artic M.C gose modd!

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
nu ha de blivit lite mer. dock kommer de gå väldigt långsamt framåt nu pga en axel operation jag ha gjort och inge skoteråka för än efter jul.....



 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
man tackar! nja allt som dom sitter fast i är custom byggt. så är lite svårt att beskriva. men dom är varefall nitade bak. och fram är dom skruvade i foot hocken, sen popnitade på insadan längs hela tunneln.


bara lyfft bågen kvar sen är den klar för sesongen!

tror de vart en del fjärningsväg i den. och öhlinare i framvagnen gjorde en enorm skillnad!


kontrollpanelen, saknas dock fegsnöret de kommer.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hej danne! nej då axeln få ja lägga åt sidan nu, ha kört en del idag och upptäkt en glykolläcka som jag inte hittar orsaken till. och lite variator pill ska de bli då den oroväckande snabbt kommer upp på 8700 rpm =/
 

danne.matfors

Medlem
8 feb 2011
24
0
1
Sundsvall
Ja de är ju alltid nått o göra... ;)

Själv skulle jag vilja gö lite saker på min med... Gå igenom primären, kanske kitta den.
Gå igenom boggien o byta alla lager och eventuellt sänka den nån cm. Men vi får väl se hur fan de blir med den saken. Har du nå kunskaper om variatormek? Man kanske skulle svänga förbi däj med den ;)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
ja jo de är ju sant, burken lät rätt lagomt, har en ny nu som är ännu bättre tystare och mer flöde och trängre stinger = mer effekt. dock behöver ja en ny packning mellan grenröret och pipan då de låter som f*n där =/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Du kan behöva justera bestyckningen nu med nya burken och trängre stinger. För högt mottryck gör att den går sämmre------lagomt är bäst men svårt att hitta.

Du måste ta lös pipan lite då och då i några mil för att se om den bygger dödsaska under runt kolvringar. Om du ser gråaktig aska är motståndet för högt! Kolla även på kolvens översida efter spikmärken/smält märken. Det syns både när du tar lös grenröret och kollar in + att man kan se spikmärken med pennficklampa ner genom tänstiftshål (inte lätt)

Jag har lödd fast en diod på tunna kablar och till ett litet batteri så man kan sänka ner dioden genom tändstiftshålet. Då ser man ganska bra hur den spolar kolven och spikmärken syns väl.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jao den känndes lite torr ^^

bestyckningen är nu perfekt i fjol mycket för fet, ja men stingern är bara 1,5mm trängre än original, och stiften är mörkbruna typ cacao färg, och den spikar på låga varv mellan 3400 och 3600 men inte annars. och ja de ska jag kommaihår att kolla tack för tippsen! =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
jao den känndes lite torr ^^

bestyckningen är nu perfekt i fjol mycket för fet, ja men stingern är bara 1,5mm trängre än original, och stiften är mörkbruna typ cacao färg, och den spikar på låga varv mellan 3400 och 3600 men inte annars. och ja de ska jag kommaihår att kolla tack för tippsen! =)
----------------------------

Om den spikade i fjol trots fet bestyckning och du har trängre stinger nu + ev högre motstånd i slutburken kommer den spika än värre nu. Om man hör spikning på lågvarv är risken stoor att den även spikar på högvarv utan att man hör det.

Det låter i mina öron som du borde köra org dim på stingern eller rentav grövre än org stinger för att få bort spikningen.

En 4 taktare som spikar på lågvarv är inte så farligt, men på en tvåtaktare är spikning på låg eller högvarv NO,No
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
okej men har sänkt kompen i år så den inte ska spika, och den har aldrig gått sähär bra, ska köra ett tag med jämna kollar på kolvar och stift, kollade kolvtoppen nu efter ca 3 timmars körning och dom är fortfarande blankspolade, och aningen fet/glansiga när man kört, inte torra eller gråa.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jaha då har lilla 580 skurit på ena staken.... och kolven gick med, de skulle kosta 4000 att laga så då tänkte jag lika bra att köpa en ny motor! fick reda på att min kusin hadde en IQ 600 motor liggandes, och han skulle bara ha 5000 komplett motor utan avgasrör. så jag passa på att köpa den så nu är den på väg ner i mitt arctic chassie! och motorn är byggd av PF Racing hehe "nya" kolvar och Vforce 3 reeds. tydligen är de en snow cross motor så de skulle vara bra med klipp i den...


gjorde en platta som jag monterade motorn i som sedan gick att flytta omkring i chassiet och som sedan svetsades fasst.

som tur gick alla befintliga kylarslangar på och de va relativt smärtfritt att linjera motorn med, vart även tvungen att böja styrstången så den gick fri förgasarna.