Assault 600-14 går varm

JIIG

Välkänd medlem
7 okt 2010
124
1
18
umeå
Ägt den sen ny och aldrig haft nå större problem m varmgång.
Brukar ligga kring 50-55grader.
Senaste tiden så vill den uppemot 75-80 grader med isrivare nere.
Trycker inte ut glykol men höjer nivån när den är varm och bubblar/cirkulerar i expansionskärlet. Inte tänkt på om det bubblat tidigare.
Komp ligger på ca 9 kg i båda cyl.
Dottern körde den på uppkörningen och då låg den på 95 grader bra länge sa hon. Dom körde så långsamt så den fick ingen kylning.
Kan det vara o-ringarna eller toppen som Blivit skev?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
67-95 grader ligger våran pro rmk 800 på nu på hård led med isrivare nere och med väldigt bra stänklapp i baken liknade nyare sks stänka. De är på väldigt hård led och kör man dessutom sakta under 20kmt går den upp till 100c där jag stannar och lägger på snö på tunneln bak.Den viktigaste komponeneten för bra kylning på en pro rmk eller Assault som har samma kylsystem är en bra stänka bak, helst från en 16- sks 800-850 som ex. Orginal stänkan med en massa hål i är totalt värdelös, man sänker tempen med 10c med en sks stänka. Man kan nköra ända till 100-102c för den kokar inte förens vid ca 115c och motorn kommer stanna helt innan dess. Vid ca 95 ish grader går de inte gasa mer än ca kvart-halv gas eller runt 6000-7000rpm för där bryter motorn, men som sagt de är bara tuta och köra vidare till 100c som max. Efter 85+ c bör man inte tokköra med full pälle, men gärna så fort som möjligt för att de ska kyla.
Att vattenvolymen höjs ju varmare den blir är normalt.
Här ser du hur sks stänkan ser ut med returskovel längst ner som skottar in snö i tunneln. Längre ner på samma sida visas den väördelös org stänkan. Ang isrivare så är Polaris style eller Arctic cat isrivare de som river bäst med liten fördel Arctic cats. De är inte back ningsbara tyvärr men de får man ta om man vill ha bra kylning av slides och tunnel.
Sks stränka finns på skrotar typ White Powder som ex.
 

JIIG

Välkänd medlem
7 okt 2010
124
1
18
umeå
Förstår👍
Det som stör mig är att den sällan gått så varm utan detta har kommit smygandes i år.
Kompisen har en exakt likadan Assault switcback 600-14 (samma isrivare) och när vi låg på leden efter varandra så låg hans på 52 och jag på 76 grader.
Inte farligt så sett men varför har den börjat gå varmare? Är det nått på gång?
Kokat termostaten och den öppnar vid ca 50grader.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Förstår👍
Det som stör mig är att den sällan gått så varm utan detta har kommit smygandes i år.
Kompisen har en exakt likadan Assault switcback 600-14 (samma isrivare) och när vi låg på leden efter varandra så låg hans på 52 och jag på 76 grader.
Inte farligt så sett men varför har den börjat gå varmare? Är det nått på gång?
Kokat termostaten och den öppnar vid ca 50grader.
Är de samma stänklapp som tidigare och är den i samma vinkel som tidigare? De behövs bara att den vikt ut sig mer så går den varm. Och kör du exakt lika fort som kompisen eller kör han ut i snön för att kyla men inte du som ex?Annars får du ta lös vatternpumpkåpan och kolla in skicket på impellern o känna om den sitter fatst ordentligt. Virid även runt motorn bit för bit samtidigt som du vrider på pumpaxeln åt bägge hållen för att leta kuggfel, De är dock ovanligt med fel på drivkuggarna på vatternpumpsaxeln och vevaxel då de är av stål men ett lager till pumpaxeln kan ha lämnat in så dreven inte gårihop riktigt men även det är långsökt.Impellern är av plast och de händer att den går sönder i bladen även om de öär ovanligt.
Testa även lufta systemet genom att bara vika upp maskinen på sida åt vänster samt ha mototorn igång och expantionslocket avskruvat. Då är expantionskärlet högsta punkten och den luftar ur sig på 5 min efter att termostaten öppnat, gasa upp den till 3000-3500v så luftar den ur sig snabbare och effektivare.
 

JIIG

Välkänd medlem
7 okt 2010
124
1
18
umeå
Samma värdelösa stänka men kanske blivit mer utvik med tiden... men jag måste vika ut o kyla ner den.
Har en sks-17 stänka på hyllan som ska monteras.

Sitter vattenpumpen bra till eller måste man riva mkt för att komma åt den?

Tack för bra tips :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Samma värdelösa stänka men kanske blivit mer utvik med tiden... men jag måste vika ut o kyla ner den.
Har en sks-17 stänka på hyllan som ska monteras.

Sitter vattenpumpen bra till eller måste man riva mkt för att komma åt den?

Tack för bra tips :)
Vattenpumpen sitter hyfsat till, det går att jobba med den med motorn monterad. Bort med pipan bara. Det går ju plocka bort locket till den och kolla så den snurrar med när vevaxeln roterar och att det inte är något hack eller så, propellern går att byta och även packningan innanför med motorn på plats.
 

JIIG

Välkänd medlem
7 okt 2010
124
1
18
umeå
Ok tack!
Låter ju fullt möjligt!
Smidigaste sätt att tömma/sänka nivån på glykol utan att grisa ner så mkt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ok tack!
Låter ju fullt möjligt!
Smidigaste sätt att tömma/sänka nivån på glykol utan att grisa ner så mkt?
Man lossar stora slangen som går in i pumpen de är enda stället du kan tappa ur allt vatten men de rinner ut i baljan och vidare ut på golvet.Öppna expantionskärlets lock så rinner de ut fortare.