Artic cat m800 sp -12 fakta

gustavv

Medlem
11 mar 2014
26
0
1
piteå
hej, funderar lite på en M800 som sagt, tänkte fråga om nån vet och kan säga lite fakta om dom. Tar dom mycket soppa? Remmar? körställning? tar dom sig bra?
mvh gustav :)
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Har bara hunnit ha den i vinter och kan bara säga vad jag har upplevt,
Kör inte lika hårt med den som dom unga och jag har fått den att ta ca 2-3 l/mil, remproblem verkar vissa ha men jag har inte smällt någon rem ännu.
Framkomlighet med en sån maskin är bra men visst om nu man tänjer gränserna så fastnar man även med en sån.
Det jag tycker är bekvämt är teleskop styret då man står/sitter.

Skickat från min LT25i via Tapatalk
 

gustavv

Medlem
11 mar 2014
26
0
1
piteå
Har bara hunnit ha den i vinter och kan bara säga vad jag har upplevt,
Kör inte lika hårt med den som dom unga och jag har fått den att ta ca 2-3 l/mil, remproblem verkar vissa ha men jag har inte smällt någon rem ännu.
Framkomlighet med en sån maskin är bra men visst om nu man tänjer gränserna så fastnar man även med en sån.
Det jag tycker är bekvämt är teleskop styret då man står/sitter.

Skickat från min LT25i via Tapatalk
Hur känns den efter leden?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Vissa har haft problem med remmen, ska vara ny sekundär i den om alla uppdateringar är gjorda, dom tar allt mellan 2-6liter milen beroende på körstil / före osv...
Det går att pressa led med dem men det är ju inte en kort led racer så man får jobba mer med den..
Har inga större tendenser att gå varm..
Dom tar sig riktigt bra i snön,
Körställningen är bra, och bättre blir det med teleskop styret så du själv kan bestämma hur högt/lågt du vill ha styret..
En nackdel med dem är den långa sväng radien.. Men det är något som kan lösas genom att borra 2 hål och flytta om stagen.. Går att läsa här på forumet hur och vart man ska borra..
 

turbonezze

Aktiv medlem
24 sept 2010
94
0
6
Hällefors
Spindlarna bara måste borras om. Gratis men lite pyssel.
De är inte lika neddrevade som 13, 14 så fungerar lite bättre efter leden.

Jag är helnöjd med min.
 

power_valved

Medlem
23 nov 2006
42
0
1
Hej
Dom tar inte så farligt bränsle ca 3l milen blandat transport och lek .
Stabilt byggda med en framvagn som tål mycket stryk .
Efter leden är dom som alla mountain skotrar är dom inget strykjärn . Med isrivare är det inga problem med varmgång .
Remproblemen har funnits men inte på alla kör själv 100+ mil per rem .
Byte till smalare framvagn gör underverk på maskinen och slänger du på en Challenger extreme 64mm matta så blir den grymt bra i snön . Fixa till styrutslaget gör stor skillnad på körbarheten .
Vid kolla variator axellagret fick byta vid ca 400 mil .
Har kört snart 3 säsonger utan några egentliga problem .