Artic cat 550 ext förgasare går illa och dör vid gaspådrag.

racercalle

Ny medlem
21 jan 2024
1
0
1
59
Linköping
Hjälper en kompis med en Artic cat 550 ext förgasare tidigt 90 tal.
Den har stått i 3 år sedan sist inomhus och torrt förvarad.
Först var det ingen gnista.
Efter att tagit bort kablarna till tändspolen o satt tillbaka dom hade vi gnista.
Slog på ca 5l ny bensin men någon liter gammal soppa var kvar i tanken.
Skotern startar och går fint på tomgång. Så fort man rör gasen dör den om den är kall.
När den är varm kan man mjölka upp den i varv men den går illa och dör vid försiktigt gaspådrag.
När jag provkörde o fick upp den i höga varv så går den men mellanregister saknas helt.
Har gjort rent huvud o lågfartsmunstyckena. Fanns lite ärg i en förgasare men det är borta nu.
Gjorde inte rent flottörnål/munstycket men den rörde sig lätt.
Det kommer bra med bensin om man tar bort bensinslangen från förgasaren o startar den.

Några ideer om vad som kan vara fel?
Det kommer en video snart om det går att lägga upp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Svårt fall måste jag säga. Jag kan inte ge något säkert svar men ta lös förgasdarna igen och skruva loss flotörsätet för de kan va skräp som suger fast under nålsätet i borrhålet in till flotörnål. Om de inte hjäper så misstänker jag tändningsfel trots att du har gnista.
Innan du river gasdarana igen så prova nya stift för de kan va semisläckta och ge gnista ute i de fria men inte när de får soppa och komptryck på sig.
Om de är tändningsfel är statorn mest misstänkt men den kan du ohmmäta upp. Kolla på Rmstators i usa för där brukar de finnas ohm värde uppgivet om de har en stator till den.