju endel som inte gör det och förstör för andra.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Nu häpnar jag lite... Är det ingen av er som tagit förarbevis????
Under den utbildningen så får man klart och tydligt lära sig att skotrar får köra på skoterled och absolut inte på andra uppgjorda spår i terrängen, om det inte är en anvisad "kompisled" med skidspår och då är det oftast reducerad hastighet (för skotern)
Skidåkare, pensionerer med hund, sparkstöttingsåkare, älgar mfl får åka på preparerad skoterled och det är skoterföraren som har total väjningsplikt!
Precis som på bilvägen så har förare alla skyldigheter på sig mot de som inte framför ett motorfordon. Kanske att den dagen man anlägger en mötesfri skoterled utan plankorsningar och med staket, att man kan få till ett förbud för motorfria motionärer. Som på motorväg alltså.
Rätt eller fel? Ja, det kan diskuteras men ni måste ju åtminstone visa att ni tagit till er reglerna som gäller innan ni börjar med att kritisera. Annars fördummar ni ju alla oss skoteråkare.

Däremot så är t.ex cross och fyrhjuling inte godkända på skoterlederna, om inte ansvarig skoterklubb tillåtit det.
Jag har själv en fråga som jag inte fått något klart svar på: Dessa fyrbenta smörgåspålägg som kallas för häst, är de klassade som redskap i likhet med skidor och tillåtna på led eller är de fordon och därmed inte godkända på led? Hovavtrycken gör väl inte så mycket, men de bruna hästspåren är INTE roliga....
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Hästar har full tillåtelse att vistas på led (tyvär), de har rätt att gå på E4an, promenera på gå gatan i din stad och bajsa utan att ryttaren plockar upp och massa andra hemska saker.

Varför det år 2012 är så begriper jag inte, men hästar = yrkestraffik, Av någon anledning kan dom komma undan med nästan allt.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Däremot så är t.ex cross och fyrhjuling inte godkända på skoterlederna, om inte ansvarig skoterklubb tillåtit det.
..är det inte tvärt om?
Är ett fordon lv. reggat, så får de framföras i terrängen såvida inte markvegetation kommer att ta skada. Detta så länge inte kommunen har utfört en lokal bestämmelse mot detta.

Läs Stig Larssons inlägg i den tråden, han har lagt ner mkt tid och tagit reda på hur det kan tolkas och hur det fungerar.

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?16278-LV-Reggad-Motard-p%E5-skoterled/page2&highlight=cross

Nu skrev ju inte "Mas såklart" lv. registrerade motorfordon utan "cross och fyrhjuling", men jag tänkte bara fylla in lite info.



Back on topic.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Är väll kanske för att vi är en lite mindre by, och jag inte har nån skrikande slutburk på nån 2 taktare etc men har då inte märkt nå arga blickar här. saktar alltid ner när jag ser nån å kör förbi i, kanske 20-30Km/h. Nickar/vinkar å dom ler alltid och hälsar tillbaka.

Man vet ju aldrig om dom har nån hund med sig som kan hoppa fram ur djupnsnön framför skoter :S
 

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Om det gäller körning i preparerade skidspår så förstår man om de blir förbannade. Det hör väl till sunt förnuft att inte åka i preparerade skidspår hur slätt, fint och inbjudande det än må se ut.
 
E

eMe181

Var med om en liknande sak efter skoterspåret, när jag hade cougarn ( lät jävulskt mycket för att jag hade en trimpipa ). Kom körandes i kanske 80 knyck efter leden osså ser jag en skidåkare, stannar av skotern och tar fram varm choklad och vilade lite ( körde förstås av från leden kanske 5-10 meter. Aja, isåfall så kommer han förbi och säger '' är det roligt att håna folk sådär? '' Jag svarade, vad menar du? ''Ja ni skoteråkare som skrattar åt oss som färdas i skogen utan att leva om som en orkester'' Då sa jag nå liknande, inte fan har jag skrattat elr nå. ''Inte den attityden'' Då svarade jag, bara för att jag kör en skoter som lever om betyder det inte att jag skiter i vad allt regler heter och skrattar åt er? Då mumlade han nå och åkte iväg så jag packade ner chokladen och åkte iväg och då hojta nån till nå så förbannat, så jag vände och det var han. Då sa han ''Förlåt, för att jag var lite hård. Men du ser inte ut att ha åldern inne. Men det spelar nog ingen roll när du använder skallen när du kör. Det är väl tanken som räknas?'' Sen vart det lite småprat ;)
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Håller fullständigt med alla föregående som tycker att vi ska försöka samverka och visa hänsyn, det vinner alla på i längden.
Jag tillhör den kategorin som använder skoterlederna kring boden till både skoteråkning och skidåkning med hund, framförallt det sistnämnda då jag helst kör i lössnö med skoter, och då jag stått på skidor har det aldrig varit några problem, alla visar verkligen hänsyn, stor eloge, och endast en gång har jag blivit hytt åt med gångstav då jag passerade en väg körandes på skoterled, jag stannade för att fråga om han ville mig något, men det ville han inte, han gormade osammanhängande om "skoteråkare nöter ut medar på vägar" så antagligen var han frustrerad över att någon kört efter vägen där han bor, jag vet inte, men jag insåg att det inte var någon ide att diskuttera, så då han inte ville mig något önskade jag honom en bra dag och fortsatte min färd.
Så jag hatar inte alla som går enbart för att han inte var så trevlig, vi har alla allt att vinna om vi är glada och trevliga mot de vi möter, oavsett om man färdas med skoter eller skidor.

Sent from my YP-G70 using Tapatalk
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Själv gör ja skidspår till skidåkare men det tar inte långt tid innan det är sönderkört utan nån skoter åkare. Som inte kan hålla sej åt sidan och då brukar man oftast få lite klagomål från dom som varit ute på skidor
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Var med om en liknande sak efter skoterspåret, när jag hade cougarn ( lät jävulskt mycket för att jag hade en trimpipa ). Kom körandes i kanske 80 knyck efter leden osså ser jag en skidåkare, stannar av skotern och tar fram varm choklad och vilade lite ( körde förstås av från leden kanske 5-10 meter. Aja, isåfall så kommer han förbi och säger '' är det roligt att håna folk sådär? '' Jag svarade, vad menar du? ''Ja ni skoteråkare som skrattar åt oss som färdas i skogen utan att leva om som en orkester'' Då sa jag nå liknande, inte fan har jag skrattat elr nå. ''Inte den attityden'' Då svarade jag, bara för att jag kör en skoter som lever om betyder det inte att jag skiter i vad allt regler heter och skrattar åt er? Då mumlade han nå och åkte iväg så jag packade ner chokladen och åkte iväg och då hojta nån till nå så förbannat, så jag vände och det var han. Då sa han ''Förlåt, för att jag var lite hård. Men du ser inte ut att ha åldern inne. Men det spelar nog ingen roll när du använder skallen när du kör. Det är väl tanken som räknas?'' Sen vart det lite småprat ;)
Du vet om att det är 70 km/h på skoter va?;)
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Jag har aldrig haft några direkt problem med någon skidåkare, eller märkt att de har varit sur för att man kör skoter. En av dem stannade och pratade med oss och berömde oss skoterförare för att vi kör så att de kan åka i våra spår.

Att köra skoter i skidspåren kan jag förstå gör skidåkare arga. Finns ju ingen anledning att köra i skidspåren. Lederna brukar inte vad jag vet vara dragna mitt i skidspår. Att korsa ett skidspår är ju en helt annan sak.

När det kommer till det här med väjningsplikt så är det ju faktiskt vi skoterförare som är skyldiga att väja, även i situationer då de vore enklare om skidåkaren valde att göra det istället..

Någonting som gör mig förbannad, precis som många andra är hästj*vlarna. Men som K-len skrev så räknas de ju tydligen som yrkestraffik och kan göra i princip vad de vill. Men då tycker jag att de borde ge dem en registrering's skylt också samt vara tvungna att köpa ledkort, kanske tillochmed göra nytta med en ledsladd bakom? Åtmindstone plocka upp skiten efter sig..